Review: Kites (Floodgate Games)

Wordt er nog veel gevliegerd? Ik kan me herinneren dat ik vroeger als kind nog regelmatig ging vliegeren. Op een zonnige en relatief winderige dag ging ik dan samen met mijn vader en een – relatief ten opzichte van onze schaarste aan vliegervaardigheden – te professionele vlieger naar een veldje in de buurt van ons huis. In vakantietijd gingen we zelfs vliegeren op het strand: de perfecte locatie. Ik mis vliegers in de lucht…. Vergelijkbaar met vissen gebeurt er bijzonder weinig, maar als er iets gebeurt tijdens het vliegeren, is het gelijk spannend. Vliegeren is vooral een relaxte activiteit. Althans in het echt, in Kites is het een zeer stressvolle, maar ook uiterst vermakelijke activiteit waarbij vanalles mis kan gaan. Hou jij alle vliegers in de lucht of krijg jij er maar geen hoogte van?

Kites was tijdens Spiel een echte hoogvlieger en was dan ook redelijk snel uitverkocht. Dit kleine kleurrijke en vrolijke kaartspelletje wist het hart van menig beursganger (en ondergetekende) voor zich te winnen. Waarschijnlijk trok Kites de aandacht door het sentiment voor een goed potje vliegeren. In Kites werken alle spelers samen om de vliegers – vertegenwoordigd door een set aan kleurrijke zandlopers – in de lucht te houden. Spelers spelen om de beurt kaarten, draaien vervolgens de bijbehorende zandlopers om en moeten goed communiceren met de andere spelers om ervoor te zorgen dat geen enkele vlieger neerstort.

De spelers plaatsen zes zandlopers in verschillende kleuren en met verschillende tijden op tafel: wit (60 seconden), paars (90 seconden), blauw (75 seconden), geel (60 seconden), oranje (45 seconden) en rood (30 seconden). Die rode vlieger is een erg temperamentvol vliegertje  en die paarse vlieger doet wel erg uit de hoogte om zo lang in de lucht te blijven hangen. Spelers krijgen een aantal handkaarten en de witte zandloper wordt omgedraaid.

Spelers gaan de zandlopers op tafel omdraaien door hun handkaarten te spelen. Als een speler een kaart met een enkele kleur speelt mogen ze kiezen tussen de zandloper (vlieger) in die kleur of de witte vlieger). Door een kaart te spelen met twee kleuren moeten spelers beide zandlopers in die kleur omdraaien. Tijdens een beurt speelt een speler een kaart, draait de bijbehorende zandloper of zandlopers om en trekt een nieuwe kaart. Zodra de trekstapel leeg is, mogen spelers de witte zandloper niet meer omdraaien. Dat zorgt voor de nodige extra stress. Als spelers alle kaarten hebben weggespeeld, hebben ze gewonnen en anders krijgen ze een score afhankelijk van de hoeveelheid kaarten die nog in de handen en de stapel aanwezig zijn.

De strategie van Kites bestaat vooral uit plannen en goede communicatie. Spelers moeten op de juiste momenten de juiste zandlopers omdraaien. Soms kan het gunstig zijn om te wachten voordat een zandloper wordt omgedraaid. Spelers moeten ook de juiste combinaties aan kleuren spelen. Het heeft geen zin om de paarse zandloper al om te draaien als deze net ook is omgedraaid, terwijl tegelijkertijd de rode zandloper bijna leeg is. Voor een extra uitdaging kunnen spelers ook ‘gebeurtenissen’ toevoegen aan de trekstapel. Bij een storm moeten alle zandlopers worden omgedraaid, als de touwen van de vliegers in elkaar verwikkeld raken, moeten spelers kaarten uitwisselen en als er een vliegtuig overvliegt, kunnen spelers niet meer communiceren, omdat ze elkaar niet meer verstaan.

Kites is een bijzonder simpel spelconcept dat tegelijkertijd erg vernieuwend aanvoelt. Deze combinatie maakt Kites een enorm vermakelijke coöperatieve uitdaging.