Review: Dodo (999 Games)

De dodo – een vreemde vogel en familie van de welbekende duif – heeft een beetje een dommig imago. Dit is best gemeen als je bedenkt dat de dodo is uitgestorven en het dus niet meer voor zichzelf kan opnemen. Met zijn logge lijf en stumpige vleugeltjes, wist dit markante beestje helaas niet om de moderne tijden te halen. Het uiterlijk van de dodo draagt misschien bij aan het imago. Is de dodo uitgestorven door de invloed van de mens? Waarschijnlijk, maar de theorie dat de dodo’s zijn uitgestorven, omdat Nederlandse zeevaarders het bolle beest wel erg smakelijk vonden, is nooit helemaal bewezen. Ook in Dodo van 999 Games is het titulaire wezen niet al te snugger, want deze domme dodo besloot te gaan broeden bovenop een berg. Het ei rolt uiteraard naar beneden en wordt net als zijn soort met uitsterven bedreigd… Weten jullie het ei te redden?

Dodo is een kinderspel met een leuke gimmick. Voorafgaand aan het spelen, zetten de spelers eerst samen een heuse berg van karton en plastic in elkaar. Bovenop de berg staat de trotse moeder en ligt tevens haar ei. Het ei is bijzonder, want door een vernuftige, bijna magische techniek rolt het ei op een vreemde wijze naar beneden. Het is geen normale bal: vaak gaat het ei enorm langzaam, bijna stapje voor stapje de berg af en bij vlagen glijdt het in een ongeduldig tempo naar beneden. Mama dodo beweegt en het ei begint te rollen…

Hoe gaan jullie het ei redden? Op de zijkant van de berg hangen plastic rotsen waar spelers bruggen over kunnen bouwen om het rollende ei veilig naar beneden te begeleiden. De bruggen kunnen de spelers niet zomaar plaatsen, want de spelers moeten genoeg materiaal verzamelen om de bruggen daadwerkelijk te bouwen. Om de beurt werpen de spelers – terwijl op de achtergrond het ei langzaam van de berg rolt – een dobbelsteen. Op de dobbelsteen staat een voorwerp. De actieve speler mag nu een van de vele ronde fiches op tafel open draaien. Komt het voorwerp overeen, dan mag het fiche op een brug in aanbouw worden geplaatst. Is het geen match, dan moet het fiche worden teruggedraaid. Er zit dit dus een memory-element in het spel, maar dit is op een leuke wijze geïmplementeerd. Je bent namelijk niet enkel afhankelijk van een goed geheugen, want er liggen voldoende voorwerpen, langzaam liggen er steeds minder fiches op tafel en er zijn zelfs joker-fiches die spelers op weg helpen. Daarnaast moeten spelers vooral snel zijn, wat een goed geheugen natuurlijk op hilarische wijze in de weg zit. Als je voldoende fiches hebt omgedraaid mag je een brug bouwen. Er zijn verschillende bruggen die spelers moeten bouwen en langzaam moeten spelers meer materiaal gebruiken. Nadat de bruggen zijn gebouwd, moeten spelers ook de boot in elkaar knutselen om het ei op te vangen. Lukt het de spelers om alles te bouwen voor het helemaal bergafwaarts gaat?

Dodo is een zeer vermakelijk spel voor jonge kinderen. Het centrale spelmechanisme is die vernieuwend, maar de implementatie is leuk gedaan en de gimmick met het ei zorgt voor een goede dodo dosis aan spanning!