Review: Dixit Disney Edition (Libellud)

Disney, het multimediaconglomoraat onder leiding van een getekende muis met een piepstemmetje, bestaat dit jaar 100 jaar. Wat ooit begon als filmmaatschappij met een focus op magische tekenfilms groeide uit tot een heus keizerrijk met meerdere filmstudio’s, streaming diensten, pretparken en televisiemaatschappijen. De House of Mouse, en met name dus de tekenfilms, zijn voor velen van ons een belangrijk onderdeel van de jeugd en voor sommige Disney Adults met een jaarkaart voor de parken zelfs een lifestyle. Met 100 jaar Disney is er in ieder geval genoeg te vieren en daar hoort natuurlijk ook Merchandise bij. Ook bordspellen. Ter ere van dit 100-jarige bestaan zo ook de Disney-editie van het populaire associatiespel Dixit.

Dixit gaat inmiddels ook al eventjes mee en is bij Dice Daniel en vrienden vaste prik op menig spelletjesavonden. Je kan het met een grote groep spelen en de regels zijn simpel en duidelijk, maar het spel is uniek en verrassend en nog altijd vernieuwend genoeg qua spelconcept dat het een brede groep aan spelers aanspreekt. Het spel is ook erg vlot aangezien het weinig downtime bevat en vanwege het spelmechanisme nodigt het creatief en associatief denken uit in een sociale en gemoedelijke setting. Dixit is een van mijn favoriete favoriete spellen.

Naast Dixit zijn er ook varianten zoals Odyssey en Stella. Odyssey is met name een variant om in grotere groepen en teams te spelen, waar Stella een geheel nieuw spelconcept is met vergelijkbaar mechanisme waarbij dezelfde soort kaarten als bij Dixit worden gebruikt, waardoor de spellen inwisselbare onderdelen hebben voor extra herspeelbaarheid. Er zijn ook voldoende uitbreidingen verkrijgbaar zodat je altijd genoeg variatie aan kaarten hebt.

Hoe wordt Dixit nou eigenlijk gespeeld? Elke ronde is er een verteller. De verteller selecteert een kaart uit diens hand, plaatst deze gesloten en geeft hierbij een woord, een zin, een geluid, een gevoel of een melodie. Andere spelers selecteren een kaart uit hun hand die het beste aansluit op hetgeen de verteller duidelijk probeerde te maken. Althans, de andere spelers selecteren een kaart waarvan ze verwachten dat andere speler de associatie zullen maken met het door de verteller vertelde.

Alle kaarten worden opgedraaid en spelers stemmen op de kaart waarvan zij denken dat die door de verteller is uitgekozen. Als ze het goed hebben krijgen ze punten, maar ook de verteller kan punten verdienen. Als niet iedereen het goed heeft krijgt de verteller punten, maar als alle spelers het goede of juist alle spelers het foute antwoord hebben gegeven, krijgt de verteller noppes. Alle andere spelers wiens kaart wordt gekozen krijgen ook een (extra) punt. Vervolgens is de volgende spelers de verteller en dit gaat net zo lang door tot een speler voldoende punten scoort en deze speler is de winnaar.

De Disney editie van Dixit is eigenlijk gewoon het reguliere Dixit spel in een Disney jasje, maar dat is absoluut niet erg. Door de Disney spelonderdelen en kaarten is het spel namelijk ook goed te gebruiken als aanvulling op je reguliere Dixit collectie. Het spel bevat prachtig geïllustreerde kaarten gebaseerd op allerlei verschillende soorten Disneyfilms. Het spel bevat leuke Disney meeple en de draaischijfjes die bij het spel komen zijn de meest praktische manier om op kaarten te stemmen.

Het is een leuke introductie aan Dixit voor Disneyfans of een aanvulling aan de collectie van de Dixitfans.