Review: Valda (Bannan Games)

Hoewel je een van de beste krijgers bent en de jarl van jouw vikingdorp, ben je slechts een gewone sterveling. Daar kun je verandering in brengen in Valda van Bannan Games. Door een sluwe truc van Loki laat Thor zijn hamer op medegod Tyr vallen waardoor Yggdrasil, de levensboom, tijdelijk onbeheerd is. Lukt het jou om meeste volgelingen te verkrijgen en de boom te beklimmen? Dan word je de eerste sterfelijke Viking te worden die verandert in een heuse god!

6 rondes, 5 fases
Valda speelt zich af in 6 rondes. In die 6 rondes vaart er een drakkar (een vikingschip) zes plekjes over het speelbord. De speler die tijdens die 6 rondes de meeste volgelingen heeft verzameld wordt het meeste aanboden en mag zichzelf als nieuwe god prijzen.

Tijdens die 6 rondes hebben handelen spelers iedere ronde om de beurt 5 fases af. Een speelbeurt verloopt als volgt:

Fase 1 – verzamelen van grondstoffen (goud, edelstenen en heilig bloed) en eventueel ruilen van grondstoffen;
Fase 2 – trekken van kaarten en het verrichten van 3 acties;
Fase 3 – bouwen van mijnen en/of tempels;
Fase 4 – verdedigen tegen aanvallen van andere spelers; en
Fase 5 – het verwerven van nieuwe volgelingen.

In fase 1 rolt de actieve speler dobbelstenen voor grondstoffen afhankelijk van de hoeveelheid gebouwde mijnen. Tijdens deze fase kan de actieve speler goud, edelstenen of heilig bloed verzamelen om in fase 3 tempels of additionele mijnen te bouwen. Tijdens deze fase kan een speler ook grondstoffen ruilen met de algemene voorraad. De handelsvoorwaarden zijn niet per definitie gunstig…

In fase 2 trekt de speler 2 kaarten open van de algemene trekstapel. Deze kaarten worden later op hand genomen, maar liggen voor nu open zodat alle spelers kunnen zien welke kaarten getrokken zijn. De kaarten die een speler kan trekken zijn gele kaarten om acties mee te verrichten, rode kaarten om mee aan te vallen en verdelingskaarten om zichzelf tegen aanvallen van andere te verdedigen. Tijdens deze fase kan een speler ook 3 acties verrichten. De speler kan naar keuze 1) een gele kaart spelen voor het effect dat op de kaart is aangegeven, 2) een grondstof naar keuze pakken of 3) voor 2 acties 2 kaarten trekken.

Hierna kan een speler in fase 3 besluiten om te bouwen met verworven grondstoffen. De speler kan nieuwe mijnen bouwen om in volgende beurten voor een hogere kans om grondstoffen te verwerven. Met meer mijnen kun je namelijk meer dobbelen. Een speler kan ook tempels bouwen om in de gratie van goden te vallen. Er staan verschillen Noorse godheden op het speelbord afgebeeld. Indien een speler een tempel bouwt voor een desbetreffende god verwerft een speler een volgeling, een kaart van de desbetreffende godenstapel en wordt een van de fases van de beurt van een speler verbeterd. Zo kan een speler tempels aanleggen voor Tyr, de god van de rechtvaardigheid, om zich beter te kunnen verdedigen of een tempel bouwen voor Heimdall om zo gunstigere voorwaarden te hebben om grondstoffen te ruilen.

In de vierde fase mogen de andere spelers jou aanvallen met hun rode kaarten. Met schilden kun jij jezelf mogelijk verdienen. Als een tegenstander je succesvol weet aan te vallen levert dat hen voordelen op en jou mogelijk nadelen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld jouw volgelingen stelen of jouw tempels, die je met bloed, zweet en tranen hebt gebouwd, vernietigen. Heiligschennis!

In de laatste fase verwerf je (mogelijk) volgelingen. Als je een tempel voor Lokin hebt gebouwd, mag je met 1 of 2 witte dobbelstenen werpen om mogelijk volgelingen te verdienen. Loki zou Loki niet zijn als er geen addertje onder het gras zit. Een van de zijdes is blanco en de door een van de zijdes verlies je zelfs een volgeling… Indien je tempels voor Odin en Thor hebt gebouwd, kun je grondstoffen inwisselen voor volgelingen. Alles is te koop, zelfs aanbeden worden.

Een plaatsje in Valhalla
Als jij aan het einde van het spel de meeste volgelingen hebt verzameld, mag jij een plaatsje nemen in de grote hal van de goden en is jouw droom onsterfelijk geworden. Valda is een strategisch spel dat zich makkelijk laat uitleggen en vlot is te spelen door de duidelijke symboliek. De fases zijn logisch opgebouwd waardoor strategie voor de spelers snel te vatten is. Door de verschillende goden ontstaan er meerdere zinvolle tactieken en variatie in het spel. Doordat een speler in zijn of haar beurt vijf volle fases moet doorlopen kan het wachten op jouw beurt soms een tikkeltje lang aanvoelen, maar doordat je andere spelers tijdens hun beurt mag aanvallen zit het qua interactie tijdens een speelbeurt nog goed. Zeker een plaatsje in Valhalla waard!