Review: Star Wars the Deckbuilding Game (Fantasy Flight Games)

Heers over het universum als het galactische keizerrijk of probeer de droom van de rebellen te redden als heuse Red Leader in Star Wars the Deckbuilding game. Om heel eerlijk te zijn: “I don’t have a bad feeling about this.”

Over ongeveer twee maanden is het 4 mei ook wel: May the Fourth. Dat lijkt op May the Force (be with you) en niet geheel toevallig is daarom die dag verkozen om Star Wars en het bijbehorende fandom te vieren. Ik ben een enorme fan van Star Wars. “I am one with the Force and the Force is with me”, zou je wellicht wel kunnen stellen. Geheel op tijd voor May the Fourth brengt Asmodee via het label Fantasy Flight Games een Star Wars kaartspel uit. Niet zomaar een kaartspel, maar een heuse deckbuilder.

“A long time ago in a galaxy far, far away….” verscheen er een spel genaamd Dominion. Vrijwel meteen na release was dit spel een klassieker, want Dominion was namelijk letterlijk en ook figuurlijk een ‘game changer’ en introduceerde het duickbuilder mechanisme aan de wereld. In Dominion worden er stapels met een hoop verschillende kaarten op tafel gelegd en iedere speler krijgt ook een persoonlijk stapeltje met (start)kaarten. Door kaarten te spelen, konden spelers kaarten kopen om hun deck beter te maken en acties te verrichten om nog betere en duurdere kaarten te kopen en om zo als snelste overwinningspunten te verzamelen.

Inmiddels zijn deckbuilders een volledig eigen genre en, hoewel nog erg populair, hebben genoeg spelers hun heil elders dan Dominion gevonden. Ik vind dominion en goed spel, maar er zijn deckbuilders die mij beter bekoren. Deze deckbuilders zijn omvangrijker, tegelijkertijd vlotter en interactiever.

Star Wars the Deckbuilding Game bevat eigenlijk alle elementen die je van een deckbuilder verwacht en zet hierdoor het genre niet gelijk op zijn kop, maar het spel bevat meer dan voldoende twists en een hoop interactie. Daarnaast heeft het spel een leuk en populair thema om meer dan genoeg fans in dit universum aan te spreken.

Spelopzet en doel

Aan het begin van het spel kiezen spelers wie de mantel van het keizerrijk zal dragen en welke speler de red leader van de rebellen wordt. Beide spelers krijgen een persoonlijk stapeltje met thuisplaneten en ook een stapeltje met startkaarten om hun eerste deck mee te vormen. Met de overgebleven kaarten wordt er eerst een stapel met Outer Rim piloten gemaakt die beide spelers kunnen inhuren en met de alle overige overgebleven kaarten wordt een grote trekstapel gemaakt en worden er zes kaarten open tussen de spelers geplaatst om een markt aan kaarten te vormen. Naast deze markt plaatsen spelers ook een force tracker om aan te geven waar de force tijdens het spel het sterkste is. Dit houden spelers bij met een blokje op deze kaart. Aan het begin van het spel is de force sterker bij de rebellen. “May the force be with you.”

Een uniek element aan dit spel zijn de kaarten met verschillende loyaliteiten. Er zijn keizerrijk kaarten, rebellenkaarten en neutrale kaarten. De kaarten worden weliswaar in een centrale markt gelegd, maar georiënteerd richting de relevante speler. Enkel de keizerrijkspeler kan een keizerrijkkaart kopen tijdens het spel, maar de rebellenspeler kan acties met (of eerder tegen) deze kaarten verrichten, maar daarover later meer. De neutrale kaarten (zoals Outer Rim piloten) worden zijwaarts gedraaid en kunnen door beide spelers worden aangekocht. Deze ‘neutrale’ sjacheraars, smokkelaars en huurlingen zijn “a wretched hive of scum and villainy” die maar al te graag voor het juiste bedrag aan galactic credits aan jouw zijde opereren.

Uit de stapel met thuisplaneten pakken spelers hun startplaneet en plaatsen deze kaart voor zich op tafel. Het doel van het spel is om voldoende thuisplaneten van de andere speler te vernietigen. Dit doen zij door kaarten aan te schaffen, aan te vallen en slim hun deck samen te stellen en te beheren. “In my experience, there’s no such thing as luck.” Spelers trekken vijf kaarten van hun deck en zijn klaar om te spelen.

Het galactische keizerrijk is als eerste aan de beurt en daarna wordt telkens om beurten gespeeld. Als spelers aan het begin van hun beurt geen thuisplaneet meer hebben, kiezen zij een nieuwe van hun stapel en plaatsen deze voor zich. De keuze voor welke planeet een speler heeft liggen, is een belangrijke beslissing. Sommige planeten hebben meer levenspunten en sommige hebben bijzondere of sterke eigenschappen. Spelers moeten daarom ook kaarten kiezen die goed mengen met hun strategie. Als spelers een zogeheten flagship hebben, krijgen ze hier mogelijk ‘resources’ (het betaalmiddel) voor.

Tijdens een beurt kunnen spelers in eender welke volgorde en zo vaak ze willen/kunnen: kaarten spelen, kaarten kopen, effecten van kaarten gebruiken, aanvallen voorbereiden en/of aanvallen.

Door kaarten te spelen krijgen spelers mogelijk resources of verschuift het blokje op de force track. Resources worden aangegeven door gele blokjes die spelers tijdens hun beurt kunnen inzetten om kaarten in hun kleur (loyaliteit) of neutrale kaarten van de markt te kopen. Kaarten die spelers aankopen worden op hun persoonlijk aflegstapel geplaatst en kunnen spelers later in het spel, als zij hun aflegstapel moeten schudden, (opnieuw) gebruiken. Door kaarten te kopen proberen spelers hun deck sterker en ook efficiënter te maken om dichterbij de overwinning te komen. “This is the way.”

Sommige kaarten hebben speciale eigenschappen die spelers tijdens hun beurt kunnen inzetten. Als zij een kaart hebben gespeeld en hebben gebruikt, kantelen zij deze kaart om aan te geven dat het effect gebruikt is. Sommige effecten kunnen enkel worden ingezet of zijn sterker als de force met jou is en niet je tegenstander. Door slim kaarten te kopen en speciale eigenschappen te combineren, kun je met een klein deck veel bereiken. “Make ten men feel like a hundred.”

Spelers kunnen gespeelde kaarten met een aanvalswaarde ook gebruiken om aan te vallen. Ze geven aan welke kaarten ze voor een aanval willen inzetten en kunnen daarna aanvallen op het moment tijdens hun beurt wanneer dat de speler het beste uitkomt. Er zijn twee mogelijke aanvallen. Spelers kunnen de thuisplaneet van een andere speler aanvallen of kaarten in de markt. In de markt liggen vaak kaarten in de kleur van jouw tegenstander. Een enorm leuk en origineel element van Star Wars the Deckbuilder is de mogelijkheid om deze kaarten uit te schakelen. Door kaarten in te zetten met een aanvalswaarde gelijk of hoger aan de geselecteerde kaart in de markt, kunnen zij deze afleggen naar een centrale aflegstapel. Door deze kaarten te vernietigen, ontvang je een beloning, maar nog veel interessanter: deze kaart is nu niet meer beschikbaar voor jouw tegenstander om te kopen. Dit element is in mijn mening erg origineel en zorgt voor een hoop interactie en dynamiek. Spelers hebben hierdoor een grote invloed op wat hun tegenstander aan kaarten kan acquireren.

Thuisplaneten kunnen overigens pas worden aangevallen als alle flagships zijn vernietigd. Dit zijn kaarten die spelers kunnen kopen en spelen, maar die, tot ze zijn vernietigd, voor de thuisplaneet van een speler blijven liggen. Als flagships worden vernietigd gaan ze naar de aflegstapel van de speler die ze had gespeeld.

Aan het einde van de beurt leg je alle gebruikte kaarten (behalve flagships) en ongebruikte kaarten in je hand af en leg je ook alle ongebruikte resources af.

Star Wars the Deckbuilding Game is voor mij een echte verrassing. Het deckbuilder element is vrij rechttoe rechtaan, maar de interactie met de markt zoals ik die hierboven omschreef is voor mij een innoverend en verfrissend element dat ik zeer kan waarderen. Veel bekende Star Wars personages uit de tijd van de Galactic Empire zoals, onder meer, Luke Skywalker, Cassian Andor, Jyn Erso, Boba Fett, Han Solo, Princess Leia en Bossk zie je terug in dit spel en veel kaarten zijn ook qua gameplay erg thematisch ingestoken. De Hammerhead Corvette kun je bijvoorbeeld opofferen om de flagship van je tegenstander te vernietigen. Star Wars the Deckbuilding Game is daarom een eenvoudige deckbuilder met een leuke twist die liefhebbers van Star Wars en deckbuilder niet links mogen laten liggen. “A thousand generations live in you now. But this is your fight.”