Review: Forest Shuffle (Lookout Games)

Schudden, schuiven en schuifelen is niet iets wat je enkel op een schoolfeestje vol stinkende pubers ziet. Ook in het bos wordt dit namelijk volop gedaan. Vooral in bossen met onmetelijk veel flora en fauna. De bomen, vogels, insecten, viervoeters, paddenstoelen, mos en andere zaken worden uitgebeeld door kaarten. Deze kaarten moet je schudden, schuiven, schuifelen en plaatsen om punten te verdienen in Shuffle Forest.

De spelopzet van Shuffle Forest is eenvoudig. Leg het speelbord klaar, geef iedere speler een grot, schud de kaarten (zorg ervoor dat de winter kaarten ergens willekeurig aan het einde van de stapel liggen) en deel iedere speler alvast wat kaarten. Ook het spelverloop is bijna net zo simpel. Iedere beurt mag je twee kaarten van de stapel en/of het speelbord pakken of je speelt een kaart uit je handen.

Gelukkig komt er wel iets meer bij kijken. Er zijn naast bomen-, ook andere flora- en/of faunakaarten. Die laatstgenoemde dien je onder bomen te plaatsen en heeft altijd twee zijdes. Om een kaart te spelen moet je de kosten betalen die op de kaart staan aangeven. Om te betalen, moet je kaarten uit je hand open afleggen op het speelbord. De meeste kaarten scoren punten en verschillende manieren en sommige kaarten hebben ook bonusacties als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Je kan bijvoorbeeld punten scoren met combinaties aan kaarten en met bonusacties kun je extra kaarten trekken of spelen en soms zelfs een hele extra beurt verrichten. Spelers proberen op deze manier hun acties aan elkaar te plakken om zo een voltallig bos te bouwen.

Forest Shuffle is eenvoudig en gemoedelijk. Het spelverloop is simpel, maar de uitdaging zit in de juiste combinatie aan kaarten spelen. De puntentelling is omvangrijk en verrassend, waardoor dit simpele kaartspel veel in diens mars heeft.