Review: Race Pace (Bad Rule Games)

It’s lights out and away we go! Dutch Speed gaat goed van start, maar regerend kampioen Eddy gaat nog sneller. Ze racen wiel aan wiel. Oef, ze raken elkaar bijna. Eddy gaat wijd. Maar nee, Bjorn Hunter en Kimi Kaze komen in contact! Een crash! Is dat een lekke band voor Hunter? Wie wint deze race van een lifetime in Race Pace!

In Race Pace kruipen de spelers in de rol van team principal van een nader te bepalen team in een prestigieuze motorsportklasse die wel heel veel weg heeft van de Formule-1… Spelers proberen als eerste te finishen en ontvangen te worden door de zwart-witgeblokte vlag. Weet jouw team als eerste alle rondes van de grand prix uit te rijden en de meeste punten te verdien in het klassement?

Het speelbord wordt klaargezet. Spelers kiezen een grand prix met bijbehorend circuit en leggen de juiste kaart hiervoor klaar. Afhankelijk van de grand prix worden er een specifiek aantal rondes gereden. Net als bij de Formule 1 is namelijk niet elk circuit even lang. Elke grand prix heeft daarom een andere hoeveelheid rondes die door de coureur worden gereden. Op het circuit op het speelbord wordt een rondemarker/finishmarker geplaatst zodat spelers tijdens het spel weten wanneer het laatste rondje is gereden. Elke grand prix hoort bij een specifiek land of locatie. Deze verschillende klimaten hebben verschillende weersvoorspellingen. Afhankelijk van de grand prix worden bepaalde kaarten toegevoegd aan de weerkaartenstapel. In het gortdroge Texas zal het waarschijnlijk niet regenen, maar op het circuit van Spa is de kans op regen soms bijna een waarschijnlijkheid. Naast weerkaarten worden er ook twee stapels met race event kaarten klaargemaakt. Elke speelronde (dus niet ronde van de race) worden er race events opengedraaid, dit zijn kaarten die elke ronde nieuwe regels, kansen en effecten in het leven roepen. Net als de FIA lijkt het soms alsof de regels nog worden verzonnen tijdens de race…

Aan het begin van het spel kiest elke speler een team en (afhankelijk van de spelmodus) 1 of 2 coureurs. Het spel kan namelijk in verschillende samenstellingen worden gespeeld. Spelers kunnen er voor kiezen dat elke speler de rol van een enkel team en enkele coureur aanneemt. Verschillende spelers kunnen ook in teamverband spelen waarbij elke speler 1 coureur van een team speelt. Spelers kunnen er tenslotte tevens voor kiezen dat ze allemaal een team met 2 coureurs spelen. Onze persoonlijk aanrader: speel met zoveel mogelijk auto’s tegelijk op de baan, waarbij elk team twee coureurs heeft. Dit zorgt namelijk voor de meeste interactie en interessantere keuzes tijdens het spel.

Nadat spelers een team hebben gekozen, kiezen zij tevens een coureur. Je kan hierbij gebruik maken van een draftingmethode waarbij de speler die als laatste een team mocht kiezen als eerste de keuze heeft om een coureur te kiezen. Silly season is begonnen! Elk team en elke coureur heeft bepaalde eigenschappen, zwakke en ook sterke punten. Iedere coureur heeft tevens een unieke vaardigheid. Misschien heeft een coureur minder last van regen of kan een coureur beter verdedigen. Afhankelijk van de combinatie aan coureur en team worden fiches op bepaalde posities op het teambord geplaatst om aan te tonen welk niveau de motor heeft, hoe goed de aerodynamica van de auto is, de vaardigheden van de mechanica van de pitcrew, eigenschappen van de coureur, etc. Deze fiches tonen daarom voor nu de startpositie van de Race Pace van de coureur. Wat houdt Race Pace in?

Race Pace draait, zoals de titel van het spel al doet vermoeden, om de Race Pace van de coureur. Aan het einde van een speelronde berekent iedere speler per coureur de Race Pace. De daadwerkelijk Race Pace hangt van verschillende factoren af zoals onder meer de gekozen bandensamenstelling, aerodynamica, niveau van de motor, race events, weer en de vaardigheden en ervaring van de coureur. Te beginnen met de ‘snelste’ speler verplaatst iedere speler zijn of haar coureur over het speelbord gelijk aan de berekende Race Pace.

Aan het begin van iedere ronde worden er eerst nieuwe race events opengedraaid en daarnaast kan afhankelijk van het circuit ook het weer nog een rol spelen. Vervolgens, te beginnen met de ‘startspeler’, kiest iedere speler een van de beschikbare acties. Op de pitstop actie na, kan slechts één coureur een bepaalde actie gebruiken in een speelronde (uitzonderingen daargelaten). Sommige acties kunnen niet worden gebruikt in bepaalde weersomstandigheden of als er een bepaalde event kaart (zoals de safety car) is gespeeld.

Als spelers in teamverband spelen is er een ‘eerste’ en ‘tweede’ coureur (net als bij echte motorsport waar in teamverband wordt gereden zal een team nooit bevestigen dat een bepaalde ‘piloot’ daadwerkelijk een tweede coureur is). Sommige acties kunnen in teamverband enkel door de ‘eerste’ of door de ‘tweede’ coureur worden gebruikt. Zo kun je de ‘tweede’ coureur ‘opofferen’ om tegen een concurrent te verdedigen zodat de ‘eerste’ coureur veilig weg kan rijden van een eventueel duel.

Met acties kunnen spelers de ‘elementen’ van hun speelbord verbeteren om meer Race Pace te generen, de batterij van hun energie boost systeem opladen (geïnspireerd op de ERS uit de Formule 1), verdedigen om de race pace van tegenstanders te verlagen, de startspeler marker pakken en een pitstop nemen om bijvoorbeeld banden te vervangen. Box box!

Na de acties gaan spelers hun Race Pace berekenen en verplaatsen zij over het bord. Veel elementen hebben een invloed op de race pace zoals de kwaliteit van de wagen en de ‘piloot’. Op het speelbord zijn sommige gebieden aangewezen als een free boost zone (geïnspireerd op de DRS-zones) en soms moeten spelers een ‘backmarker’ lappen voor een race pace penalty. Sommige banden zijn in bepaalde weersomstandigheden beter. Ga zo maar door. Het spel haalt hiermee veel inspiratie uit elementen die in het echt ook invloed hebben op de snelheid van een coureur. Overigens nog over banden gesproken: spelers moeten ook rekening houden met de slijtage van hun banden, als een band op is, moeten ze pitten. Ook moeten spelers tijdens een race verschillende compounds (samenstellingen van het rubber) gebruiken. Zachte bandjes zijn een stuk rapper, maar slijten ook sneller dan medium of harde bandjes en in de regen kun je beste met wat meer profiel rijden.

Race Pace is een spel gemaakt door en voor liefhebbers van motorsport, maar met name voor leifhebbers van de Formule 1. Spelers die de afgelopen seizoenen de Formule 1 hebben gevolgd zullen veel van de verwijzingen en grappen die het spel bevat, dan ook er kunnen waarderen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende teams en hun achtergrondverhalen. Red Bull Racing lijkt veel op Bad Rule Racing en ook het achtergrondverhaal van Bad Rule Racing maak verwijzing naar een (in de motorspot) onervaren bedrijf die een team begint. De verschillende coureurs halen ook duidelijk hun inspiratie uit coureurs die momenteel of pasgeleden actief waren in de sport. Onze absolute favoriet: Sebastian Schuberg die een overduidelijke fusie is van de Duitstalige coureurs Sebastian Vettel, de Schumachers, Nico Rosberg en/of Nico Hulkenberg.

Wij waarderen dan ook enorm de passie die in Race Pace is gestoken en de hoeveelheid verschillende details en elementen van de sport waar rekening mee is gehouden. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende circuits, weersvoorspellingen, banden, treffende race events en de genoemde grapjes en verwijzingen bij de verschillende teams en coureurs. Hierdoor is het gelijk een spel dat vooral geschikt is voor de diehard Formule 1 fans, omdat het voor nieuwkomers wellicht lastig is om al deze verschillende concepten en regeltjes te begrijpen.

We raden spelers overigens aan om met zoveel mogelijk auto’s/coureurs te spelen, omdat hierdoor de interactie en strategie het beste naar voren komt. Met minder auto’s zijn er een stuk meer keuzes waardoor de verschillende keuzes wellicht minder schaars en waardevol aanvoelen. Het loont bij minder auto’s niet echt om de startspeler te zijn, terwijl dat bij meer spelers juist een must is om de juiste acties te ‘winnen’. Het spel kan afhankelijk van het circuit redelijk lang aanvoelen en met minder spelers door de verminderde interactie soms ook wat eentonig. Met meer spelers is er meer interactie en is dit puntje van kritiek al minder relevant, maar meer spelers betekent natuurlijk vaak een langere speelduur. Dat kunnen spelers gemakkelijk voorkomen door tegelijkertijd hun race pace uit te rekenen en enkel indien beurtvolgorde belangrijk is (bijvoorbeeld bij verdedigingsacties en speciale acties/eigenschappen) de beurtvolgorde daadwerkelijk te hanteren.

Race Pace is verder een ode aan de Formule 1 en zal de diehard racefans en armchair team principals tevreden stellen die maar al te graag de strategie van een raceteam willen voeren.