Review: Colour Collect & Conquer the Throne (Tucker’s Fun Factory)

Ah, houten abstracte spellen! Niet elk spel hoeft een flitsend thema te hebben. Soms is mooi bewerkt hout al voldoende en soms kan een mooie schaakset of een houten spel als Quarto ook prima fungeren als display piece. Tucker’s Fun Factory brengt twee spellen van de spelauteurs Ellis Hendriksen en Arvid Klaversteijn uit in een nieuw jasje.

Colour Collect

Colour Collect is een abstract spel waarbij twee spelers dezelfde pion besturen om gekleurde schijven te verzamelen. De speler die als eerste drie schijven van dezelfde kleur verzamelt, wint het spel. Colour Connect is bedacht door Arvid Klaversteijn en is gebaseerd op het spel Pawn Stop van dezelfde auteur. Ook in dat spel probeerde spelers als eerste drie schijven in dezelfde keur te verzamelen. Het verschil tussen deze twee spellen is dat Colour Connect een houten speelbord heeft en Pawn Stop een setje gekleurde tegels gebruikte om het speelbord mee te vormen. Pawn Stop had hierdoor een variabel spelbord, maar Colour Connect is een stuk sneller opgezet.

Aan het begin van een potje Colour Connect zetten spelers het speelbord klaar door allerlei verschillende gekleurde fiches op het speelbord te plaatsen. Er mogen niet teveel stukjes van dezelfde kleur aaneengesloten liggen. Hoeveel fiches dit exact betreft is op basis van de regels enigszins dubbelzinnig, maar er mogen in ieder geval niet meer dan twee fiches van dezelfde kleur naast elkaar liggen.

Nu we het toch over de spelregels hebben, is dat wel een puntje waar ik aardig kritisch over wil zijn. Nu is het zo dat ik, als jurist en voormalig advocaat, enorm kritisch ben op de formulering van (spel)regels en met name de opbouw daarvan. De regels van Colour Collect zijn erg simpel, maar ze zijn in het regelboekje redelijk onduidelijk omschreven en er ontbreekt voor mijn gevoel essentiële informatie, of wellicht is er informatie of uitleg weggevallen. Het voorgaande geldt met name voor de verschillende spelvarianten. Niemand wil te lange en omvangrijke spelregels voor een relatief simpel spel, maar de valkuil voor spelregels van dit soort spellen is juist een te beknopte uiteenzetting.

Maar genoeg over de regels, want na wat gepuzzel en gestoei met de regels (en de oorspronkelijke regels van Pawn Stop) ben je gelukkig snel aan het spellen.

Nadat je het spel hebt opgezet, zetten spelers de pion in het midden en mag de speler die niet de startspeler is het fiche waar de pion is geplaatst al voor zich nemen. Deze speler heeft dus nu al een fiche. Spelers gaan om de beurt de pion orthogonaal naar het eerstvolgende fiche verplaatsen (indien mogelijk). Het fiche waar de pion op land, mag je voor je nemen. Zodra je drie fiches van dezelfde kleur hebt, heb je een ronde gewonnen. Diegene die afgesproken hoeveelheid potjes wint (bijvoorbeeld best out of three), wint het spel!

Colour Connect is een zeer vermakelijk en abstract spel dat je door de vlotte spelduur snel meerdere potjes achter elkaar speelt. De simpele gameplay zit gewoon sterk in elkaar en doet mij denken aan de abstracte klassiekers. Schuif je damstukken maar aan de kant en pak Colour Collect.

Conquer the Throne

Ook Conquer the Throne, van Ellis Hendriksen, is al eerder in een vergelijkbare variant verschenen, namelijk als Up & Across. In Conquer the Throne proberen spelers als eerste twee van hun drie kronen aan de overkant van het speelbord te krijgen. Kronen kunnen echter niet zomaar worden verplaatst, want ze moeten omhoog en omlaag bewegen via tronen, zonder dat zij de ‘grond’ raken.

Spelers hebben ieder een setje aan tronen in drie verschillende hoogtes en een drietal kronen. Tijdens een beurt kunnen ze hun kronen verplaatsen via de tronen. Hierbij moeten ze altijd een stapje omhoog en/of omlaag doen. Als spelers ervoor kiezen om kronen te verplaatsen kunnen ze drie stapjes naar eigen keuze verdelen over hun drie kronen. Kronen mogen ook verplaatsen via de tronen van de andere speler.

Een speler kan er ook voor kiezen om tijdens een beurt twee verschillende van hun tronen te verplaatsen. Een troon met een kroon kan niet verplaatst worden. De hoeveelheid stapjes die een troon moet verplaatsen, hangt af van de hoogte van de troon. Een kleine troon verplaatst 1 stapje, een middelgrote troon 2 stapjes en een grote troon 3 stapjes. Je mag in alle richtingen bewegen: orthogonaal, diagonaal, you name it. Je moet echter een beweging altijd afmaken. Je mag over een andere troon hoppen, maar niet eindigen op eenzelfde vakje. Als je bij de muur komt, stuiter je door in de gespiegelde richting. Door de tronen op de juiste manier te plaatsen kun je de andere speler blokkeren, per ongeluk helpen en ervoor zorgen dat je jouw kronen kan verplaatsen. Probeer de juiste handelingen aaneen te schakelen.

Net als Colour Connect is Conquer the Throne een heerlijk simpel abstract spel. Conquer the Throne zet je denkwijze wel op zijn kop door het verschil tussen de tronen en de kronen en je ruimtelijk inzicht wordt hierdoor flink op de proef gesteld waardoor het leuke puzzelstrijd is.