Review: Cactus Town (Second Gate Games)

Het wilde westen is niet voor niets wild. Gunslingers, cowboys, gezochte criminelen, burgeroorlogen, droogte, bourbon en een hoop bargevechten. Cactus Town is een typisch wildwest dorpje. De inwoners van Cactus Town zijn prikkelbaar en uit op geweld. Bandieten bedreigen de stad en deze gloriezoekers vergrijpen zich naast goud ook aan wulpse cancandanseressen in de talrijke Saloons. De sheriff en zijn deputies proberen de orde te bewaken, maar hebben concurrentie van premiejagers met honger naar een prooi. Gold Rush jij naar de overwinning of eindig je in een Mexican stand-off?

Cactus Town is een asymmetrisch spel waarbij iedere speler de rol aan neemt van een factie die strijdt om Cactus Town. Cactus Town bestaat uit een tableau van vijf bij vijf kaarten. In het midden van het tableau ligt het kantoor van de sheriff en de overige kaarten worden hier willekeurig en gesloten rondom geplaatst.

Alle facties hebben hun eigen spelonderdelen, actiekaarten, acties en overwinningscriteria:

1. Sheriff: een van de spelers neemt als sheriff verantwoordelijkheid over zijn of haar drie hulp-sheriffs (deputies). De sheriff wint als deze speler twee bandieten weet op te sluiten;
  2. Bandietenleider: deze speler probeert twee van de drie schurken de stad uit te loodsen met buit en al
  3. Premiejager: als deze speler met zijn of haar tweetal premiejagers een enkele bandiet weet vast te binden en twee paarden weet te stelen, wint deze speler; en
  4. Cancandanseres: last but not least de mysterieuze danseres is uit op wulpse wraak en wint zodra ze twee schulden heeft afbetaald en drie duels heeft gewonnen.

Doordat alle spelers uiteenlopende doch deels overlappende doelen hebben, kunnen spelers elkaar enorm dwars zitten en dat is gelijk een van de hoogtepunten van het spel: de interactie tussen spelers is namelijk immens zeker met 3 of meer spelers.

Op tafel liggen de gesloten stadskaarten en zijn de pionnen van spelers volgens de startposities gestationeerd. Waarom zijn deze stadskaarten gesloten? Voor het behalen van sommige doelen (zoals het vinden van de buit, het stelen van een paard of het afbetalen van een schuld) moeten spelers een specifiek gebouw betreden en moeten zij dit gebouw eerst ontdekken. Welke locaties spelers moeten ontdekken hangt van hun doelkaarten af. Het spel bevat in totaal twee setjes met locatiekaarten waarvan een set het tableau vormt en de andere set de doelkaarten. Dit zorgt gelijk voor variatie want een van de twee sets heeft bijkomende regels. Als spelers verplaatsen, zullen zij locaties ontdekken. Andere spelers hebben hier ook profijt bij, dus probeer niet te veel delen van de stad te snel vrij te geven. Dit gevoel van deductie is een ander leuk element van dit spel.

In een vaste volgorde zullen spelers hun drie acties uitvoeren. Welke acties spelers uitvoeren, moeten zij eerst “programmeren” door drie van hun kaarten te kiezen. Elke speler heeft vier actiekaarten waar de mogelijke acties van spelers staan afgebeeld. Elke speler heeft unieke acties en de verdeling van acties verschilt ook per speler. Spelers kiezen drie kaarten en zullen (mogelijk) een enkele van de afgebeelde acties per kaart uitvoeren. Iedere actiekaart bevat tevens een getal/waarde. In het geval van een vuurgevecht tussen spelers, kan een speler zijn of haar overgebleven actiekaart gebruiken tijdens het vuurgevecht om zijn of haar aanvalswaarde te verhogen.

Acties variëren van lopen tot het initiëren van een vuurgevecht tot unieke acties zoals een buit pakken of een pion gevangen nemen. Vuurgevechten zijn simpel af te handelen. De participerende spelers gooien ieder een dobbelsteen en zetten mogelijk hun overgebleven actiekaart in. De speler met de hoogste waarde wint. Spelers initiëren een vuurgevecht waar hun eigen pionnen onderdeel van zijn, maar spelers kunnen hierdoor ook gedwongen hun tegenspelers tegen elkaar uitspelen. Dit is een erg leuk en soms indirect interactief spelelement. Die verschillende interactieve elementen, simpele en vlotte gameplay waarbij spelers grotendeels tegelijkertijd hun zetten doen en variatie door de verschillende spelvarianten die Cactus Town rijk is, maken Cactus Town een erg vermakelijk en vrolijk spel.