Review: De Weerwolven van Wakkerdam (Asmodee)

Over Wakkerdam heerst een vloekt. Of… Althans… Nou ja, de bewoners worden geteisterd door een terugkerende plaag aan harig ongedierte: weerwolven. Meerdere bewoners zijn in het geheim weerwolven, maar niemand weet zeker welke buren te vertrouwen zijn en welke niet… in Weerwolven van Wakkerdam.

De Weerwolven van Wakkerdam gaat inmiddels al lang mee. Het is gebaseerd op kamp(vuur)spellen zoals Maffia, waarbij bepaalde spelers een geheime rol hebben en andere spelers moeten uitschakelen. Spelers proberen te achterhalen wie deze personen zijn. De Weerwolven van Wakkerdam is oorspronkelijk een Frans spel, maar jaren geleden bracht 999 Games het voor het eerst uit op de Nederlandstalige markt en het spel werd onmiskenbaar populair en een vaste prik op (school-, sport- en zeil-)kampen, campings, kampvuren en avonden met vrienden en familie.

Het spel is ook enorm populair online. Spelers maken speciale fora op groepsgesprekken aan (op bijvoorbeeld WhatsApp). Spelers bedenken hierbij ook eigen regels, rollen en variaties. Het spel wordt vaak gespeeld over meerdere dagen en spelers makke hierbij verbondjes door contact met elkaar te leggen en met elkaar te overleggen.

Inmiddels wordt het spel, na een kleine afwezigheid, weer uitgegeven – ditmaal door Asmodee. In De Weerwolven van Wakkerdam krijgt iedere speler een rol, maar de meeste zijn onschuldige burgers. Een aantal spelers is in het geheim een weerwolf. Iedere ‘avond’ worden bepaalde personages zoals de wolven in een vaste volgorde wakker. De weerwolven kiezen samen om een speler te vermoorden en overdag moeten alle spelers kiezen welke dorpeling op de spreekwoordelijke brandstapel wordt gegooid.

Als alle onschuldige dorpelingen zijn vermoord winnen de wolven, maar als alle wolven zijn weggestemd winnen de onschuldige burgers. Er zijn ook andere rollen, waardoor sommige spelers extra informatie of acties hebben.

De Weerwolven van Wakkerdam is terecht een klassieker. Het is een ideaal spel om met een grote groep te spelen. Het spel kan het tempo aannemen op basis van de groep waardoor het een gemoedelijk en lang spel kan worden gespeeld tussen andere activiteiten door. Een nadeel van het spel is dat spelers worden uitgeschakeld en dus niet meer mee spelen. Met een hele grote groep kan het dus zijn dat een speler zich hierdoor voelt buitengesloten van de groep. Tevens is er een spelleider nodig die zelf niet mee kan spelen. Maar pas op als je het met volle maan speelt! 🐶