Review: Mushroom Sorcerer (HeadBlown Studio)

We beginnen ons verhaal in Elementis: een land dat ooit eens is gezegend met mystieke elementen en eeuwenoude magie. Vanwege de magische elementaire krachten is Elementis waardevol maar kwetsbaar – en wordt het bewaakt door de een magische grootmeester: de Grote Tovenaar. Een eervolle titel waar mening jonge tovenaarsleerling alleen van kan dromen. Gelukkig krijgen de jonge eens in de zoveel tijd de kans voor de titelopvolging! Elk duo-luna jaar wordt namelijk het Grote Tovenaarstoernooi gehouden in het Betoverde Bos. De prijs? De winnaar leert het geheim van magisch meesterschap en krijgt de titel van Grote Tovenaar!De wedstrijd is gevaarlijk en alleen moed is geen garantie om te overleven – spelers moeten tactisch grote torens gemaakt van paddenstoelen (zogeheten GU’s uit de grond stampen, elkaar aanvallen, toverspreuken verzamelen en meester over de elementen worden om te winnen. Welke speler speelt betoverend voor een magische overwinning in Mushroom Sorcerer – en wie zwamt maar in de rondte?

Mushroom Kingdom is te vergelijken met een relatief eenvoudige, kleurrijke 4X-game met een vriendelijk bosdieren en magische paddenstoelenthema. 4X staat voor: Explore (ontdekken), Expand (uitbreiden), Exploit (benutten) en Exterminate (uitschakelen). In Mushroom Sorcerer proberen spelers namelijk de meeste invloed over het bos te krijgen of de zege van de maan om de overwinning te claimen en gekroond te worden tot Grote Tovenaar. Het bos (het speelbord) bestaat uit verschillende bordjes, tegels en 3D-terrein. In dit bos gaan spelers torens bouwen en hun dienaren plaatsen om grondstoffen te verzamelen en andere spelers aan te vallen om zo elementen te beheersen om meer grondstoffen te verzamelen en om vervolgens meer torens te bouwen, andere spelers aan te vallen, meer torens te bouwen om meer elementen te beheersen en ga zo maar door. Spelers proberen door hun verschillende acties combo’s te maken en op deze manier een machine te bouwen om de meeste punten te verdienen. Het spel kun je qua uitwerking daarom ook een beetje vergelijken met Stonemaier spellen zoals Scythe en en Tapestry waarbij spelers ook vooral proberen om zoveel mogelijk combinaties aan acties aan elkaar te koppelen.

Mushroom Sorcerer wordt gespeeld in verschillende fases. In de dagfase (met uitzondering van de eerste ronde) krijgen spelers druppels op basis van de hoeveelheid flessen die ze hebben verzameld (druppels zijn een betaalmiddel om torens mee te bouwen) en kunnen zij een speciale eigenschap kiezen de voor de rest van de ronde geldt. Elke speler heeft een unieke set aan eigenschappen waar ze uit kunnen kiezen waardoor Mushroom Kingdom een asymmetrisch element heeft (pun intended). In de nachtfase kunnen spelers om de beurt telkens 1 actie uitvoeren tot ze allemaal 3 acties hebben verricht. Spelers kunnen de volgende acties verrichten:

• 2 toverspreuken kopen: door toverspreuken te kopen, kunnen spelers speciale vaardigheden vrijspelen. Sommige toverspreuken verbruiken mana en sommige toverspreuken kunnen maar een enkele keer worden ingezet
  •  2 GU torens bouwen: spelers kunnen tijdens hun beurt ook tot aan maximaal 2 torens bouwen. Ze kunnen aan een toren bouwen die ze onder controle hebben of een nieuwe toren bouwen. Torens kunnen maximaal 4 niveaus hoog zijn. Hoe hoger het niveau, hoe duurder het bouwen, maar hogere niveaus leveren ook hogere beloningen op. Elke keer als je aan een toren bouwt, ga je voorruit op het elementenspoor van het desbtreffende element van het niveau dat je hebt gebouwd. Door hoger te geraken op een elementenspoor kunnen spelers bonussen verdienen zoals invloedspunten, grondstoffen, dobbelstenen om in te zetten tijdens gevechten en meer grondstoffen verdienen.
  • Elementen gebruiken: spelers kunnen een element kiezen en bijbehorende grondstoffen krijgen afhankelijk van de positie op het spoor.
  • Vechten: als spelers dienaren (eigenlijk een type grondstof) hebben hebben op een toren, kunnen ze aangrenzende torens van andere spelers aanvallen. Aanvalskracht en verdedigingskracht wordt gebaseerd op de beschikbare dienaren en dobbelstenen. Als je meer aanvalskracht dan verdedigingskracht dan je tegenstander hebt, kun je niveaus van diens toren vernietigen voor invloed en mogelijk om zelf verder te bouwen.

Tijdens een beurt kunnen spelers naast de genoemde acties ook hun dienaren en niveaus verplaatsen en toverspreuken inzetten.

Door controle over de torens te krijgen kunnen spelers hogere niveaus bouwen en zo meer controle over de elementen te krijgen en hierdoor meer grondstoffen en invloed te verwerven. Spelers moeten met veel verschillende spelonderdelen en spelelementen rekening houden. Hierdoor is het spel met name geschikt voor ervaren spelers die een uitdagend en omvangrijk spel in een vriendelijk jasje willen spelen. Het spel is prachtig vormgegeven en trekt veel bekijks op tafel. Wij mochten een prototype testen waardoor sommige onderdelen soms bewerkelijk waren, maar dat mocht de pret niet drukken en dat zal in de productieversie vermoedelijk rechtgetrokken zijn. Mushroom Sorcerer biedt spelers voldoende variatie, veel keuzemogelijkheden, verschillende tactieken en een mogelijkheid om de hersens te kraken en combo’s te maken. Voor de solospelers is er een interessante solomodus om het betoverende bos in je uppie te ontdekken.