Review: Godtear (Steamforged Games)

De stervelingen zijn hun geloof in de oude goden verloren en verdoen hun tijd met het voeren van bloederige oorlogen. Ze laten de wereld spreekwoordelijk bloeden door haar in puin, as en algehele ravage achter te laten. De oude verzwakte goden sterven uit – ongelukkig, huilend, terwijl niets van ze overblijft anders dan hun tranen: de zogeheten Godtears. Deze tranen zijn doordrenkt met onmeetbare en mysterieuze krachten veel te machtig voor de meeste stervelingen. Zij die zoeken naar deze tranen wacht een verwoestend lot op en de de tranen laten de wereld in een apocalyptische staat achter. Enkel een handjevol kampioenen weet de kracht van de tranen te beheersen. De legendes zeggen dat de Godtears mogelijk zelfs de kracht van onsterfelijkheid behelzen… In Godtear trekken 2 spelers ten strijde met hun kampioenen en hun volgelingen om de tranen te overwinnen. Laat jij jouw tegenstander wenend achter of moet je zelf een traantje wegpinken?

Godtear, van uitgever Steamforged Games, is een miniature skirmish game: een spel waarbij spelers een schermutseling uitvechten met kleurrijke en/of geschilde plastic figuurtjes. Geen grandioze oorlog die uren duurt en de hele tafel in beslag neemt. Nee, Godtear is een compacte blitzkrieg waar twee kampen het uitvechten. Elk potje spelen de spelers een bepaald scenario met eigen set aan specifieke regels. De schermutseling kent verschillende rondes en elke ronde voltrekt zich in 3 fases (plot, clash en de eindfase) waar spelers zullen touwtje trekken voor de macht tijdens de ronde. De winnaar van de ronde krijgt een bepaalde hoeveelheid overwinningspunten en de speler die als eerste 5 punten weet te verzamelen, wint Godtear.

Ieder gevecht wordt uitgevochten op een speelbord met verschillende hexagons. Afhankelijk van het gespeelde scenario worden er tegels in een specifiek patroon op het bord geplaatst. Op de zijkant van het speelbord treffen spelers een turn tracker die aangeeft welke speler de overhand heeft tijdens een ronde. Door specifieke handelingen te verrichten tijdens een ronde kunnen spelers het fiche op de turn tracker in hun richting verplaatsen. Spelers mogen de turn tracker een of meerdere stapjes verplaatsen als zij:

• Een kampioen (4 stapjes) of volgeling (1 of 2 stapjes) van de tegenstander verslaan;
  • Een claimactie verrichten en banier weten te plaatsen (1 stapje); of
  • Aan het einde van de ronde nog een banier op het veld hebben (4 stapjes).

Door speciale eigenschappen kan een speler mogelijk meer stappen verplaatsen.

Iedere ronde kent 3 fases. Tijdens de plotfase gaan spelers plannetjes beramen en zich voorbereiden op de clash. Tijdens de plotfase activeren spelers na elkaar in een keer al hun kampioenen en volgelingen. Tijdens de daaropvolgende clashfase activeren spelers wederom al hun figuurtjes, maar nu activeren spelers om en om telkens een enkele kampioen of enkele set aan volgelingen.

Elke kampioen of set aan volgelingen heeft een zogeheten actiekaart met twee zijdes. Tijdens elk van de twee actiefases wordt een andere zijde gebruikt. Nadat de kampioen of de set volgelingen is geactiveerd wordt de kaart omgedraaid om nieuwe vaardigheden te tonen voor de volgende fase, maar ook ter herinnering dat deze kampion of deze volgelingen tijdens deze fase al zijn gebruikt.

Elk figuurtje dat een speler activeert kan twee verschillende acties uitvoeren. De kampioen of set aan volgelingen kan verplaatsen of vaardigheden toepassen. Een kampioen kan tevens tijdens de plotfase een banier plaatsen op een Godtear voor punten. Door met een eenheid over de banier van een tegenstander te verplaatsen schakel je deze gelukkig makkelijk weer uit.

Doordat je maar twee acties per figuurtje kan verrichten en je een specifieke actie of vaardigheid niet kan herhalen én omdat je tijdens verschillende fases met verschillende vaardigheden en speciale eigenschappen te maken hebt, dienen spelers goed hun zetten vooruit te plannen.

Vaardigheden en gevechten

Elke kampioen en set aan volgelingen (een warband of leger) heeft een eigen set aan eigenschappen en vaardigheden die spelers tot de overwinning moeten leiden. De verschillende vaardigheden staan uitgewerkt op de actiekaarten. Sommige acties kunnen worden gebruikt om andere figuren van de speler te helpen of om vijandelijke eenheden aan te vallen. Sommige eigenschappen kennen een afstandsbeperking en voor de vaardigheden die je kan gebruiken om tegenstanders aan te vallen en schade toe te kennen, dien je vaak een hoeveelheid dobbelstenen te werpen.

Voor een vaardigheid staat mogelijk omschreven hoeveel dobbelstenen en speler dient te werpen om te bepalen of een aanval doel treft. De uitkomst van de dubbelworp vergelijk je met de ontwijkwaarde van het figuurtje dat wordt aangevallen. Is de uitkomst gelijk of hoger? Dan treft de aanval doel. Hit! Eventuele speciale effecten worden toegepast en mogelijk wordt zelfs schade gedaan! Als een aanval schade kan doen, werpt de speler een aantal dobbelstenen om te bepalen hoeveel schade dat precies is. Eventuele verdedigingswaarde van het aangevallen figuurtje wordt hierop in mindering gebracht. Wist je een tegenstander uit te schakelen? Top! Je mag nu stapjes op het spoort zetten en mogelijk ruik je de overwinning al!

Door speciale vaardigheden krijgen spelers mogelijk boons (positieve bonussen) en blights (negatieve bonussen) die mogelijk een impact hebben op accuraat van aanvallen, schade, etc. Naast vaardigheden en aanvallen, kunnen spelers als actie mogelijk ook uitgeschakelde eenheden terug het spel in brengen.

Voor een miniature game is het belangrijk dat de figuurtjes van hoge kwaliteit zijn en dat zit bij Steamforged Games gelukkig altijd wel goed. De figuurtjes van Godtear zijn kenmerkend en karaktervol, gedetailleerd en prachtig vormgegeven. Het spel is verkrijgbaar als verschillende startersets met verschillende kampioenen en hun volgelingen en daarnaast zijn er losse sets met kampioenen en volgelingen verkrijgbaar. Elk van deze warbands speelt op een eigen unieke wijze. Sommige legers hebben veel volgelingen terwijl andere legers vooral vertrouwen op grote sterke volgelingen. Alle verschillende kampioenen en volgelingen hebben ook uiteenlopen eigenschappen en waardes. Tijdens een potje Godtear kan elke speler met 1, 2 of 3 kampioenen en hun volgelingen spelen waardoor spelers veel verschillende en gevarieerde combinaties kunnen maken, waardoor elk potje weer net iets anders verloopt.

Het regelboek van Godtear is soms een tikje onduidelijk, want de structuur en opbouw van de regels voelen wat onlogisch. Het spel zelf is echter enorm intuïtief opgebouwd. Iedere ronde zijn er twee fases met verschillende soorten acties die zich kenmerken door de dubbele zijdes van de kaarten. Het is hierdoor duidelijk welke figuren nog geactiveerd moeten worden en hoe lang een ronde nog zal duren. De ronden gaan snel en je moet echt vooruit plannen, omdat het aantal acties dat een speler mag doen beperkt is. Het plannen van je acties is een uitdagende puzzel en maken van geslaagde zetten voelt als een echte beloning. Ook het doel is altijd duidelijk. Spelers proberen namelijk zoveel mogelijk stappen te zetten op het scorespoor. Het is duidelijk wie de overhand heeft tijdens en spelers kunnen deze kennis gebruiken om hun strategie aan te passen.

Godtear is, nadat je de regels door bent, een zeer elegant miniaturenspel dat ook nog eens erg vlot speelt. Het spel weet een miniaturen spel met kaarten, dobbelstenen en allerlei speciale eigenschappen zo elegant te combineren dat het bijna voelt alsof je een enorm thematisch potje aan het schaken bent. Een dikke plus en een aanrader voor twee tactische spelers!