Review: Vampire Queen (Playte)

In Vampire Queen probeer je de spreekwoordelijke hiërarchische ladder van de vampiermaatschappij te beklimmen. Je probeert alle vampiers onder jouw hoede te beschermen tegen het komende daglicht en die bemoeizuchtige vampierjagers. Als je eenmaal met een vampierjager zit opgezadeld, kom je er namelijk maar moeilijk weer van af… Om de ladder te beklimmen en de titel van Vampire Queen te claimen (ladder becaimen?) moet je likken naar boven en bijten naar onderen…

Vampire Queen wordt gespeeld met kaarten met de nummers 1-13, vier vampierkoninginnen met een variabele waarde en twee vampierjagers met een waarde van 0 tijdens het spelen en waarde van respectievelijk 15 en 20 aan het einde van een nacht (ronde). De spelers beginnen met een hand vol kaarten. Hoeveel kaarten iedere speler krijgt, is afhankelijk van het aantal spelers. De speler die de vorige avond als eerste naar bed is gegaan, krijgt in de eerste ronde de vampierjagerkaart van 15 punten en de speler links naast deze speler de vampierjager met 20 punten (afhankelijk van de hoeveelheid spelers). De laatstgenoemde speler is tevens de startspeler van de eerste beurt. Hoeveel rondes worden gespeeld, wordt vooraf door de spelers gezamenlijk afgesproken. Spelers kunnen dus kiezen voor een kort spelletje of een lange bloederige strijd.

De startspeler van een beurt speelt een of meerdere kaarten vampierkaarten uit zijn of haar hand open of tafel of deze speler speelt een vampierjagerkaart. Als een speler meerdere vampierkaarten speelt, moeten alle gespeelde kaarten dezelfde waarde hebben. Vampierkoninginnen kunnen naast een waarde van 14 ook als een soort van joker worden ingezet voor een waarde naar keuze in een setje met andere vampierkaarten. Volgende spelers kunnen kaarten spelen of ze kunnen passen. Als een speler er voor kiest om kaarten te spelen, moet deze speler net zoveel kaarten spelen als de startspeler in een hogere waarde dan kaarten die al eerder in de ronde gespeeld zijn. Als alle spelers hebben eenmaal hebben gespeeld en/of gepast is de ronde voorbij. Alle gespeelde kaarten worden afgelegd en de speler die de hoogste waarde heeft gespeeld, begint de volgende beurt.

De startspeler van de beurt kan ook uitkomen/beginnen met een vampierenjager. Indien een vampierjager wordt gespeeld, telt deze kaart voor een waarde van nul. In een zogeheten vampierjagerbeurt moet elke andere speler precies één vampierkaart spelen van welke waarde dan ook. Wie de hoogste kaart speelt, moet alle uitgespeelde kaarten terug op de hand nemen. Deze speler begint hierna de volgende beurt, maar deze speler mag deze beurt niet beginnen met dezelfde vampierenjager die hij in de vorige beurt op hand moest nemen.

Als één of meer spelers aan het einde van een beurt hun hand leeg hebben gespeeld, eindigt de ronde onmiddellijk. De spelers scoren aan het einde van de ronde punten voor alle kaarten die ze nog op de hand hebben. De getallenkaarten zijn hun nominale waarde waard, koninginnen 14 waard zijn en de vampierjagers 15 of 20. Spelers die na het einde van een ronde nog steeds een vampierenjager of vampierjagers op hand hebben, behouden deze kaarten. Alle kaarten worden geschud en spelers beginnen een nieuwe ronde. De speler die na alle rondes de minste punten heeft gescoord, wint.

Vampire Queen komt voor liefhebbers van slagenspellen en ‘ladderspellen’ zoals Velonimo, Tichu of the Great Dalmuti vast bekend voor. In ladderspellen spelen spelers telkens één kaart, of een set verwante kaarten. Vervolgens moeten de spelers kaarten van gelijke of hogere waarde van dezelfde set uitspelen. De laatste speler die als laatste een kaart of als hoogste kaart heeft gespeeld, begint een nieuwe ‘klimronde’. Dit klassieke spelmechanisme is vaak gebruikt, maar het onderscheidende element – althans voor ons – in Vampire Queen zijn de vampierjagers. Met deze kaarten kun minpunten op andere spelers forceren. Je moet echter nog wel goed plannen. Op de juiste momenten passen en kaarten bewaren is de sleutel tot de overwinning. Heb je nog geen ladderspel in jouw collectie of ben je fan van dergelijke spellen, dan zal Vampire Queen zeker bevallen.