Review: Blast (White Goblin Games)

Blast is het nieuwe slagenspel van Scott Almes, bedenker van Claim, uitgegeven door White Goblin Games. Het galactische rijk is verdwenen. Zwart gat? Grote boem? Sprong door de tijd? De melkweg ligt in ieder geval voor het grijpen! Jij en de andere speler proberen in dit spel voor twee spelers heerser van de ruimte te worden door verschillende facties in te zetten en slagen te winnen. Stijgt Blast daadwerkelijk naar intergalactische hoogten of komt het niet van de grond?

Blast is een slagenspel met een twist. Normaal gesproken speel je in een slagenspel in een slag een kaart van een waarde en een kleur. De andere speler moet de gekozen kleur volgen en de kaart met de hoogste waarde wint de slag. Dit is hier niet het geval. Afhankelijk van de slag gaan de regels om kaarten te spelen anders en een speler moet altijd kaarten spelen in een hogere waarde dan de vorige kaarten. In Blast gaan de spelers strijden om een vijftal planeten en een aantal sterren. Om een planeet te winnen, moet de leider (de actieve speler) tijdens een slag een planeet kiezen. Elke planeet heeft eigen regels die van toepassing zijn op de slag. Zo kan het zijn dat je altijd 2 of 3 kaarten tegelijk moet spelen in dezelfde waarde of dat je een aantal kaarten in opvolgende waarde en dezelfde kleur moet spelen. Onthoud goed dat je altijd een setje kaarten in een hogere waarde moet spelen. Let ook goed op dat alle facties ook bijzondere eigenschappen hebben, die mogelijk een impact hebben op de uitkomst van een slag of ronde…

Als een speler geen kaarten meer aan de slag wil of kan toevoegen, moet deze speler passen. De winnende speler mag de planeet dichter naar zich toe plaatsen. Hierna wordt de ronde vervolgd. De speler die tijdens een ronde als eerste zijn/haar kaarten wegspeelt wint een ster en daarna is de ronde voorbij. Indien een speler aan het einde van een ronde 7 punten (planeten voor zich en/of sterren) heeft, dan heeft deze speler gewonnen!

Blast is een ambitieuze twist op een slagenspel. De manier van slagen winnen, doet het mij ook een beetje denken aan het ‘touwtrekken’ voor twee spelers dat we kennen van Schotten Totten. Spelers proberen planeten naar zich toe te halen en dit vereist een tactisch inzicht. Spelers moeten ook slimme keuzes maken door te bepalen wanneer ze wel of geen slag passen. Een andere leuke twist op een normaal slagenspel, is dat de speler die qua punten voor staat het verschil in punten aan kaarten moet ruilen met andere spelers. De speler met de overhand moet hierdoor sterkere kaarten weggeven en krijgt daar hoogstwaarschijnlijk slechtere kaarten voor terug. Dit is gelijk een element waardoor het spel niet gebalanceerd aanvoelt. Er zijn veel meer kaarten dan spelers tijdens een ronde gebruiken. Hierdoor kan het zijn dat je door pech vooral slechte kaarten in je hand krijgt en de gemiddelde kaarten die je hebt, verplicht moet ruilen. Tijdens de slagen heeft de leider van een slag het grotendeels de overhand, waardoor makkelijker zijn kaarten wegspeelt en sterren kan verdienen.

Zoals ik al aangaf, is Blast een ambitieuze twist op het slagenspel, die (nog) niet helemaal goed uit de verf komt. Mogelijk dat dit met een uitbreiding de balans recht wordt getrokken. Maar geen zorgen, ondanks een botsing met een asteroïde is Blast een spel voor de liefhebbers van slagenspellen die graag eens slagenspel voor twee spelers met een twist willen proberen!