Review: Star Wars Villainous (Ravensburger)

“It takes strength to resist the dark side. Only the weak embrace it.” Ik ben zwak genoeg om toe te geven dat het af en toe weleens lekker kan zijn om de slechterik uit te hangen in spellen. Wie wil er nou niet de cape dragen van Darth Vader? Laat echter de kwade angsten het niet van het goede overwinnen, want “Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Echter voor nu: join the dark side!

Villainous is inmiddels een vaste prik voor Ravensburger. Na het enorme succes van Disney Villainous, een asymmetrisch spel waarbij iedere speler de rol aanneemt van een slechterik uit een bekende Disney (teken)film en deze speler diens eigen unieke doel moet vervullen om te winnen, verschenen meerdere uitbreidingen waardoor iedere speler met diens favoriete schurk kan spelen. Tevens verscheen er een losstaande editie, en bijbehorende uitbreidingen, gebaseerd op de Marvel stripboeken (en films en spellen). Marvel Villainous was grotendeels gelijk aan de Disney-versie daargelaten dat spelers dezelfde stapel Fate-kaarten met helden en gebeurtenissen delen. De Marvel-editie bevat, in tegenstelling tot de Disney-editie ook de mogelijkheid om handlangers/bongenoten naar het spelersbordje van de tegenstander te sturen for wat directe interactie.

Inmiddels is Marvel al enige jaren een (intellectueel) eigendom van de ‘House of Mouse’. Ook Star Wars is tegenwoordig onderdeel van het Disney-keizerrijk en kent genoeg slechteriken. Hierdoor bleek een Star Wars Villainous niet een galaxy far, far away. Net als de Marvel-editie is de Star Wars een losstaande editie die je niet met de Disney-editie of de Marvel-editie kan combineren. Star Wars Villainous kent weer een aantal unieke spelmechanismes ten opzichte van de andere versies van Villainous.

Doel

Voor Villainous veteranen hoef ik waarschijnlijk enkel de verschillen met de andere edities uit te leggen, maar voor nieuwkomers (of diegene die even een opfrissertje kunnen gebruiken): In de Villainous spellen neemt iedere speler de rol aan van een bekende schurk, slechterik of ergernis uit zeer bekende en zelfs zeer onbekende (of deels vergeten) Disney media. In dit geval slechteriken uit het Star Wars-universum en de spelers nemen de rollen aan van of een tweetal Sith lords, een Nightsister (en voormalig Sith apprentice), een loyale Moff van het uiteengevallen voormalig kwaadaardige keizerrijk of een hijgende androïde met een gek accentje. De overeenkomst tussen deze schurken is hun band (of voorkeur) voor de duistere kant en het bezit van een lichtzwaard (of meerdere).

Iedere slechterik in Villainous heeft een eigen persoonlijk doel. Door een handig boekje krijgt krijgt een speler uitleg over diens schurk en strategieën. In het spel probeert iedere speler als eerste zijn of haar snode plannetje te voltooien om te winnen. Hoe vervullen spelers deze doelen? Meestal door specifieke kaarten of unieke acties te spelen, maar daarover later meer. Laten we eerst even kijken hoe spelers een spelletje opzetten.

Elke speler kiest aan het begin van een potje Villainous een van de beschikbare schurken, het bijbehorende spelersbordje, een deck persoonlijke trekkaarten (met een gekleurde achterkant met symbolen die uniek zijn voor deze slechterik en vaak erg beschrijvend zijn voor deze schurk) en een stevige plastic pion. Detail: elke slechterik, zoals hierboven deels al beschreven, maakt (of maakte) gebruik van lichtzwaarden en deze lichtzwaarden zijn terug te vinden in deze gestileerde pionnen. Iedere speler ontvangt, naast alle andere genoemde onderdelen, een eigen stapel met Fate-kaarten (de witte kaarten). Deze stapels bevatten helden, voorwerpen, gebeurtenissen en voertuigen die de schurk proberen dwars te bomen. Met deze Fate-kaarten kunnen spelers elkaar beïnvloeden.

Sommige helden ontvangen unieke spelonderdelen die tijdens het spel worden gebruikt. Zo ontvangt Kylo Ren een extra spelbordje en wat fiches om zijn positie ten overstaan van de Force bij te houden. Binnen handbereik van de spelers wordt ook een bakje met drie vakjes (The Chamber) geplaatst met verschillende fiches (credits, ambition tokens en strength tokens). Spelers trekken 4 kaarten van hun persoonlijke trekstapel en zijn klaar om te spelen nadat ze ruzie hebben gemaakt over wie er mag beginnen (de speler die als laatste de Force heeft gebruikt). May the force be with you!

Elke speler heeft dus een persoonlijk deck aan kaarten en een spelersbordje waar verschillende acties op staan afgebeeld. Elke beurt verplaatst een speler diens pion naar een andere locatie op het speelbord en mag de bijbehorende acties uitvoeren. Vaak kun je door het gebruik van acties credits verzamelen, kaarten spelen of effecten van kaarten gebruiken. Er zijn verschillende soorten kaarten. Zo zijn er onder meer allies (bondgenoten), die je kan spelen voor hun speciale eigenschappen en om helden te verslaan, en voorwerpen, om allies of andere effecten weer te verbeteren. Door om de beurt verschillende acties uit te voeren en kaarten te spelen, kruip je langzaam richting je doel. De speler die als eerste zijn/haar doel vervult, heeft gewonnen.

Spelers kunnen elkaar wederom dwarsbomen mt Fate-kaarten. Wanneer een speler een fate actie doet, mag hij/zij een kaart van deze stapel pakken en vaak ten nadele van zijn/haar tegenspelers gebruiken. Elke slechterik heeft unieke helden en voorwerpen die hem of haar proberen te stoppen en elke schurk moet dan ook weer op een andere wijze van deze helden zien af te komen.

Een belangrijk verschil met andere Villainous spellen zijn de verschillende soorten kaarten en valuta. Star Wars Villainous heeft credits (vergelijkbaar met de power-tokens) om ‘reguliere’ kaarten mee te kopen, maar iedere ronde krijgt een speler ook Ambition tokens. Deze ambition tokens kun je ook krijgen door effecten van kaarten, maar je zet deze tokens ook in om Ambition kaarten mee te kopen of om effecten van gespeelde kaarten te activeren. Om Ambition kaarten en effecten te spelen en gebruiken is er een nieuwe actie te vinden op het speelbord. Veel doelen kunnen enkel worden behaalt door voldoende ambitie.

Naast de gebruikelijke soorten locaties op het speelbord is er ook een stukje deep space. Spelers kunnen voertuigkaarten spelen om extra locaties vrij te spelen met unieke combinaties aan acties en speciale eigenschappen iedere keer als jij jouw pion naar dit voertuig verplaatst. In de stapel Fate-kaarten komen ook voertuigen voor. Als je al een voertuig hebt gespeeld, wordt dit voertuig van helden gebruikt om de acties op jouw voertuig (tijdelijk) onklaar te maken. Indien je geen eigen voertuigen hebt, zorgen voertuigen van helden ervoor dat je minder kaarten op hand neemt. Net als helden kun je voertuigen ook verslaan door specifieke acties op je speelbord.

Schurkachtige slechteriken

Welke schurken zijn er ditmaal speelbaar? In Star Wars Villainous kun je in de spreekwoordelijke huid kruipen van Darth Vader, Kylo Ren, General Grievous, Asaij Ventress (uit The Clone Wars) en Moff Gideon (uit The Mandalorian).

Darth Vader

Darth Vader probeert als vanzelfsprekend zijn zoon Luke Skywalker te verslaan om zo Luke over te halen naar de duistere kant. Hiervoor maak Darth Vader gebruik van een legertje Storm Troopers dat elkaar sterker maakt. Darth Vader begint met een dubbelzijdige Luke Skylwaker tegel voor diens speelbord. Luke heeft een vastberaden zijde en een zijde met een innerlijk conflict. Om Luke te verslaan moet Anakin zijn zoon naar de troonzaal van de keizer brengen, de kaart met de keizer spelen, Luke op de conflictkant hebben liggen en 6 ambitie spelen. Als Luke vastberaden is, zijn helden op dezelfde locatie als Luke onverslaanbaar. Als Luke in conflict is, dan verplaatst hij richting de troon elke keer als Darth Vader en zijn troopers een held weten te verslaan.

Kylo Ren

Kylo Ren, leider van de Knights of Ren (je kent ze wel…), is er nog niet helemaal uit wat hij precies wilt, maar deze prikkelbare puber met daddy-issues heeft zichzelf ervan overtuigd dat de duistere kant superieur is en het is jouw doel om een aantal fiches (destiny tokens) naar de duistere kant te verplaatsen. Om deze innerlijke strijd uit te beelden heeft Kylo Ren een apart speelbordje met een Force-spoor. Met ambitie kan Kylo de tokens naar de duistere kan bewegen, maar helden zoals zijn vader Han Solo en zijn (geïmpliceerde) crush Rey zorgen ervoor dat Kylo weer richting het licht verplaatst.

Asaij Ventress

Asaij Ventress, een nightsister (een soort heks van de planeet Dathomir) en assassin apprentice van Count Dooku, probeert een aantal verschillende missies te voltooien. Asaij heeft een apart stapeltje met missiekaarten. Met de ambitie-actie activeer je een nieuwe missie. Missies zijn allemaal net iets anders en worden in willekeurige volgorde geactiveerd, waardoor ieder potje net iets anders is. Dit mechanisme doet mij persoonlijk een beetje denken aan een uitgebreide variant op Pete uit een Disney Villainous set.

General Grievous

General Grievous, hoarder en hijgende androïde, probeert zijn al vrij riante verzameling lichtzwaarden aan te vullen met wat extra exemplaren. Door Jedi-helden te verslaan ontvang Grievous deze lichtzwaarden, maar elke keer als hij gevangen wordt genomen door het leger van de republiek, raakt hij weer wat zwaarden kwijt.

Moff Gideon

Moff Gideon en zijn legertje al keizerlijke wetenschappers proberen te experimenteren op de lieve Grogu (in de volksmond ook wel Baby Yoda).  Om te winnen dient Moff Gideon Grogu, de keizerlijke wetenschappen Doctor Pershing en een aantal labmonsters hebben en genoeg ambitie om het experiment succesvol te laten slagen. Moff moet uiteraard Grogu eerst zien te vinden.

Net als de andere Villainous spellen biedt elke slechterik in deze Star Wars editie weer een totaal andere speelervaring. Alle schurken voelen uniek en zeer thematisch. De verschillende decks met kaarten bevatten voldoende verwijzingen naar verschillende Star Wars gebeurtenissen en personages en deze zijn speltechnisch weer vakkundig en thematisch verwerkt. Hierdoor biedt het spel voor de Villainous fan en ook de Star Wars fan weer veel gevarieerd speelplezier. Helaas zijn er (ten tijde van het schrijven van deze recensie) nog geen uitbreidingen van Star Wars Villainous beschikbaar. Ik hoop stiekem toch Darth Maul, Boba Fett, Thrawn en Jabba the Hutt.