Review: Luna Capital (Devir Games)

Een lekker stekje op dé satelliet van de aarde: it’s free real estate! Bouw de tofste maanbasis in het spel LUNA Capital van Jose Ramón Palacios en verwijs je concurrenten naar de donkere zijde van de maan.

LUNA is in essentie een puzzelaar waarbij je verschillende tegels moet combineren om zoveel mogelijk punten te pakken. Dat het spel daarnaast met leuke kartonnen miniaturen en leuk seventies space thema heeft, is alleen maar bonus. Door een strak pestelement, komt het spel het beste tot zijn recht met drie tot vier spelers.

In LUNA kiest ieder speler aan het begin een sponsor (unieke kleur en thema). Om de beurt kiezen spelers in drie fases viermaal een voorafgeplaatste combinatie van landgoed (of maangoed, ha ha) en tegels met daarop gebouwen, meteorieten, fundering en/of robots. Hoe verder men in iedere fase is, des te meer tegels worden er vooraf geplaatst om uit te kiezen. Iedere fase kent ook haar eigen voorraad tegels, die je iedere fase plaatst in de meegeleverde kartonnen raket. De bedoeling is om volgens bepaalde regels combinaties te maken van de verschillende gebouwen (zoals fruitkassen met verschillende fruittypes, woningen en installaties) en zoveel mogelijk punten te pakken.

Let wel op dat landkaarten ieder een nummer vermelden. Deze nummers dienen in volgorde op iedere rij te worden neergelegd, dus je kunt niet zomaar lukraak iets plaatsen! Verder mag je maar drie rijen aan maangoed aanleggen. Je dient dus creatief te zijn met het plaatsen van je puzzels! Daarnaast zit er een pestelement in het spel: doordat iedere ronde spelers moeten kiezen in een selectie van vier landkaarten en bijbehorende tegels, kan de laatste speler aan het kortste eind trekken. Met meer spelers werkt dit pestelement het beste.

LUNA Capital is wat mij betreft een succesvolle maanlanding! Zin in een leuke puzzelaar die niet eenvoudig maar ook niet moeilijk is? Perfect om grote hoogten te bereiken op oudejaarsavond! 🚀