Review: Roam (White Goblin Games)

In Roam, van geliefd auteur Ryan Laukat en in het Nederlands uitgegeven door White Goblin Games, gaan jij en de andere spelers op zoek naar ronddolende avonturiers. Het eeuwenoude land Arzium is namelijk getroffen door een slaapziekte waardoor de verschillende wezens uit het land zijn gedoemd om slaapwandelend door het land te dwalen. Ben jij woke genoeg om deze dolers te ontwaken of is deze zoektocht slaapverwekkend?

Ik zou Roam beschrijven als een area-control puzzel. De spelers proberen namelijk openliggende kaarten te veroveren door reisstenen te plaatsen. Tijdens een beurt mag een speler een van zijn/haar karakterkaarten spelen door deze kaart om te draaien. Op de karakterkaart staat een patroon afgebeeld. Door deze kaart te spelen, mag een speler dit patroon op het speelgebied (een van de zes kaarten die in het midden van de tafel liggen) plaatsen. Hierbij moeten zij alle stenen van het patroon binnen het speelgebied kunnen plaatsen in de oriëntatie zoals aangeven op de kaart. Zij mogen dit patroon dus niet draaien. Indien er al reisstenen al in het speelgebied liggen op een plek waar jij jouw patroon wilt plaatsen, mag je jouw stenen plaatsen op lege gebieden op die plek, maar haal je al geplaatste reisstenen niet weg. Op sommige vakjes op de kaarten in het speelgebied staan munten afgebeeld. Door reisstenen op deze vakjes te plaatsen, ontvangt de speler deze munten.

Zodra een kaart in het speelgebied zes stenen bevat, ontvangt de speler met de meeste reisstenen op deze kaart de kaart zelf. Indien er een gelijkspel is, kunnen spelers munten bieden voor deze kaart. Door een kaart te veroveren, speel je een nieuw karakter vrij. Dit karakter plaats je voor je neer en deze vrijgestelde karakters leveren punten op maar ook nieuwe patronen op om tijdens het spel mee te spelen. Tijdens het spel probeer je dus naast punten ook gunstige patronen te verzamelen om je tijdens het verloop van het spel verder te helpen.

Gebruikte karakters worden omgedraaid om aan te geven dat ze gebruikt zijn. Als al jouw karakters weer lekker aan het slapen zij, mag jij deze karakters terugkeren naar een goed uitgeruste toestand. Tijdens het spel kun je ervoor kiezen om gebruikte kaarten al eerder weer te activeren door munten te betalen voor elk personage dat nog ongebruikt is. Hierdoor kun jij gunstige patronen sneller opnieuw gebruiken. Naast personages kunnen spelers ook artefacten, antieke en geheimzinnige relikwieën uit de oude Arzium beschaving, verzamelen om hen tijdens het spel verder te helpen. Artefacten kun je met munten kopen en leveren extra acties op die jij tijdens jouw beurt kunt inzetten.

Roam is zeer interactieve puzzel waarbij spelers zullen strijden om de overmacht van verschillende kaarten. Spelers strijden niet enkel voor overwinningspunten, maar ook voor bruikbare karakters/patronen. Dit levert interessante keuzes en dilemma’s op. Welke kaart wil ik veroveren en hoe kan ik mijn beschikbare karakters het beste hiervoor inzetten? Spelers moeten ook goed rekening houden met de management van hun karakters. Sommige patronen lenen zich beter voor sommige situaties en karakters vroegtijdig activeren, kan een duur grapje worden. Welk patroon gebruik ik? Waar leg ik dit patroon neer? Hoe profiteer ik maximaal van een personage? Welke kaart levert mij de meeste punten op? Levert deze kaart mij ook een bruikbaar karakter op? Activeer ik mijn kaarten vroegtijdig? Ga ik voor veel munten om verover ik alvast deze kaart? Zeker geen slaapverwekkende keuzes! Roam is qua gameplay en mechanismes simpel en intuïtief, maar geeft meer dan genoeg keuzemogelijkheden om ook de strategische veelspeler te bekoren. Ryan Laukat is naast de spelauteur ook de grafisch vormgever en illustrator van dit spel en Roam is net als zijn andere spellen prachtig gemaakt. Een droom van een spel!