Review: Juicy Fruit (999 Games)

Voor een vruchtbaar potje Juicy Fruit van 999 Games heb je een scherp ondernemend inzicht nodig. Op jouw eigen paradijselijke eiland moet je fruit telen en ondernemingen vestigen. Aan het begin voel je je nog een beetje als Chuck Noland uit de film Cast Away, maar al snel lok je de ondernemers richting jouw niet zo onbewoonde eiland met het beste fruit dat je maar kunt telen zodat de eenzaamheid vervliegt. Er zijn bananen, sinaasappels, granaatappels, limoenen en zelfs mangistans (vrij vertaald: knoflookachtige pruimen). Het aantal googlezoekopdrachten op ‘mangistan’ schijnt nog nooit zo groot te zijn geweest als kort na deze recensie.

Iedere speler heeft een eigen eilandtableau voor zich waar de vijf fruitsoorten als verzamelfiches op terug te vinden zijn. Daarnaast liggen er allerlei boten op de stranden, klaar om gevuld en wel te vertrekken. Is een speler aan de beurt, dan zijn er twee stappen te doorlopen. Als eerste verplaatst de speler ofwel een verzamelfiche ofwel een mobiel ondernemingsfiche. Wordt een verzamelfiche verplaatst dan ontvangt de speler het aantal stukken fruit van de fruitsoort die verplaatst is gelijk aan het aantal vakjes dat het verzamelfiche heeft afgelegd. Wordt een mobiel ondernemingsfiche verplaatst dan mag de speler de speciale eigenschap daarvan uitvoeren. Verplaatsen mag alleen in een rechte lijn gebeuren.

Als tweede kan de speler fruit aan zijn boten leveren. Heeft de speler een boot beleverd dan vertrekt de boot van het eiland. De punten die op de boot staan, zijn binnen. Daarnaast is het mogelijk om in plaats van de belevering te kiezen voor het claimen van een ondernemingsfiche. Of met andere woorden: ondernemingen binnenhalen. De fiches liggen op het ondernemingstableau. Met een ondernemingsfiche kun je op verschillende manieren extra punten behalen, bijvoorbeeld door heerlijke ijsjes en milkshakes te maken door middel van het ijswagenfiche.

Iedere keer dat een speler een ondernemingsfiche claimt verdwijnt er een licentie van het licentiespoor. Wanneer het licentiespoor het zwarte kruis bereikt, is het spel voorbij, wordt het scoretableau bijgewerkt en is er als het goed één winnaar!

Extra: willen de spelers het spel nóg dynamischer maken, dan kan de juicefabriek worden opgenomen in het spel. In de juicefabriek kunnen heerlijke smoothies gemaakt worden en punten gescoord door te ontwikkelen. De juicefabriek zit op de andere kant van het scoretableau en geeft iedere speler tijdens zijn beurt een derde stap. Twee schijven per speler worden in de juicefabriek geplaatst. In stap 3 kunnen spelers hun schijven via de pijlen verplaatsten om punten te verdienen in de fabriek.

Een idyllisch stukje eiland in een willekeurige oceaan is de basis van Juicy Fruit. De mogelijkheden van het eiland zijn ongekend, maar moeten nog wel even benut worden. Met risicovrij ondernemen (want ja, het blijft natuurlijk een spel) moet je ervoor zorgen dat het fruit je persoonlijke voorraad binnenvliegt en de boten zo snel mogelijk beleverd worden. Een sappig spelletje dat Juicy Fruit.

Steun Dice Daniel en bestel Juicy Fruit op Spellenwinkel.nl