Review: Star Fighters Rapid Fire (Alley Cat Games)

“This is Peppy, all systems go!” “Fox, get this guy of my tail!” Dit zijn uitspraken die je misschien terugbrengen naar de Lylat oorlogen van de klassieke videogame Star Fox. In Star Fighters Rapid Fire nemen de spelers de rol aan van een bekwaam en beestachtig gevechtspiloot om de andere spelers met de staart tussen de benen de eeuwige ruimte in te sturen.

Dankzij de Nintendo 64 kwam ik ik in aanraking met het spel Star Fox 64. Nou ja, met het spel Lylat Wars zoals het in een groot deel van Europa eigenlijk heette. Star Fox 64 was het vervolg op het spel Star Fox op de Super Nintendo. Dit spel ging in delen Europa door het leven als Starwing. Waarschijnlijk had dit te maken met een merkenrechten en/of handelsnaam akkefietje? Tijdens het GameCube-tijdperk kwam Star Fox ook in Europa terug in de titel.

Er kwam verschillende spellen uit in de Star Fox reeks, maar over het algemeen gaat het over antropomorfische dieren, waaronder Fox, die het roer nemen van star fighters: ruimteschepen waarmee de spelers dogfights kunnen uitvoeren in de ruimte. Spelers schieten zich een baan door verschillende levels en moeten het vaak opnemen tegen net zulke snelle star fighters.

De inspiratie voor het spel Star Fighters: Rapid Fire, waar antropomorfische dieren het tegen elkaar opnemen in deze ruimteschepen, is mij dan ook wel duidelijk. In dit spel kunnen de spelers in de huid kruipen van een vosachtige kat, een wolf, een uil en een rode panda. Dit spel bevat geen groot polygoon gezicht als eindbaas, maar wel een gevarieerde solo-modus waardoor ook een enkele space dogfighter een beestachtige tijd kan hebben. Star Fighters Rapid Fire does what Nintendon’t?

Star Fighters Rapid Fire is een razendsnel spel waarbij spelers als een malle dobbelstenen zullen werpen en alloceren aan verschillende systemen op hun ruimteschip om te kunnen bewegen, lasers en torpedo’s af te kunnen vuren, hun schilden te herstellen of speciale eigenschappen te activeren. Spelers moeten hun systemen gebruiken om vijandelijke schepen uit te schakelen. Met 2 of 3 spelers, wint de speler die als eerste een vijandelijk schip onschadelijk weet te maken. Met 4 spelers (de team variant) wint het team gezamenlijk.

Iedere speler krijgt een set met dobbelstenen (1 gele, 4 rode en 4 blauwe), een spelersbordje om de systemen van hun schip uit te beelden en een setje torpedos en een plastic schip in hun kleur (en eventuele andere onderdelen in de geavanceerdere asymmetrische spelvariant met unieke schepen).

In het midden van de tafel wordt het ruimtelijke slagveld dat bestaat uit een speelbord met meerdere hexagonale vakjes en twee wormholes geplaatst. De schepen van de deelnemende spelers worden op dit slagveld geplaatst en spelers zijn klaar om te dobbelen.

Spelers gaan tijdens het spel eerst dobbelen om systemen klaar te zetten en gaan vervolgens, te beginnen met de speler die de dobbelfase beëindigt, om de beurt acties uitvoeren van hun geactiveerde systemen.

Tijdens de dobbelfase werpen spelers allemaal tegelijkertijd en ze mogen dobbelstenen zo vaak werpen als ze willen. Dobbelstenen bevat vaak twee soorten symbolen. Spelers kunnen dobbelstenen met symbolen tijdens het werpen alloceren aan systemen op hun spelbordje om systemen te kunnen activeren. Om een systeem te activeren moeten er ook dobbelstenen in de H.U.D. worden geplaatst.

Op de systemen staat welke kleur dobbelsteen moet worden gebruikt en welk symbool. Het command symbool kan ook worden gebruikt als vervanging voor het andere symbool en de gele dobbelstenen fungeert als joker.

Zodra een speler klaar is met alloceren van dobbelstenen of als deze speler gewoon het dobbelen wilt beëindigen, roept deze speler “fire!” Hierna gaan spelers om de beurt een actie uitvoeren van een correct geactiveerd systeem. Door te bewegen kunnen spelers richting of weg van andere spelers bewegen. Mogelijk ook om torpedo’s te ontwijken. “Do a barrel roll!”

Met lasers en torpedo’s kunnen spelers schade toerekenen. Met lasers moeten ze in de buurt zijn van andere spelers of door dobbelstenen te alloceren aan een specifieke sector van het systeem hun afstand vergroten. Ze werpen dobbelstenen om te kijken hoeveel schade ze doen. Torpedo’s fungeren als een soort homing missile en vliegen op het dichtstbijzijnde vijandelijke doel, maar wel langzaam: iedere ronde 1 vakje.

Als een speler schade toerekent aan een andere speler wordt gekeken welke kant van het schip schade lijdt en of deze kant nog een schild heeft. Geen schild aanwezig, dan wordt er schade aan het schip gedaan door een fiche van het speelbord van deze speler te verwijderen. Teveel schade? Dan verliest deze speler eerst een dobbelsteen en daarna het spel….

De ondertitel van Star Fighters Rapid Fire geeft duidelijk de beoogde spelervaring weer: spelers gaan als een malle dobbelen, maar er is meer dan dat. De twee fases van iedere ronde staan in een interessant contrast met elkaar. Tijdens het dobbelen zijn spelers vooral gericht op het activeren van hun systemen, waarbij ze wel rekening moeten houden met de acties tijdens de actie fase, maar de actie fase zelf is wat rustiger en reactief. Je weet namelijk niet wat je tegenstander zal doen. Dit contrast zal voor sommige spelers wellicht aan het begin wennen zijn, maar beviel ons wel. Eerst heb jij tijdsdruk en daarna kun je even bijkomen en de consequenties rustig ervaren.

Het aspect waarbij spelers snel moeten dobbelen, zal vast niet voor iedereen zijn weggelegd (bijvoorbeeld spelers die graag dingen lang(zaam) overdenken), maar deze spelers zijn dan ook niet de doelgroep. Ik ben persoonlijk wel fan van spellen van hetzelfde caliber zoals Vengeance Roll & Fight en Rush Out! Het zijn grappige spellen die perfect zijn als je in de stemming bent voor een serieuzer spel met een minder serieuze twist. Spellen waar je weer energiek van wordt.

Door de varianten met unieke en asymmetrische schepen (en bijbehorende unieke acties en systemen) en de uitgebreide solo-variant is er ook voldoende variatie. Na de uitleg van de systemen en het spelverloop is Star Fighters in essentie een simpel te begrijpen spel. Star Fighters is hierdoor een agressief gevecht in de ruimte dat vermakelijk is met voldoende verrassingen.