Review: Marvel Dice Throne (Roxley Games & The Op)

Na de eerdere successen van Dice Throne is er nu ook een uitgave voor de Marvel fans onder ons. Marvel Dice Throne is zowel een mooie toevoeging aan de rest van je Dice Throne collectie, als een leuke introductie tot het Dice Throne universum. Dice Throne helden, assemble!

Wil je meer lezen over Dice Throne en hoe het spel gespeeld wordt, lees dan ook de recensie van het basisspel op deze site. In Marvel Dice Throne kruip jij in de huid van jouw favoriete Marvel held. In totaal zijn er maar liefst acht (anti) helden beschikbaar: Scarlet Witch, Thor, Loki, Miles Morales als Spider-Man, Black Widow, Dr. Strange, Black Panther en Captain Marvel. De helden zijn in drie losse uitvoeringen (zie de afbeeldingen) te verkrijgen die allemaal ook op zichzelf speelbaar zijn, aangezien je maar twee helden nodig hebt om te beginnen met spelen. Naast de drie losse uitvoeringen is er een deluxe verzameling beschikbaar waar alle acht de helden in een mooie verzameldoos zitten. Daarnaast kun je zelfs alle helden met eerdere Dice Throne sets combineren. Op deze manier kun je Captain Marvel laten vechten met een levende boom (Treant) die geen Groot heet!

Het asymmetrische spelaspect maakt dat je de ene keer je tegenstander betoverd met de spreuken van Doctor Strange en de andere keer waardig genoeg bent voor de hamer van Thor. Dit is meteen ook wat ik enorm waardeer aan dit spel, bij elke nieuwe combinatie van karakters speel je een compleet ander spel. Naast de acties zijn ook het spelbord en de dobbelstenen van elk karakter volledig in stijl. Zoals we gewend zijn van Dice Throne, is ook deze uitvoering weer om door een ringetje te halen.

Het spel is snel en je zit dan ook constant op het puntje van je stoel. Elke beurt gooi je je vijf dobbelstenen in de hoop met de juiste combinatie één van de acties op je spelbord uit te kunnen voeren. Toch berust het spel niet alleen op geluk, met de kaarten in je hand of de speciale acties van jouw karakter mag je nog wel eens een dobbelsteentje omzetten. Juich echter niet te vroeg, ook jouw tegenstander(s) hebben mogelijk nog wat trucs achter de hand. Weet jij met een snufje geluk en de juiste tactiek als enige levend het gevecht te verlaten?

Marvel Dice Throne is te spelen met 2 tot 6 spelers zowel zelfstandig als in teamverband. Ondanks de verschillen in moeilijkheidsgraad tussen karakters, zijn ze in alle combinaties goed aan elkaar gewaagd. Het is geen moeilijk spel om te leren en alle nodige informatie staat duidelijk zichtbaar op het bordje van jouw karakter en de instructiekaart. Kortom ook ideaal om te introduceren aan nieuwe spelers of spelers met wat minder geduld. Houd jij juist van hele complexe en tactische spellen, dan is Marvel Dice Throne misschien minder aan jou besteed. Voor iedereen wie het leuk vindt om even een spelletje te spelen, wie maar al te graag een Marvel personage zou willen zijn, of wie gewoon héél héél graag met dobbelstenen gooit, is Marvel Dice Throne zeker een aanrader. Excelsior!

Wat vinden anderen?

“Ook Marvel Dice Throne blijft gewoon een een immens goede mix tussen strategie, geluk en risicomanagement. Het dobbelen is altijd spannend en spelers hebben meer dan voldoende invloed op de geluksfactor. Door de verschillende personages en speelwijzen heeft het spel meer dan voldoende variatie. De Marvel personages maken het spel nog uitnodigender en gevarieerder (Star Wars next please?). Een enorm pluspunt is mogelijkheid om alle Dice Throne sets en personages te combineren voor een levende speelervaring. Met recht zit dit spel op een troon in mijn persoonlijke collectie. ”

Daniel