Review: Roll Camera! The Filmmaking Board Game (Keen Bean Studio)

Film is een prachtig medium. Door een combinatie aan beelden, plot, geluid en acteerwerk komen verhalen tot leven op het (grote) scherm. Film is, net als bordspellen, een fantastische manier om even te ontsnappen uit de werkelijkheid en je zelf onder te dompelen in een andere wereld. Voor ongeveer 1,5 tot 3 uur hoef je even niet te denken aan de waan van de dag. Films zijn voor de meeste mensen een manier om te ontspannen, maar voor diegene werkzaam zijn in de film industrie is het niet altijd even ontspannend. Werkzaam zijn zegt het al: het is werk. Films zijn voor die personen de waan van de dag. En net als bij vele andere banen gaat ook films maken niet altijd van een leien dakje. De onervaren regisseur weet bijvoorbeeld geen orde te houden op de set waardoor deadlines niet gehaald worden en budgetten worden overschreden en de crew tot laat in de nacht moet overwerken. Wellicht is te weinig geld on de hardwerkende schrijvers fatsoenlijk te betalen en ze gaan protesteren en voordat je weet helpen de onervaren vervangende schrijvers verhaallijnen die al 5 films werden opgebouwd om zeep. Misschien houdt je hoofdrolspeler zijn handjes niet thuis bij persbijeenkomst waardoor het marketingtechnisch toch handig is om even goed naar de exit-bepalingen in de overeenkomst met deze ster te kijken. Genoeg problemen in de filmindustrie! In Roll Camera, van Keen Bean Studio, proberen jij en jouw (film)crew alle drama, intrige en scenes van Hollywood te trotseren om zo de beste (of best of the worst) film aller tijden te produceren. Roll Camera, scene 1, take 2, ACTION!

Spelconcept

Roll Camera is een solo en coöperatief bordspel voor liefhebbers van een aangename coöperatieve puzzel zoals Pandemic of Flashpoint. Elke speler – spelers nemen allen de rol aan nemen van een onmisbaar lid van de filmcrew – heeft een speciale eigenschap en unieke rol binnen de productie. Elke beurt krijgen de spelers nieuwe uitdagingen voorgeschoteld terwijl ze op de set de juiste personen aan het werk moeten te zetten, het decor proberen te bouwen, ideeën gaan pitchen en uiteraard wat plaatjes dienen te schieten en elkaar te knippen. Spelers winnen gezamenlijk als ze voldoende scenes weten te filmen en aan elkaar weten te plakken van een dusdanige kwaliteit dat deze film geen rotten score krijgt op Rotten Tomatoes (een bekende filmrecensieverzamelsite, gebruik dat woord maar eens in Scrabbel). Spelers winnen ook als hun film wellicht niet prijswaardig is, maar wel zo slecht dat ie goed is. The absolute best of the worst. Spelers verliezen gezamenlijk als hun film geen indruk maakt, middelmatig of gewoonweg slecht is. Spelers verliezen ook als hun productie vroegtijdig wordt stilgelegd doordat het budget is opgedroogd of omdat alle deadlines zijn verstreken.

Aan het begin van het spel wordt het speelbord klaargelegd, krijgt iedere speler een rol toebedeeld en worden er verschillende stapeltjes met kaarten (problemen, ideeën, scenes en script) en tegeltjes (decor) geschud en geplaatst. Ieder beurt draait een speler een probleemkaart om. Deze problemen zorgen er onder andere voor dat bepaalde acties extra geld kosten of zelfs worden geblokkeerd voor de spelers. Vervolgens worden de dobbelstenen geworpen (het spel heet niet voor niet Roll Camera!). De zijden van de dobbelstenen vertegenwoordigen medewerkers van de filmproductie die spelers kunnen inzetten voor acties. Denk bijvoorbeeld aan make-up, belichting, camera en ook acteurs. Elke dobbelsteen heeft ook een VFX-zijde. Aangezien tegenwoordig alles met special effects opgelost kan worden, is deze zijde uiteraard in te zetten als een joker. Sommige acties hebben de juiste symbolen van de dobbelstenen nodig.

De dobbelstenen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om problemen op te lossen of om ideeën te pitchen. Bij het pitchen van en idee spelen drie spelers een idee. Elke ideekaart geeft een speciale actie. Een van de ideeën wordt gelijk uitgevoerd, een van de ideeën wordt op het brainstorm bord geplaatst om mogelijk later uitgevoerd te worden en een idee wordt afgewezen. Sommige ideeën zijn zo slecht dat je ze maar beter gelijk in de vuilnisbak kan gooien voor deze ideeën een eigen leven beginnen te leiden…

Met dobbelstenen kun je ook decor kopen of veranderen (letterlijke set pieces). Decor zijn tegels van 2 bij 2 vakjes die je op de “set” op het speelbord kan plaatsen. Het decor en de set heb je nodig om daadwerkelijk filmscones te kunnen schieten. Op de storyboard liggen altijd maar drie scenes met daarop patronen afgebeeld. Dat zijn de scenes die spelers momenteel kunnen filmen. Om een filmscene te kunnen schieten dien je dobbelstenen van een bepaalde soort in het afgebeelde patroon op je set te plaatsen. Dobbelstenen kun je echter enkel op bepaalde vakjes op de set plaatsen. Er is maar beperkt ruimte en spelers hebben maar een beperkt aantal dobbelstenen, dus het is nog een hele puzzelklus om de juiste scene te kunnen filmen. Als je een scene weet te filmen mag je de bijpassende scenekaart omdraaien in in de editing room plaatsen. Heb je voldoende scenes geschoten dan is het spel teneinde.

Elke speler heeft ook nog bijzondere acties waarvoor de dobbelstenen kunnen worden ingezet. De regisseur kan bijvoorbeeld bezuinigen op kwaliteit voor extra budget of vice versa. Aan het einde van de beurt haalt de actieve speler de gebruikte dobbelstenen van het bord (waarbij dobbelstenen van een onafgemaakte actie mogen blijven liggen om een volgende beurt te worden voltooid) en gaat het tijdspoor een stapje vooruit. Tijdens het spel kunnen spelers tijd of budget (terug)winnen of verliezen als gevolg van speciale acties, problemen of gefilmde scenes. Ook kunnen spelers kwaliteit verliezen door te bezuinigen, de kantjes er vanaf te lopen of door slechte scenes te filmen. Kwaliteit is de letterlijke graadmeter van je productie. Aan het einde van het spel kunnen de spelers nog bonuspunten verdienen met hun script. Indien de film bepaalde scenes bevat, heeft dat nog een invloed op de kwaliteit van de film.

Roll Camera is een zeer uitdagend en humoristisch coöperatieve puzzel die ook solo erg vermakelijk is. De spelopzet en het spelverloop is simpel. De geworpen dobbelstenen dienen spelers, vergelijkbaar met een simpele worker placement game, te plaatsen om acties te spelen, maar dobbelstenen brengen ook letterlijk een gelukselement in het spel. Door de geluksfactor is Roll Camera niet slechts een coöperatieve logicapuzzel, maar moeten spelers dealen met het (on)geluk wat ze toegespeeld krijgen. Hierdoor moeten ze iedere beurt opnieuw hun tactiek en strategie evalueren. Het bouwen van de set en de probleemkaarten zorgen voor een leuke uitdaging die tactisch inzicht en een beetje risico-inschattend vermogen vereisen. Door de humoristische inslag en zorgvuldige implementatie van het thema is dit een manier om te ontsnappen naar Hollywood. Speel jij graag thematische coöperatieve spellen? Geef dit spel dan een moment in de schijnwerpers!