Review: Disney Sorcerer’s Arena – Epic Alliances (The Op)

Disney Sorcerer’s Arena is een videospel met actie en RPG elementen voor mobiele telefoons en tablets waarin spelers Disney- en Pixar-personages via verzamelde kaarten rechtstreeks kunnen oproepen om voor hen te vechten op het het slagveld tijdens een oneindige zoektocht om legendarisch te worden! Spelers die minder graag op eenplein schermpje willen turen, kunnen deze epische gevechten naspelen in Disney Sorcerer’s Arena: Epic Alliances, een bordspel van The OP gebaseerd op het eerder genoemde videospel. Wie van jullie wordt legendarisch?

Disney Sorcerer’s Arena: Epic Alliances is een skirmish spelsysteem waarbij spelers een kleine legertje samenstellen aan verschillende Disney en/of Pixar personages. Er is een core set verkrijgbaar die noodzakelijk is om te beginnen met spelen. De core set bevat al een ruime en gevarieerde selectie aan personages, maar er zijn verschillende uitbreidingssets aangekondigd zodat in de toekomst iedereen met zijn of haar favoriete Disney en/of Pixar personages kan spelen. Mijn favoriete personages van de core set? Dat zijn uiteraard de zeer magische en muzikale Sorcerer’s Apprentice Mickey (van Fantasia) en ieders favoriete tragische held Gaston (van Belle en het Beest). Tijdens het schrijven van deze recensie is net de eerste uitbreidingsset Turning the Tide verschenen waarbij de drie nautische natuurtalenten Stitch (van Lilo), Moana (in Europa beter bekend onder haar pseudoniem Vaiana) en liefhebber van kluizen Davy Jones (van Pirates of the Caribbean) vanachter het doek verschijnen op het strijdtoneel.

De titel van het spel Disney Sorcerer’s Arena: Epic Alliances is een mondvol en ook het spel zelf zit vol content en ondanks het thema een aardig complex spel. Aan het begin van het spel kiest elke speler 3 karakters. Vervolgens selecteren spelers in het geheim een volgorde waarin zij de personages willen activeren. De speler die als eerste in zijn of haar gekozen volgorde een personage heeft geslecteerd met de laagste initiatiefwaarde begint de eerste ronde met dat personage. Elk personage heeft een uniek stapeltje kaarten. Spelers voegen alle kaarten van hun personages samen tot een persoonlijke trekstapel. Iedere speler een hand met kaarten, waarbij de hoeveelheid kaarten en ook de handlimiet afhankelijk is van de gekozen personages.

Tijdens een ronde worden de personages om de beurt geactiveerd. Als een speler een personage activeert, doorloopt deze speler verschillende fases. De speler verdient mogelijk punten omdat het personage zich op een puntenveld bevindt, ondervindt mogelijk gevolgen van statuseffecten die dat personage heeft gekregen tijdens het spel en de speler verricht acties. Tijdens een beurt kan een speler een personage namelijk verplaatsen, aanvallen of een speciale eigenschap laten activeren. Kaarten kunnen worden gebruikt voor speciale verplaatsingsacties, speciale aanvallen of om reguliere aanvallen of verplaatsingsacties te verbeteren. Daarnaast kunnen afgelegde kaarten uit het spel worden verbannen om personages te verbeteren.

Door personages te verslaan of door bepaalde velden op het spelbord te veroveren, kunnen spelers punten verdienen. Zodra een speler 20 punten heeft gehaald of indien een trekstapel leeg is, wordt de ronde afgemaakt en wint de speler met de meeste punten aan het einde van het spel!

Disney Sorcerer’s Arena: Epic Alliances is een spel met veel variatie en relatief veel complexiteit vergeleken met andere Disney-spellen. Minder ervaren spelers hebben echter de mogelijkheid om het spel in stapjes te leren. Het regelboek bestaat namelijk uit vier hoofdstukken waarin nieuwe spelers leren om het spel gefaseerd te leren. Elk hoofdstuk worden nieuwe spelelementen geïntroduceerd. Ik ben persoonlijk erg fan van spelenderwijs en stapsgewijs leren, maar als veelspeler had ik toch graag gezien dat er een volledige set aan regels van het volledige spel beschikbaar was. Door de verschillende hoofdstukken, was het soms minder overzichtelijk als je niet de volgorde van hoofdstukken wilt aanhouden. Verder is het spel vrij snel te leren en ook op te zetten. Je kan Disney Sorcerer’s Arena: Epic Alliances vergelijken met bijvoorbeeld Unmatched of zelfs Godtear. Ook in deze spellen zetten spelers unieke personages in tijdens asymmetrische gameplay. De aantrekkingskracht zit hem uiteraard in het thema en gelukkig wordt het thema onderbouwd met een gevarieerd en uitgebreid spelconcept.