Review: Operation Cuckoo (Jolly Dutch)

Ben jij helemaal koekoek? Is omdenken voor jou ’second nature’? Of verdrijf jij ook eieren uit nesten zodat je daar je eigen kunt kwakken? Nestel dan in het abstracte strategiespel Operation Cuckoo. Probeer het nest van jouw tegenspeler overnemen en al eerste van jouw speelstukken af te komen, zonder knettergek te worden in Operation Cuckoo. Operatie geslaagd?

Achtergrond en spelopzet

Wanneer mensen zeggen dat je koekoek bent, is dat niet per se een compliment. Ze bedoelen dan namelijk dat je niet helemaal honderd bent: je bent namelijk knettergek, gestoord of verward. Deze uitdrukking heeft zijn naam te danken aan de koekoek en diens merkwaardige gedrag. De koekoek zelf heeft diens naam te danken aan het geluid dat deze vogel maakt, maar het merkwaardige gedrag van de koekoek heeft te maken met diens voortplanting. De koekoek is namelijk een zogeheten broedparasiet. De koekoek legt eieren in het nest van zogeheten waardvogels zoals de kleine karekiet. Deze gastvogels broeden de eieren van de koekoek netjes uit en zorgen voor deze vogels, zonder door te hebben dat hun onbewuste adoptiekinderen wel heel weinig weghebben van zichzelf. De koekoek? Die kan zich lekker focussen op hobbies zoals eieren verdrijven en strategische bordspellen spelen. Dit klinkt eigenlijk helemaal niet zo koekoek, nu ik daar zo over nadenk.

In Operation Cuckoo gaan spelers het gedrag van de koekoek nabootsen. Spelers proberen van hun eigen eieren af te komen en het nest van hun tegenspeler te infiltreren. Operation Cuckoo is een abstract strategie spel voor twee knotsgekke spelers. Operation Cuckoo is namelijk een soort potje omgekeerd dammen met unieke spelstukken wat resulteert in een snel en agressief spelletje. Aan het begin van het spel zetten de spelers het dubbelzijdige spelbord klaar (het bord bevat een reguliere variant en een gevorderde variant) en plaatsen de spelstukken op de aangegeven plekken. Iedere speler heeft een hoopje eieren, twee loyale karekieten en een koekoek.

Doel en spelverloop

Spelers winnen deze operatie door een van de volgende voorwaarden te bereiken: 1. al hun speelstukken behalve hun koekoek zijn geslagen door de andere speler, 2. ze weten de koekoek van de andere speler te slaan, 3. hun koekoek bereikt een nest van de andere speler of 4. een speelstuk van de andere speler, behalve de koekoek, bereikt een de nesten van de speler.

Om de beurt gaan spelers hun spelstukken verzetten. Eieren mogen 1 vakje verplaatsen en koekoeken en karekieten mogen 1 of 2 vakjes verplaatsen. Tenzij spelers een speelstuk van een andere speler kunnen bereiken en dus kunnen slaan, mogen ze enkel naar voren verplaatsen. Als een speler een stuk van de andere speler kan slaan, moet deze speler verplicht slaan.

Reiseditie

Jolly Dutch is een relatief jonge uitgever in het Nederlandse landschap dat mede door hun Jolly Dutch spellenabonnement al een hoop spellen van Nederlandse en Vlaamse spelauteurs op de markt heeft gebracht. Ze hebben in een korte tijd al flink wat ervaring opgedaan, maar een onderdeel van ervaring opdoen is natuurlijk ook leren van je ‘fouten’. Tijdens de productie van Operation Cuckoo vielen de spelstukken een stuk kleiner uit dan de bedoeling was. Jolly Dutch had het spel met deze stukken een minder plezante spelervaring kunnen uitbrengen of deze speelstukken weg kunnen gooien. Net als in het spel ging de uitgever omdenken. De kleine stukken werden vervangen door grotere stukken en met de overgebleven kleine onderdelen, heeft Jolly Dutch een reiseditie van Operation Cuckoo uitgebracht.

De reiseditie bevat geen dubbelzijdig spelbord, maar wel een zeer handzaam doosje, waardoor het een ideaal reisspelletje is voor de liefhebber van abstracte spelletjes. De eieren zijn er klein en als je net zoals ik een holbewoner bent met stevige en lompe handen, is dat misschien niet ideaal, maar dan moet je op vakantie gewoon nog net iets voorzichtiger spelen.

Het verliezen van speelstukken is iets positiefs in Operation Cuckoo en spelers proberen dus als eerste van bepaalde speelstukken af te komen. Hierdoor zullen de meeste spelers geneigd zijn om snel en agressief te spelen om koste wat kost van hun stukken af te komen. Je probeert je speelstukken zo te plaatsen dat de andere speler jouw stukken moet slaan, zonder dat de koekoek van de andere speler hierdoor weinig weerstand krijgt. Tegelijkertijd probeer jij jouw koekoek naar het nest van een andere speler te verplaatsen, maar dan loop je het risico dat de andere speler de koekoek in de val probeert te lokken. Aan de ene kant wil je dus van je stukken af, maar mogelijk geef je hierdoor jouw tegenstander vrij baan.

Je zet het spel makkelijk op en de speelstukken zijn prettig en van goede kwaliteit. Laat een ei echter niet uit je handen vallen, want door de vorm rolt het snel weg: het ei weet wat het te wachten staat… Gelukkig is de schil van deze eieren niet zo broos als een echt ei. Met de gevorderde variant zijn er verschillende startposities waardoor de interactie tussen spelers nog dynamischer wordt. Operation Cuckoo is een makkelijk te leren spel waarbij je lekker kunt vogelen en elkaar het nest uit kunt lokken.