Review: Tapestry Arts & Architecture (Stonemaier Games)

Tapestry, de ‘engine builder’ waarbij spelers de beste beschaving proberen te bouwen, trekt al tijden veel bekijks. Tapestry is niet alleen een geweldig spel, maar het is ook vooral veel spel. De schattige en gedetailleerde kleine gebouwtjes en velen borden, kaarten en andere kleurrijke onderdelen vullen al snel de tafel. Er zijn talrijke verschillende soorten beschavingen waarmee spelers het spel kunnen starten en er is een zeer rijke combinatie aan verschillende kaarten en strategieën waardoor ieder spel eigenlijk al anders verloopt. Het is echter niet genoeg. De spelers willen uiteraard altijd meer en Stonemaier gehoorzaamt natuurlijk braaf. Naast de eerste uitbreiding Plans & Ploys, die vooral meer variatie biedt en een leuk drafting element, biedt de tweede uitbreiding Arts & Architecture een hele nieuwe spelervaring.

Arts & Architecture biedt nieuwe modules om aan het basisspel toe te voegen. De uitbreiding bevat nieuwe Tapestry en technologie-kaarten en ook nieuwe draft-kaarten (het spelmechanisme wat de eerste uitbreiding toevoegde). De grote klapper is het kunstspoor dat als vijfde spoor het spel verrijkt. Net als kunst in het echte leven, kun je dit spoor pas later waarderen, want door gebruik te maken van dit spoor verdien je bonussen die vooral op langere termijn zichtbaar zijn. Zo kun je bonussen verdienen waardoor je bijvoorbeeld meer grondstoffen, overwinningspunten of andere hulpmiddelen kan verdienen tijdens je inkomstenfase en kun je zelfs je inkomstenspoor verbeteren.

De uitbreiding bevat daarnaast ook een aantal geavanceerde hoofdsteden waarmee je de hoofdsteden uit het basisspel kan vervangen. Deze steden zijn asymmetrisch ingericht en leveren spelers verschillende bonussen en eigenschappen op.

Arts & Architecture is wederom een must voor de liefhebbers van Tapestry. Het al zo gevarieerde spel bevat nu nog meer variatie. Deze variatie zorgt ook voor meer keuzemogelijkheden waardoor een potje Tapestry soms wel een stuk langer kan duren dan gebruikelijk. Vooral met grotere spelers is het dan een must om spelers deels overlappend hun beurt te laten spelen om het spel vlotter te laten verlopen. Ook bevat de uitbreiding een hoop nieuwe huisjes om je verzameling kleine plastic huisjes te vergroten. Van alle spelonderdelen kun je bijna een ’tapestry’ weven, he he he.