Review: Château (Tucker’s Fun Factory)

Weet jij als eerste te vieren dat jouw vorstelijke vertrekje is voortgebracht? Chapeau! Ik bedoel Chateau! In de roll and write Château – van Nederlandse spelauteur Martin van Rossum en uitgegeven door Tucker’s Fun Factory – gaan spelers dobbelen en tekenen om als eerste hun chateau te bouwen. 

In Château neemt iedere speler de rol aan van een architect van een prachtig historisch landgoed. Spelers bouwen tegelijkertijd aan de blauwdruk van hun architectonisch meesterwerk door tegelijkertijd kruisjes in vormen op hun kasteeltje te plaatsen op basis van de geworpen dobbelstenen.

Iedere speler heeft een uniek kasteel (spelersbordje) met een unieke samenstelling aan ruimtes en ieder chateau heeft ook nog een speciale bonus die de betreffende speler in diens voordeel kan gebruiken. De eerste speler die alle velden van diens kasteel heeft gemarkeerd door kruisjes te zetten, wint het spel! 

Iedere ronde worden de twee dobbelstenen geworpen en spelers gebruiken de resultaten van de worp om hun bordje te vullen. Er zijn verschillende vormpjes die spelers kunnen gebruiken, maar sommige kun je slechts een enkele keer gebruiken. Soms wordt er een katapult geworpen, waardoor spelers bij elkaar een vakje zullen aankruisen. Met kroontjes mag je vakjes met voorwerpen aankruisen en als je een hamer aankruist mag je een nog een vakje aankruisen. 

Elk kasteeltje heeft een unieke eigenschap om de spelers op weg te helpen, waardoor elk potje met een ander kasteeltje enigszins anders verloopt. Door dit alles is Château een korte en eenvoudige roll and write met voldoende variatie en dynamiek.