Review: Cult of the Deep (B.A. Games)

“Mijn zoektocht bracht me na maanden zwerven en grijpen naar antwoorden naar een afgelegen vissersdorpje. In het vissersdorp stond een zichtbaar eeuwenoude bibliotheek die vele malen ouder leek dan het vissersdorpje waar het imposante bouwwerk standplaats hield. De stenen aan de buitenkant van de bibliotheek waren in de lange jaren aangetast door het helse weer: een combinatie aan klotsend zeewater, ijskoude regenval en snijdende wind. De hoop naar antwoorden en een drang om de lucht van rottende vis te ontsnappen, lokte mij naar binnen. De binnenkant van de bibliotheek leek in tegenstelling tot de buitenkant onaangetast en de boeken oppervlakkig ongerept. Na uren lezen in de – voor mij onbekende – werken trof ik meer nieuwe vragen dan antwoorden op mijn oude.

Met wanhoop in mijn hoofd ging ik weer naar buiten en zocht ik een herberg op. Ik betaalde de herbergier vooraf voor mijn korte loge en ging in het dorpje op zoek naar eten zonder vislucht. Onderweg zag ik een groep dorpsbewoners rond het dorpsplein samengekomen in lange zwarte kappen en gewaden, vermoedelijk, op basis van de grijze lucht, tegen de aankomende regen. De groep produceerde met hun stemgeluid een laag, eentonig doch zangerig gebrom. Mijn nieuwsgierigheid overwon het van mijn verstand en ik besloot dichterbij een kijkje te nemen. “Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn!” schreeuwde een van de voorste aanwezigen plots en in de verte herrees langzaam grote gedaante uit de zee…”

Cult of the Deep is een dobbelspel met verborgen rollen. Ter illustratie zou je dit samenspel aan concepten dat het uitgangspunt van het spel vormen, kunnen vergelijken met het spel Bang! The Dice Game. In dat spel gaan spelers in teamverband – waarbij de onderverdeling van spelers in de teams verborgen is – elkaar afschieten en ontmaskeren met dobbelstenen. Cult of the Deep, zoals de introductie al deed vermoeden, put qua thema inspiratie uit de Cthulhu-mythos. Goden, over het lichaam bezaaid met tentakels, die mystici en onderzoekers in de ban houden en sekteleiders die deze kwaadaardige oergoden met duivelse ritualen proberen op te roepen. Het blijft een intrigerend thema dat als een kwaadaardige god immens populair is onder de bordspelende sektes!

Spelopzet, rolverdeling en doel

In Cult of the Deep worden verschillende rituelen gehouden en proberen spelers hun “team” te laten winnen. Afhankelijk van de spelers worden een aantal ritualen opengedraaid. Elk ritueel wordt vertegenwoordigd door een kaart en het bijbehorende rituelenbord. De rituelen zorgen voor unieke en gevarieerde spelregels, elementen en situaties.
In het spel krijgt iedere speler een verborgen rol toegewezen, maar tevens een personage en een sigil (een magisch symbool). Verborgen rollen werken zoals je verwacht: de rol bepaalt bij welk “team” een speler hoort en hoe een speler kan winnen. Er zijn verschillende rollen met verschillende manieren om te winnen:

• High Priest: deze speler wint als alle Cabalists (de kabbalisten) en Heretics (de ketters) zijn gestorven en de High Priest zelf nog in leven is;
  • Faithful: deze spelers hebben trouw gezworen aan de High Priest en winnen op dezelfde manier.
  • Cabalist:  deze verraders winnen als de High Priest het loodje legt en er ten minste één Cabalist nog in leven.
  • Heretic: de berouwvolle ketter (Repentant Heretic) wint als deze speler als enige nog in leven is of als alle spelers het loodje leggen en ook de op wraak beluste speler (Vengeful Heretic) wint ook als hij of zij als enige speler is overgebleven of alle spelers zijn overleden. Deze rollen hebben nog wat extra voorwaarden in het geval van specifieke situaties.

Een aantal van de manieren om te winnen hebben enige overlap en kunnen gelijktijdig plaatsvinden, dus het spel biedt hiervoor een oplossing in de vorm van meerdere tie-breakers. De hoeveelheid rollen hangt af van de hoeveelheid spelers. Welke Heretic in het spel aanwezig is, hangt af van de hoeveelheid spelers. Dat de rollen verborgen zijn, is overigens, maar de halve waarheid: de High Priest wordt vrijwel aan het begin van het spel onthult. Dit is thematisch juist (aangezien het de sekteleider betreft) en zorgt tevens voor ene interessant speltechnisch element vanwege de onbalans aan informatie.

Naast een rol krijgt ook iedere speler ook een personage en een sigil. Personages bepalen de hoeveelheid levens van een speler, een specifiek symbool waardoor spelers levens kunnen terugkrijgen tijdens het dobbelen en een speciale eigenschap die spelers tijdens het spel kunnen inzetten. Met welk personage een speler speelt, is openbare informatie. Een sigil levert een eenmalige bonus op. Een sigil is een gesloten kaart die spelers tijdens het spel een enkele keer kunnen openbaren voor de bonus.

Tijdens een beurt rollen spelers dobbelstenen en wijzen de symbolen van de geworpen dobbelstenen toe. Alle andere spelers krijgen na de toewijzing van dobbelstenen de kans om met hun speciale eigenschappen te “reageren” op de toewijzing van de geworpen symbolen, voordat de acties van de bijbehorende symbolen daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Een speler kan in totaal driemaal met de dobbelstenen werpen en dobbelstenen naar eigen keuze opzij leggen. Op de dobbelstenen staan verschillende symbolen met bijbehorende acties. Met dolken kunnen spelers schade toedienen aan andere spelers. Met druppels kunnen spelers leven terugkrijgen. Speciale symbolen kunnen alleen door specifieke karakters worden gebruikt om leven terug te krijgen.

Symbolen kunnen spelers ook toewijzen aan de rituelen. Elk ritueel behoeft specifieke symbolen. Als een symbool wordt toegewezen en uitgevoerd, verplaatst het bijbehorende blokje of blokjes op het rituelenbordje. Zodra alle blokjes op 0 staan, is het ritueel voltooid. Voltooien van rituelen levert speciale bonussen op voor de speler die het ritueel heeft voltooid. Mogelijk heeft het ritueel een effect die de speler bij zich mag houden om te gebruiken. Een nieuw ritueel wordt na de afhandeling van het oude ritueel op tafel geplaatst. Sommige rituelen leveren zelfs nieuwe dobbelstenen of munten op voor speciale eigenschappen en regels.

Speleinde en oordeel

Zodra een speler al zijn of haar leven heeft verloren, ligt deze speler niet uit het spel, maar komt deze speler terug als wraakzuchtig spook (met eigen veelaal unieke eigenschappen en dobbelstenen). Na een dood van een speler bekijken de spelers op een of meerdere van de spelers heeft gewonnen. Niemand gewonnen? Dan gaat het spel onverstoord verder.

Cult of the Deep is een verborgen rollenspel gericht op ervaren spelers en niet alleen door het altijd intrigerende en duistere thema. Normaal zijn deductiespellen met verborgen rollen redelijk simpel en raken daardoor vaak ook minder de juiste noot bij de veelspeler die van zwaardere en complexere spellen houdt, maar Cult of the Deep is complex en een stuk omvangrijker dan andere spellen in hetzelfde genre. Mede hierdoor is het spel geavanceerd en gevarieerd en perfect voor spelers die zoeken naar een complexer spel met een sterk sociaal element en een geweldig thema. De productiewaarde en kwaliteit van de onderdelen en artwork is fantastisch en hierdoor ook een aanrader voor liefhebbers van de Cthulhu-mythos. Ik ben persoonlijk een enorme fan van social deduction games and Cult of the Deel voorziet in iets wat ik nog mistte in mijn collectie: een zwaarder en zeer thematisch social deduction spel. Herrijs, Cthulhu!