Review: Horrified American Monsters (Ravensburger)

Kruip in de huid van een heuse FBPI-agent! FBPI? Dat is natuurlijk de Federal Bureau of Paranormal Investigation! Wie kent ze niet… The X-Files ken je natuurlijk een stuk beter en waarschijnlijk ook met name verschillende ‘monsters of the week’. En dan heb ik het niet over Mulder, Scully en hun raadselachtige romance! Vaak betroffen dit zogeheten Cryptids, geheimzinnige en onverklaarbare wezens, zoals Bigfoot en de Jersey Devil. In Horrified American Monsters gaan spelers op jacht naar dergelijk monsters en andere Paranormal Activity die typisch de U.S. of A. vertegenwoordigen.

Horrified American Monsters is een losstaand vervolg op het eerste spel in deze serie die simpelweg en enkel Horrified heet. De eerste Horrified is een spel waarbij spelers het gezamenlijk opnemen tegen twee of meer monsters bekend uit de horrorliteratuur, met name 19e eeuw, en/of de Universal Classic Monster films, die in de eerste helft van de vorige eeuw zeer populair waren. Spelers namen het in dit spel op tegen Dracula, The Creature from the Black Lagoon, het Monster van Frankenstein en zijn bruid, de Mummy, de Wolf Man en de Invisible Man. Zeer Europese monsters in een net zo Europese setting.

Horrified American Monsters draait, zoals de titel al sterk doet vermoeden, om monsters uit Amerika. Deze monsters hebben hun oorsprong in (urban) legendes, folklore, lokale mythes en kampvuurverhalen. Deze typische Amerikaanse monsters vallen een typisch Amerikaans stadje aan met alle stereotypes die je in dit stadje verwacht. Alle Horror-cliches komen voorbij en wij smullen daar natuurlijk van. De jock is aanwezig, de American Diner en alles wat typisch Americana is.

Het spelverloop en de spelopzet volgen grotendeels dezelfde lijnen als de eerste Horrified. Het grootste verschil zit in de speelbare personages en met name de monsters waar spelers het tegen op zullen nemen. Heb je de eerste Horrified al grijs gespeeld? Dan kun je in deze recensie de uitleg over de spelopzet en het spelverloop slippen en gelijk naar de enge Monsters koekeloeren!

Spelers zetten het spelbord klaar, kiezen hun favoriete monsters om te verjagen, krijgen een personage toebedeelt en leggen willekeurige voorwerpen op de juiste locaties op het bord. Afhankelijk van de gekozen monsters worden er ook nog bijzondere spelelementen klaargezet. Elke speler krijgt een perk kaart en is klaar om te jagen. Tijdens hun beurt gaan spelers acties uitvoeren om te monster te verslaan. Lukt het de spelers op tijd de monsters te verslaan of zijn niet de monsters, maar de tijd hun grootste vijand? Weet jij de Amerikaanse droom te redden?

Elke beurt verloopt steeds in twee fases: de heldenfase en monsterfase.

Tijdens de heldenfase van een beurt kan de speler die aan de beurt is meerdere acties uitvoeren (de hoeveelheid hangt af van het gekozen personage). De speler heeft de keuze uit de volgende acties:

• Bewegen naar een aangrenzend veld en eventueel dorpelingen meenemen;
  • Burgers op een aangrenzend veld naar jouw veld begeleiden;
  • Voorwerpen oppakken;
  • Voorwerpen uitwisselen met een andere speler;
  • De bijbehorende taak van een monster vervullen (vaak door voorwerpen te gebruiken;
  • Een monster te lijf gaan met verschillende voorwerpen.

Elk personage heeft hiernaast ook unieke acties of eigenschappen.

Het spelbord bestaat uit verschillende velden geïnspireerd op de typische elementen die je terugverwacht in een Amerikaans stadje. Tijdens het spel komen op locaties voorwerpen te liggen (die uit een stoffen zak worden getrokken) en ook burgers. Indien een monster een burger (of een speler) weet te verslaan, zijn jullie een stapje dichterbij jullie doem. Door een burger te verplaatsen naar een veilige plek (die verschilt overigens per burger) kun je deze burger beschermen en van het spelbord halen. Lukt het jou om en burger te redden, dan krijg je een perk kaart met extra acties.

Voorwerpen zijn nodig om monsters te verslaan. Voorwerpen komen in verschillende kleuren: geel (bijvoorbeeld een kogel vrij vest of pistool), blauwe (bijvoorbeeld een mes) en bruin (dieren of jachtmiddelen).

Nadat een speler zijn/haar heldenfase heeft afgerond, zijn de monsters aan de beurt. Er wordt een kaart van de monsterstapel getrokken waarop staat aangeven of er voorwerpen worden geplaatst, welke dorpelingen eventueel in het spel komen of welke acties de monsters of een monster verricht. Vaak zullen er 1 of meerdere monsters verplaatsen over het spelbord richting de dichtstbijzijnde speler of dorpeling. Komt een monster op een veld te staan met een speler of een dorpeling dan valt het monster aan. Spelers werpen de aangeven hoeveelheid dobbelstenen.

Indien er een uitroepteken wordt geworpen, voert dit monster zijn/haar speciale actie uit. Indien er een schade symbool wordt geworpen, valt het monster aan. Dorpelingen verdwijnen. Spelers hebben de kans om zichzelf te beschermen door voorwerpen af te leggen, of eindigen anders in het ziekenhuis. Heeft een monster succesvol aangevallen, dan gaat het terreurlevel omhoog. Is het laatste terreurlevel bereikt, dan verliezen de spelers gezamenlijk.

Monsters

Elk monster heeft een specifieke taak en manier om verslagen te worden. Eerst moet de taak worden voltooid en pas daarna kunnen spelers proberen het monster direct aan te vallen. Welke monsters worden in Amerika gehuisvest?

De Chupacabra komt voor in een hoop volksverhalen in met name het zuiden van de V.S., maar ook Midden-Amerika en is een monster/duivel dat het met name op schapen, geiten en ander vee heeft gemunt. De Chupacabra werd waarschijnlijk gebruikt als een verklaring voor bijzonder aggressive roofdieren, jaloerse buurboeren of enge veeziektes. Spelers proberen eerst 6 geiten (bruine voorwerpen) veilig naar de boerderij te brengen en daarna kunnen ze de Chupacabra verslaan met gele voorwerpen.

De Spookachtige Banshee of the Badlands kun je vergelijken met andere spookverhalen over getornde vrouwen die vroegtijdig stierven en als wraak een gebied bespoken: in dit geval de Badlands. Probeer haar vioolspelende vriend te stoppen en daarna kun je haar verslaan.

Bigfoot. Wie kent hem niet. De legende over een groot en harig wezen op twee benen die op bijzonder grote voet in allerlei bossen zou dwalen. Wist je dat er een Star Wars verhaal is waarbij Chewbacca en Han Solo crashen op aarde en dat zo de legende van Bigfoot zou zijn ontstaan? Een terugkerend element van de legende zijn de wazige foto’s die bewijsmateriaal zouden opleveren voor het bestaan van Bigfoot. Bigfoot probeert in dit spel vooral te ontsnappen terwijl spelers (wazige) foto’s proberen te maken.

Mothman zou zijn gespot in Point Pleasant, West Virginia. Een reusachtige man met vleugels. Deze urban legend was de inspiratie voor vele verhalen, strips en films. Spelers proberen de Mothman in de val te lokken door vallen te activeren.

De Ozark Howler is een groot wezen dat in de Ozarks zou wonen en jagen. In de meeste versies zou deze Cryptid een grote beer/katachtige met hoorns zijn. Spelers gaan op jacht naar de Howler door eerst diens spoor te ontdekken.

In een aflevering van de X-Files stond een keer een uitwerking van de populaire urban legend over de Jersey Devil centraal. Deze urban legend zou een tweebenige geit met een gewei en vleugels betreffen. De Jersey Devil zou op vrij onnatuurlijke wijze geboren zijn uit een verboden liefde met een heks (uit de zogeheten en lokaal bevreesde Leeds familie). De Jersey Devil kan een menselijk gedaante aannemen en zou met name te vinden zijn in het begroeide gedeelte van Pine Barrens in South Jersey. In het spel Horrified is een van de dorpelingen het 13e kind van de Leeds heks en dus de Jersey Devil. Elke keer als een bewoner wordt gered door een van de spelers krijgen deze spelers een hint naar de identiteit van de Jersey Devil.

Horrified blijft een erg grappig en geslaagd coöperatief spel. Door de verschillende monsters lijkt het spel wellicht complex, maar het is eigenlijk vrij simpel. De coöperatieve gameplay kun je vergelijken met Flash Point of Pandemic. Spelers krijgen een aantal acties per beurt en proberen deze zo efficiënt mogelijk te benutten. Het spel is daarom vooral een race tegen de klok. Door de verschillende monsters (en combinaties aan monsters) is er meer dan voldoende variatie en kun je het spel zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt.

American Monsters introduceert nieuwe spelmechanismes die Horrified nog interessanter maken door de verschillende nieuwe uitdagingen. Monsterlijk plezierig!