Review: Orbito (FlexiQ Games)

Acht zwarte knikkers. Acht witte knikkers. Twee spelers. Vier op een rij. Een druk op de knop en de strijd barst los in Orbito.

Opzetten van Orbito is simpel. Draai aan de knop en zet het spelbord klaar. Geef iedere speler acht knikkers in diens kleur en twee vijandige vrienden zijn klaar om elkaar te verslaan. Het doel is net zo simpel als de opzet: vier knikkers in jouw kleur verticaal, horizontaal of diagonaal op een rij te krijgen. Lukt jou dat als eerste? Dan heb je Orbito gewonnen.

Orbito is vier op een rij met een twist en een gimmick. Elke beurt verplaats je een van de knikkers van van de andere speler naar keuze, maar wel orthogonaal. Hierna plaats je een van je eigen knikkers en vervolgens druk je op de knop. Door op de knop de drukken verplaatsen alle knikkers tegen de klok in. Het bord bevat een grid van 4×4 waarol spelers hun kleine balletjes kunnen plaatsen en verplaatsen. Het bord bevat twee gebieden: de buitenrand en die vier vakjes in het midden. De ballen op de buitenrand verplaatsen zich natuurlijk minder snel als er op de knop wordt gedrukt dan de knikkers in het midden. Hierdoor moeten spelers goed plannen. Een verkeerde beweging en er zit stront aan de knikker.

Orbito is een leuk en reactief abstract spelletje geïnspireerd op vier op rij met een erg leuke twist en gimmick: de knikkers verplaatsen zich op het bord waardoor je jouw zetten moet plannen en die je van je tegenstander moet saboteren. Het speelbord en de knikkers zijn van hoge kwaliteit. Orbito pak je er makkelijk bij om in een korte tijd een paar potjes te spelen. Vergeet tijdens het dwarsbomen niet dat een potje knikkeren niet om de knikkers draait, maar om het spel. Time je zet, time de overwinning!