Review: LEGO Brawls (Red Games)

Twee van mijn jeugdliefdes die nog altijd een groot deel van mijn leven uitmaken zijn het spel Super Smash Bros. en de bouwsteentjes van LEGO. Terwijl deze jeugdliefdes nog altijd een plekje in mijn hart hebben, besloten ze om met elkaar in het huwelijksbootje te stappen en het resultaat is LEGO Brawls, onder meer te spelen op de PlayStation 4 en 5, Xbox Series en Nintendo Switch. Hoe gelukkig is dit huwelijk?

Zo’n 23 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met Super Smash Bros. Thuis hadden we een PlayStation en de Nintendo GameBoy, maar vriendjes hadden een Nintendo 64. Nadat daarop Smash Bros. – een vechtspel met geliefde Nintendo-personages – verscheen, veranderde veel naschoolse middagen in toernooitjes om te zien wie de koning is van Hyrule, de Mushroom Kingdom of van de andere Nintendo-werelden. Met de komst van de GameCube en Super Smash Bros. Melee werd mijn liefde voor het vrolijke vechtspel en ik speel nog steeds graag een potje Super Smash Bros. Ultimate op de Nintendo Switch.

Ver voordat ik verliefd werd op Super Smash Bros. had ik als kind al een grote liefde: LEGO. Ik speel nog steeds graag met de bouwsteentjes en gele minifiguurtjes, maar dan geheel ongezond met het vrij besteedbaar inkomen van een volwassene… Als kind speelde ik al graag LEGO videospelletjes zoals LEGO Eiland 1 en 2 en meer. Als kind hoopte ik dat het klassieke minifiguurtje ooit zou figureren in de Smash Bros. spellen, maar helaas waren de creepy Mii-figuren het dichtstbijzijnde alternatief voor een vrijelijk aanpasbaar, speelbaar personage.

Knokken met blokken

Met LEGO Brawls heb ik de mogelijkheid om enigszins het gevoel van Smash Bros. te herleven, maar met de mogelijkheid om mijn eigen personages van LEGO te bouwen.

Het spel bevat letterlijk en figuurlijk meerdere bekende bouwsteentjes. Mechanieken van verschillende soorten spellen, waaronder uiteraard Smash Bros. Kindvriendelijke gameplay. Verschillende populaire thema’s gebaseerd op verschillende LEGO sets.

In LEGO Brawls speel je in de bekende werelden die je kent van Ninjago en Monkey Kid, maar ook Alien Conquest en zelfs Jurassic World. Sommige thema’s voelen wat ouder aan en LEGO gaat natuurlijk al langer meer, maar Brawls kwam oorspronkelijk uit in 2019 voordat het later pas verscheen op hierbovengenoemde consoles. Ook de figuren ken je van deze LEGO thema’s. Spelers kunnne verschillende bouwsteentjes en accessoires verzamelen om hun eigen figuren te bouwen. Net als bij het speelgoed staat in dit spel LEGO voor de mogelijkheid tot personaliseren.

Naast verschillende werelden zijn er ook verschillende speelwijzen. Spelers kunnen een ‘traditioneel’ potje Smash doen waarbij de spelers elkaar dienen uit te schakelen – al zijn er wel wat verschillen qua gameplay. Maar er is tevens een spelmodus waarbij spelers kastelen moeten bouwen en elkander’s kastelen moeten slopen, er is een king of the hill-achtige modus en nog meer.

Qua gameplay lijkt het in beginsel wel redelijk op Smash Bros. en diens ‘klonen’ zoals PlayStation All-Stars Battle Royale en Nickelodeon All-Star Brawl, maar dan met wat minder diepgang dan deze titels. LEGO Brawls is dan ook wat meer gericht op kinderen en ook duidelijk gericht op mobile players. Er is een knop voor een reguliere aanval en met de twee andere knoppen activeer je voorwerpen die op kunt rapen voor speciale aanvallen. Verder is er een knop om te springen, maar dat is in principe de diepgang van het vechten in Brawls. De werkelijke diepgang zit natuurlijk in de speelmodi, maar het primaire systeem is redelijk simpel en hierdoor vooral kindvriendelijk.

Het kindvriendelijk merk je ook aan het online systeem. Spelers kunnen alleen vooraf geselecteerde woorden gebruiken om hun naam mee samen te stellen en er is geen chat-systeem, waardoor online play een veilige omgeving is.