Review: Take-Out Bunnies

Het kaartspel Take-out Bunnies knaagde aan mij. Het is een kaartspelletje met een ‘edgy’ konijnenfamilie die elk een missie hebben om een bepaalde hoeveelheid familieleden en een unieke “wortel” bij elkaar te sparen. De spelers laten elkaar wortel schieten met actiekaarten en proberen de unieke wortel te bemachtigen om hun missie te voltooien.

Het kaartspelletje heeft een flauw en op momenten smakeloos thema, dat stoerder oogt dan de gameplay. Papa konijn draagt graag vrouwenkleren, mama konijn is een kleptomaan, oma houdt van raketwerpers, zoon knuppelt andere knaagdieren en tante konijn is een paaldanseres.

Deze excentrieke konijnen proberen een bepaalde combinatie aan konijnenkaarten en een unieke wortelkaart te verzamelen. Omdat jij wilt winnen en die ene wortel wilt bemachtigen, wil het spel dat jij je tegenstanders saboteert, frustreert en besteelt met behulp van jouw actiekaarten. Deze actiekaarten zijn niet perse bijzonder en doen denken al veel andere kaartspelletjes waarbij spelers elkaar proberen te pesten. Je moet kaarten afleggen, ruilen en stelen. Je konijnenfamilie opbouwen kan daarom frustrerend zijn. Daarnaast mag je niet pesten als spelers weinig kaarten op hand hebben, waardoor je niet teveel kunt pesten. Ook als meer spelers dezelfde unieke wortel moeten verzamelen is het een ge-heen-en-weer van pestkaarten. Met meer spelers zit in het spel minder frustrerende interactie, maar met twee spelers werkt het spel minder goed.

De gameplay is niet zo “stoer” als het thema doet vermoeden en gaf mij het gevoel dat het spel primair is gemaakt voor en vanwege (liefhebbers van) het thema – en dus niet omdat het zo vlot speelt. Want dat doet het helaas niet. Gemiste kans, maar deze konijnen mogen wat mij betreft terug het bos in. Dit spel is dus niet ons konijnenpakkie-an en gericht op liefhebbers van edgy humor en simpele kaartspelletjes waarbij je vooral niet veel hoeft na te denken.

Een spel dat minder NSFW probeert te zijn en waar ik prettigere herinneringen aan heb, is het kinderspel Karel Knabbelaar van Ravensburger. Mocht je die parel op Marktplaats vinden, dan twee duimen omhoog. Zeer geschikt om met kinderen te spelen! Je verzamelt een hazenfamilie, maar wanneer je het witte haasje Karel Knabbelaar tegenkomt kan alles gebeuren! Trek je Karel, dan mag jij ten koste van een medespeler je hazenfamilie verder aanvullen. De immer kloeke Karel Knabbelaar duikt daarna weer de stapel, op zoek naar een volgende vriendendienst. Karel Knabbelaar maakt mij erg nostalgisch, en doet denken aan mijn kindertijd toen ik dit spel samen met mijn ouders en mijn broertje en zusje speelde voordat ik op tijd naar bed moest. Een geschikt spel en leuk om de familiebanden aan te halen. Deze haas mag altijd mijn familie aanvullen. 🙂