Review: Villainous Despicable Plots (Ravensburger)

In Villainous: Despicable Plots kruipen spelers in de huid van boze snoodaards die kwaadaardige plannen beramen. Deze kwaadaardigheden kennen wel een zekere gradatie in slecht. Er zit namelijk een verschil in de aarde veroveren met een legertje ondoden tegenover een plannetje bekokstoven om ervoor te zorgen dat een van je twee dochters met een prins trouwt. Uithuwelijken kan namelijk echt niet meer…

Spelopzet en doel

Voor Villainous veteranen hoef ik het spel niet uit te leggen, maar voor nieuwkomers: In Disney Villainous neemt elke speler de rol aan van een bekende schurk, slechterik of ergernis uit de bekendste en minder bekende Disney tekenfilms. Speel in Despicable Plots bijvoorbeeld met the Horned King uit Taran en de Toverketel, de boosaardige stiefmoeder Lady Tremaine uit Cinderella of Gaston (helemaal geen slechterik, maar gewoon de held, aldus hemzelf) uit Belle en het Beest. In de andere Villainous delen kun je uit een een hele hoop andere slechteriken om mee te spelen. Je kan zelfs de verschillende sets met elkaar mengen, waardoor iedereen met zijn of haar favoriete schurk kan spelen.

Elke speler kiest aan het begin van een potje Villainous een van de beschikbare schurken, het bijbehorende spelersbordje, een deck kaarten en een stevige plastic pion. Iedere speler ontvangt tevens een eigen stapel met Fate-kaarten (de witte kaarten) met de helden uit de relevante Disney-film om de kwaadaardige kunsten van een schurk te belemmeren. Op tafel worden de machtsfiches (het geld) gelegd. De spelers zijn nu klaar om te spelen.

Iedere slechterik in Villainous heeft een eigen persoonlijk doel. In het spel probeert iedere speler als eerste zijn of haar snode plannetje te voltooien om te winnen. Hoe vervullen spelers deze doelen?

Elke speler heeft een persoonlijk deck aan kaarten en een spelersbordje waar acties op staan afgebeeld. Elke beurt verplaatst een speler zijn/haar pion naar een andere locatie op het speelbord en mag de bijbehorende acties uitvoeren. Vaak kun je hierdoor kaarten spelen of effecten van kaarten gebruiken. Er zijn verschillende soorten kaarten. Zo zijn er onder meer allies (bondgenoten), die je kan spelen voor hun effecten en om goeierikken te verslaan, en voorwerpen, om allies of effecten te verbeteren. Door om de beurt verschillende acties uit te voeren en kaarten te spelen, kruip je langzaam richting je doel. De speler die als eerste zijn/haar doel vervult, heeft gewonnen.

Gelukkig kun je elkaar in Villainous dwarsbomen om te zorgen dat die ene speler aan tafel niet als snelste zijn of haar doel weet te vervullen. Wanneer een speler een fate actie doet, mag hij/zij een kaart van deze stapel pakken en vaak ten nadele van zijn/haar tegenspelers gebruiken. Elke slechterik heeft unieke helden en voorwerpen die hem of haar proberen te stoppen en elke schurk moet dan ook weer op een andere wijze van deze helden zien af te komen.

Welke slechteriken kunnen spelers cosplayen in Despicable Plots?

Gaston

Gaston probeert als een echte ‘good guy’ – met aardig wat misogynie – het hart van een meid te winnen die niks van hem wil weten. Voor Gaston is elke vrouw een dame in nood die hij moet redden van een monster, maar hij heeft niet door dat hij eigenlijk het monster is. Gaston is onwetend, ziet zichzelf als de held, is arrogant en iedereen houdt van hem. Een formule voor (onbewust) vilein succes en maar al te realistisch.

Ook in Villainous probeert Gaston alle obstakels uit zijn weg te ruimen om zo hopelijk het hart van Belle te winnen. Die obstakels? Het beest, de vader van Belle en uiteraard Belle zelf. Gameplay-technisch probeert Gaston kaarten te spelen en te verslaan die ervoor zorgen dat hij obstakels (fiches op het spelbord) kan weghalen. Gaston komt vaak oog in oog te staan met sterke helden (uit de fate kaarten), maar als Gaston deze helden weet te verslaan, kan hij obstakels weghalen. Voor de tegenstander die deze fate kaarten speelt, is dat vaak een tactische afweging om deze kaarten wel of niet te spelen, omdat je wellicht wel een sterke vijand in de strijdring gooit, maar tegelijkertijd Gaston een kans geeft om zichzelf te bewijzen. Niemand speelt als Gaston. Niemand wint als Gaston.

Lady Tremaine

Deze dame is waarschijnlijk het ‘ultieme’ voorbeeld van het stereotype van de kwaadaardige stiefmoeder. Lady Tremaine trouwt met de vader van Assepoester en behandelt haar stiefdochter niet als bonuskind, maar als heuse huisslaaf. Assepoester slooft zich uit terwijl haar lelijke stiefzusters alle lof ontvangen van hun moeder. Als de lokale vorst een rondje speeddaten uitschrijft (een grandioos bal) om zijn knappe zoon aan de vrouw te helpen, is Lady Tremaine er als de kippen bij om haar dochters naar voren te schuiven. Helaas heeft de prins enkel oog voor Assepoester.

Lady Tremaine dient ervoor te zorgen dat haar dochters (ally kaarten) de interesse wekken tijdens het royale bal. Hiervoor dient zij eerst de balzaal vrij te spelen met een uitnodiging van de koning, om vervolgens haar dochters in een baljurk te hijsen en met hun (te grote) voeten op de dansvloer te krijgen. Als het glazen muiltje aanwezig is, zullen haar snode plannen niet slagen. Lady Tremaine kan helden (of andere fate kaarten) niet uitschakelen met een vanquish actie, maar enkel met speciale effecten van bepaalde kaarten.

The Horned King

De Horned King van inmiddels klassieke (en lichtelijk vergeten) Disney film (Taran en de Toverketel) probeert koste wat kost de zwarte titulaire toverketel te vinden, zodat hij zijn dode soldaten weer tot leven kan wekken tot een leger kwaadaardige ondoden: de Cauldron Born. Met dit leger vol lijken wil de Horned King het koninkrijk van Prydain overnemen en alle levende wezens opruimen…

Om te winnen moet de Horned King op vier verschillende locaties een Cauldron Born hebben. Om dat doel te behalen moet de Horned King moet eerst de Black Cauldron zien te vinden, deze weten te activeren en gestorven soldaten om zetten naar de eerder genoemde Cauldron Born. Andere spelers kunnen de plannen van de Horned King flink dwarsbomen door de verschillen Fate-kaarten. Het schattige varkentje Hen Wen kan ervoor zorgen dat de Horned King geen effecten kan uitvoeren, het wezentje Gurgi kan zichzelf opofferen om de Cauldron te deactiveren en met de bange Bard kunnen spelers de Cauldron Born weglokken om de plannen van de koning te vertragen.

Aangezien elke slechterik in Villainous een eigen doel heeft, biedt elke slechterik een totaal andere speelervaring. Het voelt soms net alsof iedere speler een uniek spel speelt met de dezelfde basisprincipes. Hierdoor voelt elk potje Villainous weer uniek en is de herspeelbaarheid groot. De directe interactie tussen de verschillende helden is niet altijd even groot. Je kan elkaar dwarszitten door Fate-kaarten te spelen, maar dat is de grens van de interactie tussen spelers. Spelers die meer confrontatie willen, kunnen hun geluk op met Marvel Villainous. Hoe zit het met Despicable Plots?

Despicable Plots voegt drie nieuwe karakters toe aan het al zeer gevarieerde spel Villainous. De drie personages zijn wederom weer zeer thematisch uitgewerkt, waardoor de doelen en verschillende kaarten, die spelers moeten voltooien respectievelijk moeten gebruiken, zeer goed aansluiten op de films. Zowel Gaston en de Horned King zijn personages waar interactie een groter element, vor deze personages is het soms bijna noodzakelijk dat een andere speler de Fate-kaarten speelt, zodat jij je doelen kan behalen, maar tegelijkertijd kunnen deze kaarten echt goed je plannen dwarsbomen in plaats van dit deze kaarten enkel (tijdelijk) in de weg zitten. Dit nodigt nog meer uit om de directe confrontatie aan te gaan, vergelijkbaar met de Marvel versie. Ben je al een Villainous fan? Dan is het uiteraard vanzelfsprekend dat je deze set toevoegt aan je collectie. Het voordeel van deze sets met 3 slechteriken, is dat je deze ook losstaand kan spelen van de ‘basisset’ waardoor het een relatief goedkope manier is om kennis te maken met Villainous.