Review: Museum Picture (Holy Grail Games)

Op bordspellen na is er bijna geen betere dagbesteding dan een bezoekje aan een museum. Toen ik nog in Schotland woonde en ik vermaak zocht, ging ik vaak naar verschillende musea in Glasgow en Edinburgh. Entree was gratis en ik kon er uren ronddwalen en neerstrijken voor de mooiste werken. Heerlijk – zo’n dagje cultuur snuiven! In Nederland is de cultuursector helaas altijd een beetje een ondergeschoven kindje en zijn museumbezoekjes niet volledig door de overheid of fondsen gesubsidieerd en moet je dus wel entree betalen. Een van de beste investeringen is daarom ook de Museumkaart. Voor dezelfde prijs als een paar maanden Netflix kun je onbeperkt musea in heel Nederland bezoeken. Koopje! De afgelopen twee jaar heb ik net als velen anderen het intensieve gebruik van Museumkaart moeten missen. Gelukkig biedt Holy Grail Games ons de uitkomst. In Museum Pictura gaan spelers namelijk de mooiste werken van Turner, Rembrandt, Caravaggio en anderen verzamelen en tentoonstellen. Het voelt net alsof de spelers zich echt in een museum begeven. Wordt ook jouw museum een plaatje?

Doel

In Museum Pictura gaan spelers schilderwerken verzamelen om zo de mooiste collectie te bouwen. Er zijn schilderwerken uit meerdere periodes (denk aan de romantiek of rococo) van verschillende artiesten (Leonardo DaVinci anyone?) in uiteenlopende genres (portretten, landschappen, stilleven, etc.). Door het spel heen kun je punten scoren met je collecties of trends te volgen in de internationale kunstmarkt. Collecties bestaan uit schilderijen uit dezelfde periode of in hetzelfde genre, maar je hebt maar beperkt plek in je museum. Je scoort punten door bijzondere gasten die je naar jouw museum hebt weten te lokken en aan het einde van het spel scoor je al jouw collecties en krijg je bonuspunten voor exhibities die je hebt opgezet en een goed gevulde museumhal.

Tijdens Museum Pictura lopen spelers om de beurt aan een aantal fases door en zodra een speler 50 punten bereikt op het scorespoor komt het spel teneinde. Tijdens een beurt trekt de actieve speler 2 kaarten van de kunstmarktstapel en neemt deze schilderijen. Vervolgens ruilt een speler een schilderij met een aanwezig schilderij in een van de internationale musea. Deze speler mogelijk punten als de trends van het relevante museum worden gevolgd met het plaatsen van een schilderij, maar als deze speler een populair schilderij uit dit museum wil halen, moet deze speler betalen met zijn of haar overwinningspunten. Nadat de speler heeft deelgenomen aan deze kunstuitwisseling, mogen ook andere spelers deelnemen aan deze kunstkoehandel. Na het handjeklap mag de actieve speler een van drie handelingen verrichten: de speler mag kunst gaan tentoonstelling, een tijdelijke exhibitie opzetten of het kunstdepot uitruimen.

Als een speler gaat tentoonstellen, plaatst deze speler een kaart in zijn of haar museum. Enkel met aangrenzende kaarten kunnen spelers collecties vormen, maar zij mogen op elk moment tijdens het spel de door hun tentoongestelde kaarten in hun museum verplaatsen. Om een kaart tentoon te stellen, moeten spelers wel een schilderij uit hun hand afleggen in hun depot. Spelers kunnen kaarten uit hun hand of kaarten uit het depot van andere spelers tentoonstellen. Denk dus goed na voordat je kaartenaflegt. Met een tijdelijke exhibitie kunnen spelers punten scoren met een van hun collecties. Des te meer schilderijen onderdeel vormen van de collectie; des te meer punten. De spelers krijgen tevens een exhibitiebonus die de spelers bonussen oplevert. Door hun depot op te ruimen, kunnen spelers kaarten uit hun depot terug nemen op hand. Tijdens een beurt kunnen spelers naast een van de voorgaande acties ook als extraatje bijzondere gasten aantrekken door aan bepaalde eisen te voldoen of een actiekaart spelen.

Een spel dat gaat over de prachtigste schilderijen moet ene plaatje zijn en daar is Museum Pictura meer dan in geslaagd. Het spel ziet er prachtig uit. Het spel speelt zich af in de jaren ’20 en dat zie je terug in de grafische vormgeving. Daarnaast zijn de vele schilderijen een groot pluspunt. Er zij genoeg momenten tijdens het spel dat je gewoon even naar je kaarten wilt turen om de kunstwerken te bekijken. Verder is Museum Picture vooral een vlot kaartspel met een enorm hoge productie waarde en goede vriendelijke portie interactie. Heerlijk – zo’n dagje cultuur snuiven!