Review: Hidden Leaders (Gaminbiz)

De keizer is dood! Lang leve de keizer! Of althans, er moet nog wel eerst een nieuwe keizer de troon opeisen, maar er zijn meerdere geschikte kandidaten. Na de dood van de keizer, raakte het eiland Oshra in rep en roer. Het conflict tussen de Bergstammen en het Keizerlijke Leger escaleert. Ondertussen probeert het Watervolk het evenwicht te bewaren terwijl de Ondoden de oorlog juist willen laten escaleren voor hun eigen gewin. Gelukkig heeft de keizer niet stil gezeten en bij drie verschillende geliefden twee kinderen verwekt met uiteenlopende belangen. Alle hoop is gevestigd op deze zes kinderen van de keizer. De spelers nemen de rol aan van de mogelijke troonopvolgers, maar de strijd die plaatsvindt in de schaduwen is onberekenbaar: Wie van de Hidden Leaders zal de troon opeisen?

In Hidden Leaders, in Nederland uitgegeven door Gaminbiz, krijgt iedere speler in het geheim de rol aan van één van de zes leiders toegewezen. Elke leider is gelieerd met twee van de om Osha strijdende facties/kleuren. Als een van deze facties de strijd weet te winnen, wint (mogelijk) ook de gelieerde leider. Door tijdens het spel heldenkaarten te spelen, kunnen spelers invloed op de strijd tussen de facties uitoefenen om te zorgen dat een van deze facties als overwinnaar uit de strijd ontwaakt. De invloed van de facties wordt aangeven door twee pionnen op het speelbord.

Aan het einde van het spel winnen de facties als volgt (op volgorde):

• De Ondoden (zwart) wint als de pionnen (de groene en de rode) beiden in het donkere gedeelte van het speelbord staan;
  • Het Watervolk (blauw) wint als beide pionnen op het zelfde vakje staan of slechts 1 vakje van elkaar zijn verwijderd (en beide pionnen zich niet op het donkere gedeelte bevinden); en
  • De Heuvelstammen (groen) of het Keizerlijke Leger (rood) wint als de desbetreffende pion twee stappen verder staat op het speelbord (en beide pionnen zich niet in het donkere gedeelte bevinden).

Elke speler die een leider heeft die bij de winnende factie hoort kan mogelijk de overwinning opeisen. Hebben meerdere spelers een leider die ook bij de winnende factie hoort, dan is er een gelijkspel en wint de speler die meer helden van de winnende kleur voor zich heeft gespeeld. Heeft geen enkele speler een leider die bij de winnende factie hoort, dan delen de spelers het verlies en wordt er geen nieuwe leider gekozen.

Hidden Leaders heeft een simpel spelverloop, maar met voldoende tactische keuzemogelijkheden, bluf en deductie. Elk beurt kan een speler een heldenkaart uit zijn of haar hand spelen of 1, 2 of 3 kaarten uit zijn of haar hand leggen (in de hoop aan het einde van de beurt betere kaarten op hand te krijgen). Alle heldenkaarten in het spel zijn uniek en de heldenkaarten hebben uiteenlopende toepassingen en effecten. Heldenkaarten kun je meestal gebruiken om de twee pionnen op het speelbord voor en/of achteruit te plaatsen in de hoop de strijd tussen de facties te beïnvloeden voor jouw overwinning. Andere spelers weten niet welke factie(s) jij steunt, maar kunnen op basis van jouw keuzes wel een conclusie trekken.

Naast het verplaatsen van pionnen kunnen effecten van kaarten er ook voor zorgen dat je kaarten uit de teams naar het kerkhof kan sturen, handkaarten kan stelen, kaarten gesloten voor je neer mag plaatsen of bijvoorbeeld bepaalde kaarten uit een van de twee andere stapels (het kerkhof of de aflegstapel) op hand mag nemen. Er zijn bijna ontelbaar veel verschillende effecten en dus ook verschillende tactieken die spelers kunnen hanteren. Aangezien je niet te overduidelijk wilt spelen, aangezien tegenstander dan mogelijk weten welke factie jij steunt en jouw overwinning dan dwars kunnen zitten, probeer je slim het slagveld te manipuleren. Het spelen van gesloten kaarten draagt wellicht niet (direct) bij aan het conflict, aangezien je de effecten van deze kaarten niet kan toepassen, maar deze kaarten tellen wel mee aan het einde van het spel en kunnen mogelijk wel de overwinning opleveren.

Aan het einde van de beurt neem je kaarten op hand (of van de gesloten trekstapel of een van de drie open kaarten), maar moet je ook kaarten afleggen die andere spelers mogelijk met speciale effecten van andere kaarten kunnen toe-eigenen. Het spel is afgelopen zodra een speler een specifiek aantal open helden in het team heeft.

Je bent in Hidden Leaders constant aan het bedenken hoe je de overwinning naar je toe kan trekken. De manier van winnen, waarbij spelers op twee facties kunnen leunen, is verfrissend en uitdagend. Het spel is een letterlijk touwtjetrek tussen verschillende facties. Aangezien iedere leider twee verschillende facties steunt, kun je tijdens het spel nog drastisch van strategie veranderen. Hidden Leaders is een snel, luchtig, licht, interactief en uiterst strategisch kaartspel vol deductie en bluf. Hidden Leaders combineert op een zeer elegante en speciale wijze spelelementen met verborgen rollen, deductie en pesten dat tot het einde van een potje spannend blijft. De illustraties en vormgeving zijn fantastisch gedaan. Een must-have.

Wat vinden de anderen:

In Hidden Leaders probeer je jezelf op een tactische wijze zo te positioneren dat je geheime agenda slaagt en je medespelers zo te slim af te zijn. Makkelijk op te pakken met heerlijke artwork, zodat het interessant is voor spelers van verschillende niveaus.

Chris

Eenvoudige regels, maar verrassend tactisch met een leuk thema. Erg herspeelbaar!

Rick