Review: Avatar the Last Airbender Fire Nation Rising (The Op)

Water, aarde, vuur, lucht. Lang geleden leefden de vier naties in vrede samen, maar alles veranderde toen de vuurnatie aanviel. Alleen de Avatar, de meester van alle vier de elementen kon ze stoppen maar toen de wereld hem het meest nodig had verdween hij… Gelukkig werd Avatar Aang gevonden en is er een kans voor deze jonge Avatar om de vuurnatie en de kwaadaardige Fire Lord Ozai te stoppen tijdens de Day of the Black Sun: een dag dat de Firebenders machteloos zijn. Met zijn bondgenoten Katara, Sokka, Toph en zelfs Zuko probeert Aang zich voor te bereiden op deze dag. Zal het team Avatar lukken om de oorlog met de vuurnatie te beëindigen of zal de vuurnatie weer uit de as herrijzen in Avatar: The Last Airbender Fire Nation Rising? Ik nodig je uit om naar Lake Laogai te komen om dit spel te spelen!

Doel en spelopzet

In Avatar: The Last Airbender Fire Nation Rising (dat is een hele mondvol dus ik beperk me tot: Fire Nation Rising) spelen de helden om beurten (in verschillende fases) en het spel eindigt zodra de Fire Nation of een van de teams van de Avatar hebben hebben gewonnen. Spelers verliezen gezamenlijk als er aan het einde van een beurt 10 helden zijn uitgeschakeld of alle helden van een enkel team zijn uitgeschakeld. De spelers winnen gezamenlijk als ze de Fire Nation tijdens drie Final Battles gedurende de Black Sun weten te overwinnen.

Fire Nation Rising verschilt van andere Rising spellen door de Ruin-track en het balansbord. Iedere beurt worden door de Fire Nation kaarten bepaald hoeveel stapjes de spelers vooruit gaan op het Ruin-spoor. Tijdens een beurt kunnen spelers zelf vooruit op het balansspoor. Zodra het einde van het Ruin spoor wordt bereikt, begint de laatste fase van het spel en verschijnen er drie final battles op de drie verschillende locaties van het spelbord. De Day of the Black Sun is de gebeurtenis waar de Avatar en zijn vrienden en bondgenoten naartoeleven. Ook de Fire Nation leeft naar deze dag toe, aangezien de zon dan grotendeels wordt bedekt en alle Firebenders minder krachtig zijn. Als spelers tevens het einde van het balansspoor hebben bereikt voordat de black sun verschijnt, ondervinden zij voordelen in de laatste fase van het spel. Is het spelers niet geluk, dan is de vuurnatie wellicht nog te sterk.

Iedere speler krijgt een team en de bijbehorende startheld(en). Spelers leggen het locatiebord klaar en plaatsen het standbeeld van Fire Lord Ozai in het midden van de locaties. Naast het locatiebord plaatsen ze het balansspoor en het Ruin-spoor. Ze schudden de Fire Nation kaarten en plaatsen deze in de buurt van Ozai. Spelers leggen tenslotte een stapel met Pai Sho tegels (bonussen die spelers tijdens het spel kunnen verdienen) en een stapel helden- en slechterikkaarten klaar. De hoeveelheid slechteriken hangt af van de gekozen moeilijkheidsgraad. Spelers zijn nu klaar om te benden!

Om de beurt doorloopt iedere spelers (een team) een aantal fases. Elke beurt kiest een speler een locatie op het speelbord, is de Fire Nation aan zet en voert het team met helden acties uit met de verschillende dobbelstenen. De actieve held verplaatst naar een van de drie locaties van Fire Lord Ozai, vervolgens draait deze speler een van de Fire Nation kaarten open. Afhankelijk van de kaart verplaatst het standbeeld van de kwaadaardige Fire Lord in richting aangeven op de kaart. Op sommige kaarten staat tevens aangegeven dat de marker op het Ruin spoor een aantal stapjes zit. Helden op de locatie van Fire Lord Ozai ontvangen schade (zowel heldenkaarten op de locatie of gerekruteerde helden in het team van de actieve speler). Eventuele speciale eigenschappen van slechteriken op dezelfde locatie worden ook nog eens geactiveerd.

Vervolgens mag de actieve speler voor zichzelf dobbelen. Welke dobbelstenen de speler mag gooien hangt af van de startheld/team en de verschillende gerekruteerde helden. Aang, als avatar, is aardig in balans en kan verschillende kleuren dobbelstenen werpen terwijl bijvoorbeeld Toph enkel start met groene dobbelstenen. Op iedere dobbelsteen staan in principe dezelfde symbolen, maar de hoeveelheid aanwezige symbolen verschilt. Een rode dobbelsteen bevat vanzelfsprekend meer vuursymbolen.

Op elke locatie liggen drie kaarten van twee mogelijke soorten: slechteriken en helden. Op elke kaart staan ook de benodigde symbolen die spelers moeten dobbelen. Slechteriken doe je schade door de juiste symbolen te dobbelen en helden kun je rekruteren met dezelfde dobbelstenen. Je mag zo vaak dobbelen als je wilt/kan, maar als je geen symbol kan of wil plaatsen, maar wel opnieuw wilt dobbelen, moet je een dobbelsteen aan de kant leggen. Welke en de hoeveelheid dobbelstenen die een speler mag werpen hangt af van de gekozen held en de gerekruteerde helden. Elke gerekruteerde held plaatst de speler namelijk voor zich neer en deze helden geven deze speler speciale eigenschappen. Voor sommige speciale eigenschappen moet een speler dobbelstenen afleggen om de vaardigheid te activeren en sommige vaardigheden zijn ‘passief’.

Aan het einde van een beurt worden de verslagen helden of slechteriken (kaarten die schade ontvangen krijgen blokjes) afgelegd. Lege plekken (dus zonder kaarten) op de locaties rondom het standbeeld van Fire Lord Ozai worden vervangen door nieuwe kaarten van de aflegstapel. Zijn er tien helden verslagen? Dan hebben de spelers gefaald en zal de vuurnatie niet meer te stoppen zijn.

Net als de andere spellen in de Rising-reeks is Fire Nation Rising een erg uitdagend coöperatief spel met voldoende spanning en een gezonde portie geluk. De geluksfactor maakt het aan de ene kant vermakelijk en biedt ook de vereiste frustratie en stress waardoor je het spel graag wilt verslaan. In het spel probeer je door tactische beslissingen te maken en de juiste acties te ondernemen je voor te bereiden op de laatste paar gevechten in het spel. Wanneer het einde van het spel intreedt, heb je enigszins in de hand, waardoor je soms voor interessante dilemma’s komt te staan. Ga ik nog een vijand verslaan of held rekruteren of probeer ik de Fire Nation voor te zijn met het inroepen van de de Day of the Black Sun. Aan het einde van het spel dienen de spelers een goede collectie aan helden te hebben opgebouwd die letterlijk en figuurlijk voor de spelers door het vuur(benden) gaan. Je komt ook voor andere dilemma’s te staan: ga ik mijn dobbelstenen inzetten om helden te rekruteren om sterker te worden, versla ik een schurk, ga ik toch helden genezen of offer ik helden op for the greater good? Daarnaast is de Rising-serie ook eenvoudig te leren voor minder ervaren spelers en zijn de verschillende thema’s meer dan uitnodigend. Maar pas op voor je kolen!