Review: Minnys 5 Minuten Puzzel & Goudzoekers (White Goblin Games)

Size does not matter! Sommige spellen komen in hele grote dozen, maar speelplezier hoeft lang niet altijd letterlijk groots te zijn, want een klein spelletje op zijn tijd is ook ‘grand’ zoals ze in Ierland zouden zeggen. Spellen zijn de afgelopen voor mijn gevoel steeds groter geworden in omvang. Meer onderdelen. Langere speelduur. Grote dozen. Gelukkig komen er ook weer vaker kleine spelletjes uit. Soms zelf minuscule spelletjes. Sommige van deze kleine spelletjes zijn ideaal voor tussendoor of voor op vakantie: ze nemen weinig ruimte in beslag en kunnen overal worden gespeeld.

White Goblin Games brengt sinds kort ook hele kleine spelletjes uit in de zogeheten Minnys reeks. Al deze spelletjes bestaan uit een kleine pakje kaarten of een scorevelletje, potloodje en schattig klein dobbelsteentje. Oh ja, en al deze spelletjes zijn verpakt in een handgestikt papieren zakje: makkelijk mee te nemen en te recyclen. Van WGG mocht ik twee spelletjes uit deze nieuwe reeks testen. Twee roll and write spelletjes, namelijk 5 Minuten Puzzel en Goudzoekers.

Je zult lezen dat deze spellen terecht geen grote compensatiedrang nodig hebben. Let’s go!

5 Minuten Puzzel

Dit spel kun met 1 of praktisch gezien oneindig spelers doen. Geef spelers een scorevelletje (deze zijn dubbelzijdig voor extra variatie) en een potloodje en spelers kunnen gaan puzzelen. 5 Minuten Puzzel is vooral een solitaire aangelegenheid. Elke keer wordt de dobbelsteen geworpen en op basis van het resultaat wordt een beschikbaar stukje gekozen.

Elk oog van de dobbelsteen heeft 2 mogelijke puzzelstukjes. Spelers mogen ieder stukje slechts eenmalig gebruiken en strepen een gekozen stukje af. Ze kiezen een stukje en plaatsen deze op hun speelveld door vakjes af te kruisen. Stukjes dienen aangrenzend te worden af gekruist en mogen elkaar niet overlappen. Je mag stukjes wel spiegelen en draaien. Een speler kan ook passen door een beschikbaar stukje af te strepen.

Als een speler alle beschikbare stukjes heeft afgestreept of indien een speler geen stukjes meer kan plaatsen is het voor die speler afgelopen. Spelers krijgen minpunten voor vakjes die zij niet hebben afgestreept en sommige vakjes leveren meer minpunten op dan anderen.

5 Minuten Puzzel is een simpel puzzelspelletje dat met name ruimtelijk inzicht vergt. Het werpen van de dobbelsteen zorgt voor willekeur van de beschikbare stukjes zodat het niet enkel een abstracte puzzel betreft. Het spelletje is leuk voor tussendoor, eenvoudig te leren en handzaam. Een groot pluspunt is dat het spel ook solo te spelen is, waardoor het een snel hapje voor tussendoor betreft. Ik zie mijzelf dit spel spelen in de trein of vliegtuig of terwijl ik op een ander moment aan het wachten ben, maar wel de mogelijk heb om een dobbelsteentje te werpen.

Goudzoekers

Ook dit spelletje is een roll and write. Iedere speler ontvangt een scorevelletje (deze zijn dubbelzijdig voor extra variatie) en een potloodje. Iedere ronde gooit de actieve speler de dobbelsteen en deze bepaalt hoeveel stapjes een speler over diens velletje moet verplaatsen. Spelers verplaatsen door een lijn te tekenen naar de vakjes, moeten altijd beginnen waar ze de vorige ronde zijn geëindigd en mogen niet meermaals hetzelfde vakje betreden.

Spelers verzamelen voetafdrukken en schoppen op de vakjes waar deze zijn afgebeeld. Met voetafdrukken kunnen spelers de worp veranderen waarmee lopen. Met schoppen kunnen spelers uitdagingen beïnvloeden. Er zijn meerdere uitdagingen waar spelers punten mee kunnen verdienen zoals het opgraven van schatten en het plunderen van tempels. Om schatten op te graven moeten spelers op een vakje met een schat staan en daarna de dobbelsteen werpen. Ze dienen minimaal de aangegeven hoeveelheid te werpen, maar kunnen schoppen inzetten om de worp te verhogen. Als ze tempels plunderen, dienen ze net zoveel schoppen te hebben als een dobbelsteen die ze moeten werpen. Zodra een tempel geplunderd is, kan geen enkele andere speler die nog plunderen.

Het spel is voorbij zodra een speler 6 keer punten heeft gescoord of zodra geen enkele speler meer stappen kan zetten (een speler die geen stappen kan zetten is gelijk uitgeschakeld).

Goudzoekers is een ontzettende vlotte roll and write voor tussendoor. Het biedt niet zoveel diepgang als een Clever of Dungeon Papers, maar dat is natuurlijk ook helemaal niet de bedoeling. Het idee van Goud Zoekers is een simpel spelletje dat spelers makkelijk binnen 10 minuten kunnen spelen en op een enorm klein belletje past en dat is meer dan gelukt. Dit spel gaat mee op reis!

Met de Minnys weet White Goblin Games handzame en betaalbare spelletjes te bieden die spelers tussendoor of onderweg makkelijk kunnen spelen.