Review: Taco Back Goat Cheese Pizza (Geronimo Games)

TACO CAT GOAT CHEESE PIZZA! Dat zijn de woorden die jij en je vrienden herhaaldelijk zullen roepen en tevens de kaarten die jullie zullen spelen in het gelijknamige partyspel… Nee, zeg je? Ik doe iets verkeerd? Oh, dit is het vervolg? Excuses, ik begin opnieuw: TACO HAT CAKE GIFT PIZZA! Dat gaan jullie herhaaldelijk roepen in dit gelijknamige vervolg…. Wacht, dit is weer een andere variant/vervolg op het eerder genoemde spel van Blue Orange Games en gedistribueerd door Geronimo Games!? Oh, in deze versie roep je weer gewoon TACO CAT GOAT CHEESE PIZZA!? Nou, hopelijk keren de kaarten je niet de rug toe in Taco Back Goat Cheese Pizza: een spel dat het origineel niet op zijn kop zet, maar wel 180 graden draait.

Net zoals in de eerdere delen moeten jij en de andere spellers alle kaarten uit jullie persoonlijke trekstapel weg te spelen. Hoe doe je dat? Gelukkig is dat geen onbekende terrein: om de beurt roepen de spelers in volgorde de woorden TACO, CAT, GOAT, CHEESE of PIZZA (en weer opnieuw) terwijl ze een kaart spelen. Komt het gesproken woord overeen met het plaatje op de kaart dan proberen spelers zo snel mogelijk hun hand op de aflegstapel te leggen. De speler die als laatste overblijft moet de gespeelde kaarten in zijn eigen stapel nemen. Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Sommige plaatjes zijn verraderlijk vooral wanneer de kleuren gehusseld. Doordat je tegelijk het juiste woord moet zeggen, een kaart moet spelen en moet opletten welke kaart wordt gespeeld, zitten fouten in een klein hoekje. Als je een fout maakt (je zegt het verkeerde woord of je doet je hand te vroeg op de stapel), moet je uiteraard ook pakken. Een fout is een regelrecht cadeautje voor de andere spelers.

De twist in dit nieuwe deel? Sommige plaatjes hebben je letterlijk de rug (back) toegekeerd. Mocht het plaatje overeenkomen met het gesproken woord, maar met de rug staan afgebeeld dan moeten spelers op de tafel slaan met de achterkant van hun hand. Dit zorgt voor een extra uitdaging en verwarring.

Als er een panda, moose of sea lion op de gespeelde kaart staat, moeten spelers een speciale beweging maken en hun handen op de stapel leggen vergelijkbaar met de narwhal, gorilla en bosmarmot uit het eerste spelletje of de unicorn, monkey of ninja uit Taco Hat Cake Gift Pizza. De speler die als laatste de beweging uitvoert en zijn/haar handen op tafel weet te rammen, moet wederom de kaarten pakken en is een stapje verder van de winst. Let ook hier op, want kaarten kunnen je de rug toe keren.

Ik vergeleek het eerste spel met een stukje pizza en een taco: een pizza is een goed tussendoortje en vooral lekker met een alcoholische versnapering en net als bij het eten van een taco kun je dit spel niet spelen zonder er een zooitje van te maken. Net als in het eerste spel (en het tweede spel) is het ook hier nog steeds lachen, gieren en brullen. Vliegen de handen over tafel, schreeuwen spelers tegen elkaar, worden er dierengeluiden en -bewegingen gemaakt en ook een hoop fouten. Ondanks de twist van de losstaande delen blijft ieder deel wel erg vergelijkbaar met elk ander deel, behalve dat er iets andere kaarten zijn. De regel met de ruggen van de plaatjes is een grappige twist die voor extra verwarring zorgt.

Ben je een enorme fan en verzamelaar of een nieuwkomer, dan is het een leuke toevoeging aan je verzameling, maar ik kan me voorstellen dat de meeste spelers genoeg voldoening halen uit een enkel deel. Het blijft overigens wel leuk om de kaarten uit spellen te mengen: het is makkelijk om de speciale kaarten aan het andere spel toe te voegen, maar je kan ook gaan voor een extra uitdaging door ook de normale kaarten te combineren. Wat dacht van je TACO HAT BACK CAT PIZZA CHEESE GIFT? Je kan het zo gek maken als je zelf maar wilt.