Review: CuboSaurus (Gam’inBiz)

Als ik BoardGameGeek mag geloven, zoeken spelers tegenwoordig voornamelijk naar uitgebreide, complexe spellen. Simpele kaartspellen worden door sommige bordspelfans als iets prehistorisch gezien, maar een simpel kaartspel is soms gewoon ouderwets goed. Tevens kunnen sommige kaartspellen verrassend verfrissend uit de spreekwoordelijke verf komen. Denk bijvoorbeeld aan CuBirds met die leuke vierkante vogeltjes en een vernieuwd spelmechanisme. Het kubisme is als kunststroming uit begin van de vorige eeuw al bijna fossiel te noemen. Is de artstyle van CuBirds kubistisch? Kunsthistorici zullen hier vast een langdradig dogmatisch ontkennend antwoord op hebben, maar het spel bevat in ieder geval een hoop vierkante vogels. Van Jurassic Park heb ik geleerd dat vogels afstammen van de dinosaurussen. Tijd om het kubisme en die andere andere fossielen op te graven en wat te experimenteren met DNA en spelmechanismes. Het gevolg? CuboSaurus.

Het spel CuboSaurus, van Gam’inBiz, zou men een spiritueel vervolg op CuBirds kunnen noemen. Het is niet van dezelfde spelauteur, maar heeft wel andere overeenkomsten. Beide spellen, en overigens ook Wild Cards, zijn simpele kaartspellen waar set collection het prominentste spelmechanisme is. Alle spellen zijn overigens hoekig geïllustreerd door de Nederlandse illustrator Kristiaan der Nederlanden. In CuboSaurus gaan spelers niet vogels maar dinosaurussen verzamelen. Dit doen ze door kaarten rond de tafel te delen. Sommige dino’s wil je wellicht liever niet verzamelen en geef je liever door. In CuboSaurus is het dan ook geven en nemen.

In CuboSaurus gaan spelers twee rondes spelen of net zoveel rondes zoals ze van te voren hebben afgesproken. De speler die aan het einde van de afgestemde hoeveelheid rondes de meeste punten heeft gehaald, heeft uiteraard gewonnen. Iedere ronde wordt er, afhankelijk van de hoeveelheid spelers, een bepaalde hoeveelheid kaarten gebruikt om de trekstapel te vormen. Iedere speler krijgt alvast vier kaarten als begin van zijn of haar kudde. Live finds a way.

De verschillende soorten dino’s hebben allemaal een unieke wijze waarop zij punten scoren afhankelijk van de hoeveelheid dino’s die je van deze specifieke soort in jouw kudde hebt. Sommige dinosaurussen leveren meer punten op als je er meer van hebt, sommige juist minder, andere juist afhankelijk van de specifieke hoeveelheid en sommige leveren enkel en alleen minpunten op. Naast dino’s zijn er ook nestkaarten met allemaal schattige polygoon eieren. Met deze eieren krijg je pluspunten als je de meeste dino’s van een bepaalde soort hebt. Heb je niet de meeste? Dan wordt je keihard bestraft met minpunten. Een bestraffing van prehistorische proporties.

Hoe wordt CuboSaurus nu precies gespeeld? De speler die aan de beurt is, kijkt eerst of hij of zij al kaarten op hand heeft. Dat klinkt raar, maar dat wordt snel hierna al duidelijk. Als een speler nog geen kaarten op hand heeft, trekt de speler een kaart van de trekstapel. Op basis van de kaart of kaarten op hand bepaalt de speler of hij of zij deze kaarten wilt houden of wilt doorgeven. Als een speler de kaarten wilt houden, legt de speler deze kaarten direct aan de kudde. Als de speler kaarten wilt doorgeven, moet deze speler ook een kaart, die momenteel onderdeel van zijn of haar kudde uitmaakt, toevoegen aan de kaarten op hand voordat deze mogen worden doorgegeven. Deze speler mag geen kaart toevoegen waarvan al een kaart van die soort in de hand aanwezig is. Bij het doorgeven worden de kaarten aan de volgende speler doorgeven en dan begint ook gelijk de beurt van deze speler. Deze speler heeft op deze manier al kaarten op hand en trekt dus geen nieuwe kaart van de trekstapel. Als de actieve speler tijdens zijn of haar beurt besluit om de kaarten voor zich neer te plaatsen, dan begint de volgende speler juist door een kaart van de stapel te trekken.

De fossielen onder de CuboSaurus spelers kunnen nog wat extra regels toevoegen om het spel wat uitdagender te maken. Sommige kaarten hebben een DNA-symbool. Door deze kaarten te verzamelen krijg je DNA-fiches die je tijdens je beurt in kan leveren voor tegels met speciale effecten.

Spelers proberen tijdens CuboSaurus slim bepaalde kaarten te sparen en van bepaalde kaarten af te komen. Sommige kaarten leveren soms minpunten en in de goede combinatie juist pluspunten op. Hierdoor moeten spelers dan ook inschatten welke kaarten ze verwachten tegen te komen. Sommige kaarten geef je liever door als je de kans klein acht om hiermee punten te scoren of als je denkt een andere speler hiermee een oor aan te naaien. “You didn’t ask for reality; you asked for more teeth!”

CuboSaurus laat zich eenvoudig uitleggen en de potjes duren zo kort dat je het hierdoor ook gemakkelijk meerdere rondes achter elkaar speelt. De scores van een ronde kunnen bijzonder uiteenlopen, maar dit is makkelijk opgelost door meerdere rondes achter elkaar te spelen, zodat deze scores makkelijk weer nivelleren.

De manier waarop spelers kaarten verzamelen, vind ik origineel en ook zeer verfrissend. Doordat je gekregen kaarten enkel kan doorgeven als je ook een kaart uit je kudde meegeeft, geeft het spel een leuke tactische lading. CuboSaurus is hierdoor een vlot en zeer interactief kaartspel. De eerste keer voelt voor minder vertrouwde spelers wellicht contradictoir aan, aangezien ze graag willen verzamelen en niet willen doorgeven, maar na enkele potjes heeft iedereen het spel (en de soort kaarten) goed door. Liefhebbers van CuBirds zullen in hun handen wrijven met de vierkante voorgangers van de vogels.