Review: Marvel United (Happy Meeple Games)

Droom jij er over om het pak van Iron Man te dragen? Het schild van Captain America te heffen om onschuldige burgers te beschermen? Zo klein te worden als Ant-Man om vervolgens Thanos te verslaan? Dat blijven helaas dromen, maar met Marvel United, van Happy Meeple Games, kun je in ieder geval in spelvorm in hun voetsporen treden!

Al sinds 2008 kunnen liefhebbers van superhelden hun favoriete helden, eerder bekend van de comics, bewonderen op het doek in de zogeheten Marvel Cinematic Universe. Oké, ik geef het toe: ook eerder werden de meerdere verhalen en stripboeken over verschillende Marvel-helden verfilmd, maar deze films waren lang niet zo hardnekkig aanwezig als tegenwoordig.

Een aantal jaar leek het zelfs of de enige soort films die in de bioscoop draaide superhelden films waren. In de nasleep van Endgame waren er meerdere films, series, videogames en comics verbonden met de MCU. Afgelopen jaren lijkt de Marvel-manie weer enigszins bedaard, en volgend staat voor zover ik weet vooral Deadpool 3 op het menu.

Heb jij inmiddels ook alle 327 Marvel films minstens 3 keer gekeken? Ben jij helemaal bij met Disney+ series? Lees jij dagelijks een stripboek? Heb je het internet volgespamt met fantheorieën over je favoriete personages? Heb jij ook alle mogelijke obscure stripboeken uit het zilveren tijdperk van Marvel gelezen? Heb je zin om een coöperatief bordspel te spelen met al je favoriete helden en schurken?

Is een van je antwoorden op de bovenstaande vragen een onmiskenbare ‘ja!’, dan heb je vast nog ergens een gaatje in je drukke bestaan om zelf in de rol van een superheld te kruipen. En niet zomaar superhelden, maar chibi (schattige) versies van ieders favoriete Avengers! Kruip in de huid van Black Widow, Ant-Man, Captain Marvel of een van je andere favorieten en versla Red Skull, Ultron, Taskmaster en mogelijk meer in Marvel United!

Marvel United verscheen een paar jaar geleden met een immense campagne op Kickstarter. Spelers konden meerdere sets aan helden en schurken kopen voor een vrijwel oneindig gevarieerd coöperatief avontuur gebaseerd op bekende en obscure Marvel strips. De eerste editie was gericht op populaire helden die je met name ook kent van de MCU. De tweede editie introduceerde ieders favoriete mutanten, de X-Men, en hun aanverwanten zoals de populaire Deadpool en de Fantastic Four. De derde release betrof een reeks aan multiverse, interdimensionale en cosmic helden en hun varianten.

Hoewel Marvel United al meerdere release heeft gekregen, verscheen dit najaar de Nederlandstalige release. Dat is perfect voor de jongere en oudere spelers die de Engelse taal minder machtig zijn of gewoon de voorkeur hebben om een bordspel in het Nederlands te spelen. Happy Meeple Games, die je waarschijnlijk kent van prachtige releases voor jong en oud zoals onder meer Creature Comforts, Sock Monsters en Honey Buzz. Marvel United past perfect in hun gamma: een kleurrijk coöperatief avontuur dat geschikt is voor jong en oud met boordevol variatie en spelplezier.

Doel & spelopzet

Marvel United is een simpel maar spannend coöperatief spel dat je ook in je eentje kan spelen. United we stand, divided we fall, maar er is ruimte voor zogeheten vigilantes die zelfstandig te werk willen gaan.

Kies aan het begin van het spel een superschurk uit met bijbehorende regels. Iedere schurk dient op een eigen wijze te worden bevochten, waardoor elke slechterik een andere spelervaring levert. Leg locaties van de stad klaar (een stad die ongetwijfeld tijdens de films volledig in gruzelementen wordt gevochten) en kies jullie favoriete helden om mee te spelen. De verschillende fiches (zoals burgers, hulpjes van de slechteriken, bonussen, etc) worden op de aangegeven plekken en/of binnen handbereik geplaatst.

Iedere beurt speel je een kaart uit je hand. Een gespeelde kaart leg je aan de “verhaallijn” aan. Vervolgens mag je de acties uitvoeren die corresponderen met de symbolen op de zojuist door jou gespeelde kaart en ook de vorige heldenkaart uit de verhaallijn. Met acties kun je boeven, handlangers en superschurken klappen, hulpeloze burgers redden en jezelf uiteraard verplaatsen door de stad.

Voordat je de superschurk kan aanvallen, moeten jullie eerst een tweetal missies voltooien door burgers te redden, boeven te stompen of bedreigingen te stoppen. Pas op want de superschurk zit niet stil en heeft snode plannen. Afhankelijk van het spelverloop wordt na een x-aantal heldenkaarten ook een schurkenkaart gespeeld. Deze kaart geeft aan of en hoe de schurk zich naar een andere locatie verplaatst, welke effecten worden geactiveerd en of er nieuwe burgers en/of boeven en handlangers ten tonele verschijnen.

Eens in de zoveel tijd valt de superschurk dus aan. Bam! Zo heet overigens ook het effect dat sommige schurken eens in de zoveel tijd activeren om hun snode plannen te bereiken. Indien je schade krijgt, moet je kaarten uit je hand nemen en als dit niet lukt ga je tot de volgende beurt K.O. Kan een speler geen kaarten meer trekken of heeft de schurk zijn of haar snode plannen voltooid, dan is het spel verloren. Heb je de schurk helemaal bont en blauw achtergelaten? Dan heb je gewonnen!

Marvel United is een grappig en simpele coöperatieve puzzel die je ook goed met jongere spelers kan spelen. Het spel is ook vermakelijk voor oudere spelers door de verschillende superschurken (ook van de vele uitbreidingen) en aan uitdagingskaarten die je kan toevoegen om het spel uitdagender te maken. Overigens ben ik persoonlijk enorme fan van de Chibi-art een met name de figuurtjes die je briljant kunt schilderen.

Perfectly balanced, as all things should be. De vele helden en schurken zorgen ook voor voldoende variatie. Avengers, assemble!