Preview: Wombat Kombat (NeoTroy Games)

Ken je het neefje van de koala, de wombat, al? De wombat is een buideldier uit Oceanië met een wel heel gekke eigenschap. De wombat beschermt zichzelf namelijk door met billen te zwaaien (letterlijk en figuurlijk) en het territorium af te bakenen met poep. Niet zomaar poep, want de stront van een wombat neemt de vorm aan van een kubus. De poep is deze vorm zodat het niet makkelijk wegrolt en de wombat hierdoor makkelijk het terrein kan bewaken. Tevens is de bips van de wombat resistent tegen krabben en bijten van roofdieren of andere natuurlijke vijanden. Markant die kont van deze kakkoala. Deze schattige en territoriale beestjes zijn dus wel strijdlustig en dat is exact wat spelers gaan doen in Wombat Kombat. Vechten en poep verzamelen. Weet jij de meeste cacakubussen te sparen en jouw tegenstanders een poepie te laten ruiken?

Wombat Kombat is een eenvoudig kaartspel waarbij spelers setjes van wombats gaan sparen, actiekaarten gaan spelen en elkaar aanvallen om poep te sparen en te jatten. Iedere beurt krijg je nieuwe kaarten op hand en tijdens een beurt kun je 1 actie naar keuze uitvoeren (indien mogelijk). Spelers kunnen tijdens hun beurt kaarten spelen als set, een voedsel of roofdier spelen (om setjes van jezelf te verbeteren of setjes van tegenstanders af te zwakken) of een gevecht inluiden.

Als een speler een setje wilt spelen, moeten de kaarten in de beoogde set dezelfde waarde/afbeelding hebben. De waarde geeft aan hoeveel kaarten er van deze wombat in het spel zitten en ook hoeveel punten dit setje oplevert aan het einde van het spel. Om een setje te spelen, moet je meer kaarten spelen dan een andere speler die dit setje (waaronder jijzelf) mogelijk al heeft. Je mag geen kaarten toevoegen aan een bestaande set. Als er een set gespeeld wordt die al op tafel ligt, moet deze set worden afgelegd. Afgelegde kaarten leveren minpunten op. Gespeelde setjes activeren mogelijk ook een speciale bonusactie.

Tijdens een gevecht (spelers kunnen slechts vechten als hun beoogde tegenstander voldoende kaarten op hand heeft) kiezen spelers drie wombats uit hun handen. Spelers vergelijken de waarde van de kaarten en rollen de dobbelstenen en voegen de uitkomst aan de gespeelde waarde toe. Spelers kunnen mogelijk nog actiekaarten spelen om de uitkomst van het gevecht te beïnvloeden. De winnaar plaatst een van de gebruikte vechtersbazen in de winnaarsstapel voor extra punten aan het einde van het spel en legt een van de verliezende wombats af en jat ook nog eens een wombat van de verliezer. De overige wombats gaan terug naar de hand van hun eigenaar. De winnaar krijgt ook nog poep (en dit keer is dat niet negatief!). Na het gevecht wordt een dobbelsteen geworpen voor een extra effect dat de regels van spel en/of de puntentelling beïnvloedt.

Het spel eindigt als er voldoende setjes aan verschillende wombats op tafel liggen. Spelers tellen de punten van hun setjes en poep bij elkaar op en de meeste ontlastende speler wint! Wombat Kombat is een eenvoudig kaartspel voor liefhebbers van take-that achtige kaartspelletjes. Wombat Kombat combineert namelijk take-that met set collection en hand management. Het verzamelen van setjes is een simpel en tactisch spelmechanisme en de gevechten zorgen voor de nodige interactie. Het spel is daarom geschikt voor liefhebbers van bijvoorbeeld Exploding Kittens. Het spel bevat een grote stapel kaarten waaronder een hoop actiekaarten. Het spel is hierdoor wel grotendeels gericht op geluk. Ondanks de poep (en het niveau van mijn grappen), is het (thema van) het spel niet banaal. Het is meer geschikt om te spelen in een luchtige en nonchalante setting waar spelers niet perse hun volledige aandacht op het spel hoeven te richten. Wombat Kombat kan voor de doorwinterde speler of speler die zoekt naar een vlug spel, wel langdradig aanvoelen door de herhaling van zetten en de geluksfactor. Verder is het vriendelijk vormgegeven en zijn wombats ondanks hun obsessie met poep uitermate schattig.

Wombat Kombat verschijnt binnenkort op Kickstarter.