Review: Vos in het Bos Duet (White Goblin Games)

Als je met z’n tweetjes verdwaalt in het bos kun je het beste broodkruimeltjes achterlaten om je pad naar de ingang/uitgang terug te vinden. In de Vos in het Bos Duet worden talentvolle sprookjesfiguren door elfen die iets te veel inspiratie halen uit Shakespeare naar het bos gelokt. Om het bos te ontsnappen proberen de spelers edelstenen te verzamelen en het pad correct te bewandelen. Blijf jij op het rechte pad of komt jullie sprookje teneinde?

De Vos in het Bos is een populair slagenspel voor twee spelers dat in het Nederlands wordt uitgegeven door White Goblin Games. Die populariteit kan ik waarschijnlijk grotendeels verklaren door de elegante doch simpele twist op het concept van een slagenspel en de sprookjesachtige vormgeving en setting. De twist: in de Vos in het Bos hebben veel kaarten speciale effecten om de uitslag van een slag te beïnvloeden en daarnaast proberen spelers niet te inhalig of bescheiden te spelen, want als je teveel of juist te weinig slagen wint, krijg je minder punten. Hierdoor ontstaat een super competitief spel, waarbij je ook af en toe je tegenstander een zet moet laten winnen.

De beschikbaarheid van slagenspellen voor twee spelers was in 2017 een zeldzamer fenomeen dan inmiddels het geval is. In de afgelopen jaren was er na de herontdekking van het genre – wellicht mede door de Vos in het Bos – een heuse vloedgolf die naar de spellenmarkt stormde. Door die vloedgolf spoelde een hoop slagenspellen voor twee spelers aan, maar ook coöperatieve slagenspellen zoals The Crew, waarbij het coöperatieve slagenspel al bijna een volwaardig genre is geworden. De Vos in het Bos is nog altijd een elegant, vlot en competitief spelletje, maar het competitieve van het oorspronkelijk spel hebben de makers in de herbewerking vervangen door het coöperatieve. Vos in het Bos Duet kwam oorspronkelijk in 2020 uit in de Engelse taal en is inmiddels ook in het Nederlands verschenen, eveneens uitgegeven door White Goblin Games. Zoals de naam van deze nieuwe editie doet vermoeden, is de Vos in het Bos Duet een daadwerkelijk duet waarbij twee spelers in het bos zoeken naar edelstenen, zonder het bospad te verlaten. Stappen ze te vaak van het padje af, dan is het einde oefening en ontvangen ze een grimmig einde. Weten ze in drie rondes alle edelstenen uit het bos op te rapen? Dan winnen ze gezamenlijk het spel en leven ze nog lang en gelukkig.

In het midden van tafel plaatsen de spelers een bordje met het bospad. Op het bospad plaatsen ze het gezamenlijke verplaatsingsfiche en langs het bospad plaatsen ze edelstenen op de aangegeven plekken. De kaarten worden geschud en elke speler krijgt 11 kaarten. In totaal zijn 30 kaarten in drie verschillende kleuren. Elke kaart heeft een kleur en een waarde. Sommige kaarten hebben een verplaatsingswaarde en/of een speciaal effect. Met speciale effecten kunnen spelers het verloop of de uitkomst van een slag of het spel beïnvloeden. Van de stapel met de resterende kaarten wordt één kaart opgedraaid. Dit is de decreetkaart en deze kaart bepaalt de ’troefkleur’ voor de ronde.

Zodra de spelers 11 kaarten op hand hebben, kunnen zij, te beginnen met de leider, slagen spelen. Net als bij traditionele slagenspellen speelt de leider een kaart en de andere speler (de volger) moet, indien mogelijk, een kaart van dezelfde kleur spelen. De speler met de kaart met de hoogste waarde (waarbij eerst naar de troefkleur wordt gekeken) wint de slag. Na een slag wordt de eventuele verplaatsingswaarde van de gespeelde kaarten bij elkaar opgeteld en het verplaatsingsfiche verplaatst zoveel stapjes richting de ‘winnaar’. Als het verplaatsingsfiche op een plek terechtkomt waar een edelsteen ligt, mag deze edelsteen terug worden geplaatst in de voorraad. Als je van het uiteinde van het pad raakt, moet er een bosfiche op het bord worden geplaatst en wordt het pad ingekort. Kun je geen bosfiches plaatsen nadat je van het padje raakte, dan is het game over. In totaal worden er maximaal drie rondes gespeeld. Een ronde is voorbij zodra de spelers alle kaarten op hand hebben uitgespeeld. Aan begin van een ronde wordt het pad ingekort en worden er nieuwe edelstenen geplaatst. Ook na het einde van ronde drie is het game over. Als spelers tijdens een ronde alle edelstenen van het bord weten te halen, hebben ze gewonnen.

De Vos in het Bos Duet is een fantastisch duet tussen twee spelers. De vormgeving is prachtig en sprookjesachtig, maar het thema staat grotendeels los van het spelconcept. Ik begrijp niet zo goed waarom spelers edelstenen verzamelen in een betoverd bos, maar ach… Het concept en de twist op het slagenspel is simpel, maar net als het eerste spel uitermate elegant. Het concept waarbij de slagen worden gebruikt om een bepaalde hoeveelheid te verplaatsen voelt voor mij verfrissend en intuïtief. Door het intuïtieve karakter is het spel makkelijk op te pikken als je al bekend bent met slagenspellen, maar ook voor nieuwkomers is het makkelijk om te leren. Spelers moeten aanvoelen welke kaarten de andere speler op hand heeft en spelers moeten gezamenlijk (zonder te mogen communiceren) goed plannen om hun spreekwoordelijke en daadwerkelijke pad te kunnen bewandelen.