Review: Dracula vs Van Helsing (Mandoo Games)

Weet jij Dracula te stoppen om het Londen van eind 19e eeuw nog bloeddorstiger en duisterder te maken of laat jij jouw tanden zien?

Dracula vs Van Helsing is een nieuw spel voor twee spelers van Mandoo Games. Het Koreaanse Mandoo Games ken je wellicht al als de uitgever van Jekyll vs Hyde en Jekyll & Hyde vs Scotland Yard. Dracula vs Van Helsing zet de trend voort van spellen voor twee spelers gebaseerd op klassieke horrorliteratuur. Wat zal het volgende spel zijn?

Ditmaal staan Dracula en de Nederlandse professor en vampierjager Van Helsing centraal. Een kleine achtergrond over Bram Stoker’s Dracula is op z’n plaats. Dracula is een klassieke horrorroman geschreven door de Ierse auteur Bram Stoker en werd voor het eerst gepubliceerd in 1897, dat is 11 jaar na de publicatie van het eerder genoemde Jekyll vs Hyde.

Het boek gaat grotendeels over de titulaire Dracula, een graaf die zich met een duister geheim schuilhoudt in zijn kasteel in Transsylvanië. Zijn duistere geheim is dat hij een vampier is. De jonge advocaat Jonathan Harker ontvangt een uitnodiging om zijn cliënt de graaf te bezoeken in zijn kasteel om te assisteren met een vastgoedtransactie. Harker ontdekt echter het duistere geheim van de graaf. Harker probeert de graaf te stappen, wordt opgesloten in het kasteel en Dracula vertrekt richting London met een comfortabele kist en 50 dozen potgrond.

Dracula reist af naar Londen om nieuwe slachtoffers te en te bekeren naar zijn vampier familie of gewoon om lekker te snacken op hun donkerrode bloed. Het boek is geschreven als een verzameling aan dagboekfragmenten, brieven en andere documenten. Het volgt de pogingen van advocaat Jonathan Harker en de Nederlandse professor Abraham van Helsing en anderen om Dracula te stoppen. De roman gaf nieuw leven aan het vampiergenre en (her)introduceerde nieuwe elementen aan de vampier mythologie die tegenwoordig standaard onderdeel zijn van moderne stereoptype.

Net als in het klassieke boek van Bram Stoker reist Dracula af naar Londen om onvrijwillig zieltjes te winnen. Van Helsing probeert de vampier te stoppen voordat heel London dood of vampier is en voor eens en altijd een houten staak door het hart van de graaf te duwen. Dracula wint als hij een district van Londen voor zich gewonnen heeft en Van Helsing wint als Dracula geen levenspunten meer heeft.

Aan het begin van het spel leggen spelers het bord met Londen klaar, plaatsen burgers (vampier zijde naar beneden) op de verschillende districten en plaatsen naast het bord het bordje waar de volgorde van kleuren op wordt bijgehouden. Iedere speler ontvangt een kaarthouder en een vijftal kaarten (overigens zijn deze van een stuk dikker papier en eerder een fiche) en de overgebleven kaarten vormen een centrale trekstapel. Dracula krijgt levenspunten en mag altijd beginnen.

De vijf kaarten op de kaartenhouder corresponderen met de vijf districten op het spelbord (en de tegenoverliggende kaarten van spelers corresponderen dus ooo met elkaar). Aan het einde van een ronde gaan spelers hun tegenoverliggende kaarten controleren. De speler met het hoogste getal wint die ronde dat district. Hebben spelers hetzelfde getal dan wint het getal in de hoogste kleur. Als Dracula een district wint, mag hij een burger naar vampier omzetten door het fiche om te draaien. Als Van Helsing een district wint, dan verliest Dracula een levenspunt. In totaal worden er 5 rondes gespeeld.

Iedere beurt trekt de actieve speler een kaart van de trekstapel en mag deze verwisselen met een van de kaarten op diens kaartenhouder en de vervangen kaart afleggen of de zojuist getrokken kaart afleggen. De afgelegde kaart activeert vervolgens een effect. Door deze effecten kunnen spelers bijvoorbeeld kaarten wisselen, volgorde van kleuren wisselen en kaarten onthullen. Zodra er minstens 6 kaarten op de aflegstapel liggen, kunnen spelers in plaats van een beurt te spelen, de ronde beëindigen waarbij de tegenstander nog 1 beurt krijgt.

Dracula vs Van Helsing is strak en dynamisch spel voor twee spelers. Het vergelijken van waardes en troef kleuren heeft wat weg van een slagenspel, zonder dat er daadwerkelijk sprake is van een slagenspel. Het spelverloop heeft wat weg van een combinatie tussen spellen zoals Libertalia, Fantasy Realms en Oriflamme. Spelers wisselen in het geheim kaarten, waardoor er sprake is van een flinke dosis bluf en het spelen van kaarten en de bijbehorende effecten zorgt voor een hoop dynamiek en een reactief spelverloop. Spelers moeten afwegen welke kaarten ze behouden en welke zij juist spelen voor effecten en ook op welk moment zij een ronde beëindigen waardoor Dracula vs Van Helsing een klein spelletje is met een flinke dosis aan gameplay.