Review: Calico (White Goblin Games)

NL: Calico, van White Goblin Games, ziet er uit als een poezelig spel, maar onder de lappendekens en lapjeskatten vindt een blazende puzzelstrijd plaats. Weet jij de meeste katten naar jouw deken te lokken om het spel te winnen? Komt jouw positie als katvanger in het illegale kattenkruidcircuit toch eens van pas! Miauwsome!

Katten gaan overal en nergens liggen, maar vooral op plekken waar jij liever niet hebt. Die oude mantel die van je overgrootmoeder is geweest? Daar gaat de kat waarschijnlijk liggen en dan verwaand naar je kijken als je de mantel weghaalt. Daarom heb je bij de dierenspeciaalzaak een superzachte mand gekocht, maar helaas was de doos waarin de mand verpakt zat interessanter en is nu de favoriete hangplek van Minoes geworden. Katten vind ik maar eigenaardige wezens (lees: ik ben helaas een hondenmens) met eigenaardige wensen. Ook in Calico hebben alle katten hun eigenaardige wensen. Elke kittige kittekat heeft namelijk favoriete patronen waar zij exclusief op willen liggen. Tijdens het spel gaan jij en de andere spelers een lapjesdeken leggen om katten te kittynappen.

Elke beurt leg je een tegel uit je hand op je tableau. Tegels komen in verschillende kleuren en in verschillende patronen. Nadat je een tegel hebt geplaatst, pak je en van de drie open tegels van de lapjesmarkt. Op je tableau liggen een drietal opdrachten open. Rondom de opdrachten moet op een bepaalde wijze kleuren en/of patronen plaatsen om punten te scoren. Daarnaast kun je knopen verdienen als je van een een kleur een groepje van drie lapjes plaatst. Katten gaan op je deken liggen als je voldoende tegels van bepaald patroon hebt verzameld of in de juiste vorm hebt gelegd. Aan het einde van het spel verdien je punten met je verzamelde katten, knopen en behaalde opdrachten. Diegene met de meeste punten wint. Kat in het bakkie!

Een slapende kat vangt geen rat, dus in Calico moet je goed puzzelen om de winst te pakken. Daarnaast kun jij ook je tegenstanders als kat in de spreekwoordelijke gordijnen jagen. Pak bijvoorbeeld de tegel waar jouw tegenstander op zat te broeden. Kijk echter de kat niet teveel uit de boom. Probeer je te focussen op bepaalde tegels zodat je niet vastloopt in het puzzelen. Calico is een erg vermakelijke en erg uitdagende puzzel en zeker een aanrader. Absoluut geen kat in de zak!

Pagina's: 1 2