Review: Aquarena (Geek Attitude Games)

Een kruiwagen vol kikkers is een managementterm, maar tevens een Fries volksverhaal. Het verhaal gaat over een ongelukkige boer die een deal sluit met de duivel, zodat de duivel 7 jaar lang het werk van de boer doet. Aan het einde van het contract, wilt de duivel zijn deel van de afspraak afdwingen, maar de boer en zijn vrouw verzinnen een list. Als de duivel een kruiwagen weet te duwen zonder de inhoud weet te verliezen, krijgt de duivel zijn beloning. De kruiwagen zit echter vol kikkers en zodra de duivel kruiwagen duwt eruit springen de kikkers eruit en de duivel verliest… Als manager moet je zorgen voor beweging in je organisatie terwijl je jouw kikkers in het gareel probeert te houden. In Aquarena probeer je jouw roofdieren, waaronder kikkers en padden, in het gareel te houden en zoveel mogelijk prooi te maken. Hou jij alle kikkers in de spreekwoordelijke kruiwagen?

In Aquarena strijden spelers om de meeste punten door prooien te pakken. Elke ronde spelen de spelers een aantal roofdierkaarten aan verschillende segmenten van de vijver. Pas echter goed op, want sommige roofdieren worden prooi van andere dieren en sommige roofdieren zijn zo territoriaal dat ze hun deel van de vijver weigeren te delen met een soortgenoot.

Elke roofdierkaart heeft een initiatiefwaarde en een speciaal eigenschap. De eigenschap bepaalt hoeveel en welke prooien deze kaart vangt en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn. Elke beurt speelt een speler een kaart en legt deze speler tevens een kaart af. Aan het einde van de ronde worden de vijversegmenten afgewikkeld waarbij de kaarten in de juiste volgorde worden behandeld. Als een roofdier prooidieren vangt, doen deze kaarten niet meer mee, dus volgorde is belangrijk.

Aquarena is een kort spel waarbij bluffen een belangrijk element is. Het spel doet mij wat denken aan de kinderspellen van Haba. Het is eenvoudig te leren en mooi vormgegeven en uitgewerkt. Het bevat daarnaast een aantal belangrijke spelmechanismes die je aan jongere spelers kunt leren zoals bluffen, spelvolgorde en wat ruimtelijk inzicht. Voor de veelspeler is het wat weinig vernieuwend, maar het is zeker een leuke uitdaging voor liefhebbers van bluf en bedrog! Doe de Aquarena!