Review: Disney Villainous (Ravensburger)

Het leven confronteert je met lastige existentiële vragen… “Wat is je favoriete Disney-film?” is zo’n vraag. Wie mijn favoriete Disney-schurk is, kan wel snel beantwoorden: Gaston. De onaangename doch geliefde klootzak uit Belle en het Beest. Gaston heeft nog steeds een van de beste villain-songs (eervolle vermelding voor Jafar) en treft op ironische wijze zijn lot. Gelukkig zal Gaston binnenkort als een van de speelbare schurken verschijn in een van de uitbreidingen van Villainous: een kaartspel van Ravensburger waarbij spelers in de rol kruipen van hun favoriete baddy om als eerste hun snode plannen te voltooien. Weet jij als eerste 101 Dalmatiërs te dognappen en te villen voor een mooie bontjas als Cruella de Vil of beveel jij als Hades de titanen om de berg Olympus ten gronde te brengen?

In Disney Villainous neemt elke speler de rol aan van een bekende schurk, slechterik of ergernis uit de bekendste en minder bekende Disney tekenfilms. Speel met Maleficent, Pete, King John, Jafar en een hele hoop andere en probeer als eerste jouw kwaadaardige kunsten of psychopathische plannen te voltooien. Elke speler kiest een van deze schurken, het bijbehorende spelersbordje, een deck kaarten en een stevige plastic pion. Iedere speler ontvangt tevens een eigen stapel met Fate-kaarten met de helden uit de relevante film om jouw snode zetjes een hak te zetten. Op tafel worden de machtsfiches (het geld) gelegd. De spelers zijn nu klaar om te spelen.

Elke slechterik heeft een eigen doel. Zo moet je met Cruella de Vil, zoals hierboven al beschreven, 101 Dalmatiërs lokken voor een lekker warm kledingstuk. Elke slechterik heeft een eigen doel en elke slechterik biedt dan ook een totaal andere speelervaring. Hierdoor voelt elk potje Villainous weer uniek.

Hoe vervullen spelers deze doelen? Elke speler heeft een persoonlijk deck aan kaarten en een spelersbordje waar acties op staan afgebeeld. Elke beurt verplaatst een speler zijn/haar pion naar een andere locatie op het speelbord en mag de bijbehorende acties uitvoeren. Vaak kun je hierdoor kaarten spelen of effecten van kaarten gebruiken. Er zijn verschillende soorten kaarten. Zo zijn er onder meer allies (bondgenoten), die je kan spelen voor hun effecten en om goeierikken te verslaan, en voorwerpen, om allies of effecten te verbeteren. Door om de beurt verschillende acties uit te voeren en kaarten te spelen, kruip je langzaam richting je doel. De speler die als eerste zijn/haar doel vervult, heeft gewonnen.

Gelukkig kun je elkaar in Villainous dwarsbomen om te zorgen dat die ene speler aan tafel niet als snelste zijn of haar doel weet te vervullen. Wanneer een speler een fate actie doet, mag hij/zij een kaart van deze stapel pakken en vaak ten nadele van zijn/haar tegenspelers gebruiken. Elke slechterik heeft unieke helden en voorwerpen die hem of haar proberen te stoppen en elke schurk moet dan ook weer op een andere wijze van deze helden zien af te komen.

Villainous is een heelrijk thematisch en divers spel. Door de vele uitbreidingssets en verschillende schurken is het spel meer dan voldoende gevarieerd. Doordat elke speler een andere schurk bestuurt, lijkt het alsof iedere speler soms een ander spel aan het spelen is. Dit asymmetrische aspect zorgt er soms wel voor dat niet elk potje even gebalanceerd aanvoelt, maar dat maakt het spel niet minder sterk.

De artwork van het spel is prachtig en rijkelijk geïllustreerd. Ze hebben niet zomaar screenshots van de film gepakt en bewerkt, maar daadwerkelijk nieuwe artwork gemaakt geïnspireerd door de oorspronkelijk films en kunststijlen van deze films.

Een groot voordeel van deze serie is dat de uitbreidingen onafhankelijk van elkaar en zelfs het basisspel te spelen zijn. Schurkachtig genieten!