Review: Tribes of the Wind (La Boîte de Jeu)

Vandaag duiken we in de wereld van Tribes of the Wind: een bordspel dat ons meeneemt naar een post-apocalyptische samenleving waarin we onze beschaving herstellen en de natuur in evenwicht brengen. Tribes of the Wind is een spel dat mijn aandacht trok vanwege het prachtige ontwerp en de esthetiek van de kaarten. Maar wat me nog meer aansprak, was de aandacht voor het herstel van het milieu.

In dit spel worden de spelers uitgedaagd om de gevolgen van de verwoestende vervuiling tegen te gaan en onze wereld weer op te bouwen in harmonie met de natuur. Een nobel streven, als je het mij vraagt.

Tribes of the Wind is een strategisch bordspel voor 2 tot 5 spelers, met een speeltijd van ongeveer 40 tot 90 minuten. In het spel nemen de spelers de rol aan van dappere windrijders die proberen de wereld te redden na een verwoestende ramp. Met behulp van kaarten en het maken van bepaalde keuzes, is het aan jou om de beschaving te herbouwen en de natuur in harmonie te herstellen.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler een eigen bord waarop ze hun stam vertegenwoordigen. Het bord bestaat uit verschillende terreintegels, waarop spelers hun dorpen kunnen bouwen en verschillende acties kunnen uitvoeren. Daarnaast heeft elke speler een persoonlijk tableau met karakterborden, doelkaarten en een set van unieke elementkaarten.

Speloverzicht

Het spel verloopt in rondes, waarbij elke speler om de beurt een actie uitvoert. Er zijn drie hoofdacties die spelers kunnen kiezen:

1. Elementkaart spelen:

Elke speler heeft een hand met elementkaarten, waarbij deze kaarten de vier verschillende elementen vertegenwoordigen: water, vuur, wind en natuur. Door een elementkaart te spelen, kunnen spelers specifieke acties uitvoeren die verbonden zijn aan de elementen op de gespeelde kaart en de kaarten van hun medespelers. Dit zorgt voor interactie en strategische beslissingen, omdat spelers moeten plannen welke elementkaarten ze willen spelen en welke acties ze willen activeren.

2. Tempel bouwen:

Spelers hebben de mogelijkheid om drie kaarten uit hun hand te verwerpen om een tempel te bouwen. Het bouwen van een tempel levert niet alleen extra punten op, maar biedt ook een herstelmechanisme waarmee spelers hun hand kunnen vernieuwen als ze niet de juiste kaarten hebben om acties uit te voeren.

3. Dorp bouwen:

Door hun rijders van een terreintegel te verwijderen, kunnen spelers dorpen bouwen. Dorpen leveren niet alleen punten op, maar geven spelers ook extra actiemogelijkheden en doelkaarten. Wanneer een speler zijn of haar vijfde dorp bouwt, wordt het einde van het spel getriggerd en voltooien alle spelers nog één laatste ronde.

Naast de hoofdacties zijn er ook doelkaarten beschikbaar die spelers gedurende het spel kunnen verzamelen. Deze doelkaarten vereisen specifieke opstellingen van terreintegels op het bord en kunnen spelers onmiddellijke voordelen of extra punten opleveren aan het einde van het spel. Dit voegt een strategisch element toe aan het spel, omdat spelers moeten beslissen of ze de doelkaarten direct willen gebruiken of bewaren voor de eindscore.

Tribes of the Wind is een spel dat zeker waardering verdient voor zijn aandacht voor milieubescherming en het herstel van onze wereld. Het prachtige ontwerp en de interessante spelmechanismen dragen bij aan de algehele ervaring. Echter, het spel kent enkele onevenwichtigheden en ontwerpfouten die de speelervaring kunnen verstoren. Met name de asymmetrische personages en de beperkte herspeelbaarheid zijn aspecten die teleurstellend kunnen zijn door een zekere onbalans.

Desalniettemin raad ik iedereen aan om dit spel een kans te geven, vooral als je geïnteresseerd bent in thema’s rondom milieubescherming. Het kan een verfrissende toevoeging zijn aan je bordspelcollectie. Dus laat de wind je leiden terwijl je dit spel ontdekt en geniet van het avontuur om onze wereld te herstellen!

Moge de wind altijd in jouw voordeel waaien!