Review: CuBirds (Gam’inBiz)

“In ’87, Huey Lewis released Fore, their most accomplished album. I think their undisputed masterpiece is “Hip to be Square”, a song so catchy, most people probably don’t listen to the lyrics. But they should, because it’s not just about the pleasures of conformity, and the importance of trends, it’s also a personal statement about the band itself.” En ook nu is weer hip to be square in CuBirds, een vlot spel in het Nederlands uitgegeven voor Gam’inBiz waarbij je kubistische vogels probeert te verzamelen!

Ze zeggen dat je van TV kijken vierkante ogen krijgt. Het alternatief? Bordspellen spelen, natuurlijk! Pas op voor vierkante ogen, want alle vogels op de kaartjes zien er namelijk uit alsof ze linea rechthoek uit Minecraft zijn gevlogen. Jouw doel? Allemaal verzamelen! Als je 7 verschillende vogelsoorten of 2 setjes van drie dezelfde vogelsoorten spaart, win je het spel.

In het midden van de tafel worden verschillende kaarten opengelegd. Tijdens je beurt mag je een vogel uit je hand toevoegen aan deze open kaarten. Sluit je vogels in met dezelfde vogelsoort? Dan mag je de ingesloten vogels pakken. Anders mag je twee vogels van de stapel trekken. Op de kaarten staat aangegeven hoeveel vogels je van een bepaalde soort in je hand moet hebben om deze soort voor je neer te leggen.

CuBirds is een leuk en schattig kort kaartspelletje met genoeg diepgang om meerdere potjes achtereen te spelen. Door slim je kaarten te spelen, kun je veel vogels in je vervolgbeurten verzamelen. Let echter goed op je tegenstanders. Voor je het weet gaan ze duck hunt spelen met de eenden die jij net spaarde en kun jij, de pechvogel, naar de winst fluiten. Liever één vogelkaart in de hand dan drie kaarten open op tafel!