Review: Disney Villainous Bigger and Badder (Ravensburger)

Kruip jij in de huid van een kwaadaardige heks, een kleine slechterik met een grootheidswaanzin en een evenzo grote wraakzucht of een complexe teddybeer met verlatingsangst en verlangen naar macht? In Disney Villainous kan het altijd Bigger and Badder.

De Villainous spellenserie heeft inmiddels meerdere edities, losstaande uitbreidingen en aanvullingssets. In deze reeks aan spellen kruipen spelers in de huid van verschillende slechteriken uit verschillende Disney (gerelateerde) media. Bigger and Badder is een losstaande uitbreidingsset voor Disney Villainous met drie nieuwe schurken. Dat wil zeggen: je kan dit spel toevoegen aan andere Disney Villainous sets of los spelen. Ditmaal doen er voor het eerst ook schurken uit het Pixar-universum mee en dan gelijk ook twee.

Al vaker schreven wij recensies over Villainous en we denken dat deze spellen inmiddels zeer bekend zijn bij bordspelers en ieder geval de lezers van deze blog. Ben je niet bekend? Dan kun je hier, hier nog meer, hier wat over Marvel en hier wat over Star Wars teruglezen

Welke schurken huisvest Bigger and Badder?

Madam Mim (the Sword in the Stone)

Madam Mim kennen Nederlanders misschien beter als Madam Mikmak: een terugkerende antiheld en slechterik uit de Donald Duck strips en tijdschriften, maar haar oorsprong is te vinden in de film Merlijn de Tovenaar (in het Engels The Sword in the Stone). In de film, waarin een gekke tovenaar genaamd Merlijn een jonge aspirant koning onder zijn hoede neemt en losjes geïnspireerd is op Arthuriaanse legendes, raakt deze kwaadaardige tovenares Mikmak in een strijd verwikkeld met de goedaardige Merlijn. Tijdens hun gevecht nemen zowel Merlijn als Mikmak meerdere vormen aan en transformeren zij met name in verschillende dieren om op elkaar te jagen, respectievelijk te ontsnappen. Dit is ook precies wat spelers doen als zij de rol van deze madam aannemen.

Spelers proberen verschillende transformaties van Merlijn op hun speelbord te krijgen en deze aan te vallen met hun eigen transformaties. Madam Mikmak heeft geen bondgenoten die voor haar helden kunnen bevechten, maar een selectie aan transformaties die specifieke vormen die Merlijn zich aanmeet kunnen verslaan. Spelers hebben minder last van gespeelde helden doordat hun spelbord anders is ingericht dan de meeste. Er worden hierdoor minder acties geblokkeerd.

Lotso (Toy Story 3)

De tragische beer uit Toy Story 3 is terug en dit emotioneel complexe personage wil graag zijn positie in het kinderdagverblijf behouden. De komst van nieuwe speeltjes bedreigt deze positie en de paarse/roze beer die naar aardbeien ruikt, doet er natuurlijk alles aan om het nieuwe speelgoed naar de Caterpillar Room te verplaatsen, waar de peuters het voor het zeggen hebben.

Lotso dient vier helden met een sterkte van 0 in de Caterpillar Room (een locatie op het speelbord van Lotso) te krijgen tezamen met Buzz Lightyear. Door helden aan te vallen of speciale effecten te gebruiken kan een speler deze helden zwakker maken, maar niet verslaan. Buzz Lightyear neemt net als in de film een dubbelrol aan. Buzz is permanent op het speelbord aanwezig maar door bepaalde schurkenkaarten of Fate-kaarten te spelen, kan Buzz door de demo-stand als slechterik worden ingezet of door de Spaanse settings als heuse Don Juan en beschermer van het speelgoed.

Syndrome (The Incredibles)

Syndrome koestert een persoonlijk wrok tegen de helden en met name The Incredibles. Om de helden uit de film te verslaan ontwikkelt hij robots en probeert hij de helden in de val te lokken.

Syndrome krijgt kans om wraak te nemen om de helden en neemt het dan ook op tegen the Incredibles zelf (de leden van de familie Parr) en helden zoals Frozone. Spelers proberen hun Omnidroid op tijd te upgraden en op die manier dan ook de verschillende helden te verslaan met de finale vorm van deze Omnidroid. Een strijd tegen de klok en tegen de geweldige goedzakken.

Ik val in herhaling als ik zeg dat Villainous bij ons vaste prik is en dat we dan ook de verschillende uitbreidingen aanraden, indien je een fan bent van Villainous. Dat is namelijk ook het geval bij Bigger and Badder. De nieuwe slechteriken zijn weer gevarieerd, interessant en zeer thematisch. De helden uit Bigger and Badder zijn wel een tikkeltje complexer dan je wellicht gewend bent, maar voor ons is dat een welkome toevoeging. Wij vinden het leuk dat er inmiddels ook Pixar-slechteriken ten tonele verschijnen en kunnen niet wachten op meer: behalve dat mijn favoriete Pixarfilms vaak geen klassieke slechterik hebben…