Review: IQ Twins (Smart Games)

Elk puzzelstuk in IQ Twins heeft een twee-eiige tweeling, waardoor de stukjes veel op elkaar lijken, maar je goed moet bedenken hoe ze precies in de puzzel passen. Is twinning inderdaad winning voor wat betreft IQ Twins?

Een puzzelspel dat ik me redelijk goed kan herinneren is Rush Hour, waarbij je verschillende auto’s op een parkeerplaats op de juiste manier moet verschuiven zodat je rode autootje van de parkeerplaats kan wegrijden. Een soort Italiaans parkeren in spelvorm en met minder blikschade. Andere puzzels die ik me goed kan herinneren zijn verschillende houten en plastic puzzels waarbij je verschillende puzzelstukjes in verschillende vormpjes op de juiste plek moet plaatsen. Veel van dit soort puzzels of vergelijkbare puzzels zijn van Smart Games die zich al jaren specialiseert in verschillende soorten puzzels en puzzelspellen voor jong en oud.

Ook IQ Twins is een puzzelspel waarbij je verschillende vormpjes op de juiste plekken moet plaatsen. Je krijgt verschillende stukjes in verschillende kleuren en vormpjes en een boekje met opdrachten. Iedere opdracht laat zien waar bepaalde stukjes (of delen van stukjes) moeten worden geplaatst en verder dien jij als de speler de resterende stukjes terug te plaatsen. Wat maakt IQ Twins weer net iets anders? In IQ Twins zijn er steeds een tweetal verschillende stukjes die wel bijzonder veel op elkaar lijken. Een soort (twee-eiige) tweeling zoals de titel van dit puzzelspel al doet vermoeden. Deze tweelingen (stukjes) hebben dezelfde vorm en kleur, maar het ene puzzelstukje moet je onder een hoek van 90° op het bakje plaatsen, terwijl het andere stuk enkel onder een hoek van 45° in het bakje kan worden geplaatst. Hierdoor is het soms interessant en vermakelijk frustrerend als je bepaalde stukjes wilt plaatsen en dat uiteraard niet lukt.

Soms heb je zin in een korte vlotte puzzel die je gemakkelijk mee kan nemen om wat tijd te doden en dan is de IQ Twins van Smart Games erg geschikt. De puzzel komt in een handig formaat en in een stevige en handige verpakking. De deksel houdt alle stukken en de regels op diens plaats en als je klaar bent om een puzzeltje te maken sla je de deksel open met alle stukken aan de binnenkant. Daarna sla je tevens het boekje open en kies je een van de 120 puzzels/opdrachten. 120 puzzels klinkt als een beperkt aantal, maar het zijn meer dan genoeg puzzels om je meerdere keren te vermaken (zeker de lastigere niveaus). IQ Twins (of vergelijkbare puzzels) zijn geen puzzeltjes die je meerdere uren achter elkaar zult doen, maar met regelmatige intervallen, waardoor je puzzels die eerder al eens hebt voltooid alweer bent vergeten voordat het einde van het boekje al in zicht is. Je zult IQ Twins er af en toe bij pakken om eens je hersens wat te kraken.