Review: M.O.R.P.H.O (Ice Makes)

In de toekomst heeft een kwaadaardig keizerrijk met de “hulp” van wat eigenaardig onaardig, buitenaardse groene mannetjes (die overigens handelen volgens hun eigen geheime agenda) de macht over de mensheid. Een klein groepje rebellen, M.O.R.P.H.O., is het zat en wil voor eens en altijd afrekenen met het keizerrijk en de kwaadaardige heersers afzetten. Terwijl deze mighty morpho power rebels hun missie proberen te voltooien doet het kwade keizerrijk er alles aan aan om de groep te stoppen. Huurmoordenaars liggen op de loer en hebben de groep geïnfiltreerd, gebroken rebellensoldaten kunnen de druk niet meer aan en willen deserteren, aliens en onbekende spelers zetten de verhoudingen op scherp. De rollen worden constant omgedraaid en loyaliteit keer als het tij. Weet jij jouw factie naar de overwinning te helpen in dit verborgen rollenspel?

M.O.R.P.H.O. is een deductie en blufspel met verborgen rollen net als bijvoorbeeld Weerwolven van Wakkerdam. In tegenstelling tot de meeste spellen in dit genre kun je M.O.R.P.H.O. met een relatief kleine groep spelen en vliegt iedere ronde in een rap tempo voorbij. M.O.R.P.H.O. kan al vanaf 3 spelers gespeeld worden. Het standaard spel wordt gespeeld met 3 tot en met 6 spelers en in deze variant krijgt iedere spelers maar liefst twee rollen toegewezen, wat ik persoonlijk een verfrissend element vind.

Elke rol heeft een manier om te winnen en bijbehorende overwinningspunten. In het reguliere spel wordt gespeeld met de leider, een technicus, moordenaars, bodyguards en deserteurs. De blauwe factie bestaande uit de leider, bodyguards en de technicus wint als de moordenaars zijn uitgeschakeld of als zij de missie weten te voltooien waarbij de leider de technicus moet aanwijzen voor de leider of de technicus door de moordenaars worden omgelegd. De moordenaars winnen als de missie faalt en een enkele deserteur wint als deze weet te ontsnappen. Aangezien elke speler twee rollen krijgt, kan het voorkomen dat deze rollen conflicteren. Dat is allemaal onderdeel van het spelletje, want rollen kunnen zo veranderen, waardoor spelers constant van strategie moeten veranderen om hun doel te behalen. Als spelers klaar zijn voor een geavanceerd spel kunnen ze speciale onbekende rollen toevoegen. Aan elk spel wordt of worden en onbekende rollen aan het spel toegevoegd, waarmee ook het thema wat intensiever geïmplementeerd wordt dan in het basisspel. Denk bijvoorbeeld aan de investeerder die gaat speculeren op de winst van een bepaalde factie.

Het spelverloop zelf is uitermate simpel. Als een speler aan de beurt is, mag deze speler 1 van 3 acties verrichten: 1. een gesloten rol van een andere speler bekijken waarbij deze speler geen aangrenzende rollen mag bekijken, 2. de speler mag een van zijn of haar rollen ruilen met de kaart die in het midden van de tafel ligt of 3. de speler mag een actieve eigenschap van een van zijn of haar rollen activeren door de rol prijs te geven. Met deze eigenschappen kunnen spelers de uitkomst van het spel beïnvloeden of zelfs in gang zetten. Let er wel op: veel rollen hebben passieve eigenschappen die kunnen worden geactiveerd als de andere speler een actieve eigenschap activeert.

M.O.R.P.H.O. is een heerlijk kort deductiespelletje wat gemakkelijk tussendoor, op locatie of onderweg kan worden gespeeld door een kleinere groep. Hierdoor is het perfect om op een terras of in een barretje te spelen met vrienden. Het spel kent door de vele verschillende rollen met elke hun unieke eigenschappen voldoende variatie zonder ongebalanceerd aan te voelen. Het is heerlijk om je vrienden voor te liegen, van rollen te wisselen en de overwinning te pakken.