Review: Laywer Up (Rock Manor Games)

OBJECTION! En terwijl je het roept, moffel je snel wat bewijzen weg die je cliënt in een kwaad daglicht zetten. De aanklager laat het er niet bij zitten en schakelt de roddelpers in: trial by media!

In Nederlandse rechtbanken zul je dergelijke fratsen niet zo gauw meemaken, maar in de fictieve rechtszaal van Lawyer Up van Mike Gnade en uitgegeven door Rock Manor Games pleit men niet alleen met beleefde woorden! Ben jij een ware Matlock of toch eerder een Saul Goodman?

Lawyer Up is een zogenaamd asymmetrisch kaartspel voor twee personen, wat betekent dat iedere speler uniek is ten opzichte van de ander. De ene speler is de Verdediging en de andere speler de Aanklager. In unieke zaken probeer jij met al je troeven de jury te overtuigen van jouw gelijk! Denk hierbij aan troeven zoals de media inschakelen, bewijs wegmoffelen, drogredenen toepassen, slijmen bij de rechter en juridische handigheidjes toepassen.

Welke troeven je kunt spelen, hangt af van welke personen getuigen. Aan de hand van karakteristieken per persoon kun je slechts met een select aantal kaarten beginnen. De karakteristieken icoontjes op de kaarten moeten namelijk voor minstens 1 matchen. Uiteindelijk kun je zo jouw unieke pleidooi samenstellen. Scoor jij de meeste punten? Dan mag jij het puntenverschil met je tegenstander de jury overtuigen. Dit doe je door het steentje dat op iedere jurykaart ligt naar jouw kant te verschuiven. Heb jij na het verhoren van alle getuigen de meeste juryleden overtuigt? Dan win jij de zaak!

Dat Kim Wexler (althans daar lijkt ze op) op de cover van Lawyer Up staat, belooft veel goeds. Namelijk een rechtbank drama waar je ver moet gaan… soms zelfs te ver. Alles voor die ene overwinning! Lawyer Up is een meesterlijk tweespeler kaartspel met leuke artwork, geinige flavourtext en leuke (niet-)juridische troeven en grapjes die ook minder doorwinterde advocaten kunnen plezieren. Objection overruled, want dit spel heeft mijn jury zeker overtuigd!